Da jeg skulle starte min MY05 9-5 2.0t (den har 2.3T-motor) i morges skjedde heller lite. Jeg vred om nøkkelen og indikatoren for at automatkassen står i L blinket. Motoren gikk ikke rundt.
Jeg forsøkte igjen, og motoren startet med en gang.
På vei til jobb (kun ca to km) fikk jeg meldingen "Forced adapt 63%" i SID.
Hva kan dette skyldes?
Dårlig batteri?
Dårlig kontakt i posisjonsbryteren (neutral safety switch) på girkassen?
Startsperre som tuller?
MY05 9-5: Startet ikke, startet allikevel (!)
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
MY05 9-5: Startet ikke, startet allikevel (!)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: MY05 9-5: Startet ikke, startet allikevel (!)
Dersom jeg ser bort ifra feilmeldingen (som jeg ikke skjønner bæra av), så kunne girposisjonsgiveren være én mulig årsak. Denne består (ifm. posisjonsvisningen) av 4 kontakter, som i et matrisesystem spesifiserer hvert av de 6 girvalgene. Der er det slik at den ene kontakten er definert sluttet bare for P og L, men for at L ved en feil skal tre inn for P må to kontakter skifte tilstand. I fall det hadde vært nok at bare én kontakt skiftet feil tilstand og således meldte posisjon L, hadde det vært lettere å ha tro på at dette var årsaken til fenomenet ditt, men mekanikk er nå en gang mekanikk. Og defineres girposisjonen først som L, så vil jo startsperren tre i kraft. Om du var borti girstanga før du prøvde ny start, så kunne en jo tenke seg bevegelse av kontaktene og definert posisjon P igjen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: MY05 9-5: Startet ikke, startet allikevel (!)
Takker for den
, men her er det jo ikke en åpenbar sammenheng med girvelgersymptomet til Dag.

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: MY05 9-5: Startet ikke, startet allikevel (!)
Ja, jeg har Maptun Steg 1+ med Open Sid.Daniel N683 skrev:'"Forced Adapt 63%" - da har bilen adapteet seg, og den mener det er 63% ethanol på tanken. Kjører du open sid?
Jeg vet godt hva meldingen betyr, men jeg har aldri fått "Forced Adapt" tidligere. Når denne feilen opptrår later det til at alt mulig har nullstilt seg, også adapsjonen.
Anyhow.
Feilen har kommet igjen og det har helt klart forverret seg, men jeg ser ikke noe mønster i når feilen opptrår.
Jeg har fått filmen feilen, sjekk linken.
https://www.dropbox.com/s/flq8bqx50vxhp ... 4.mov?dl=0
Når feilen opptrår har det blitt forsøkt både startbooster og startkabler fra annen bil uten at det har noe å si; lite strøm på batteriet kan dermed utelukkes.
Når feilen opptrår (og det klikker i alle mulige reléer bak dashbordet) kan jeg ofte bare fortsette å holde inn nøkkelen i startposisjon, så starter bilen allikevel - når den har klikket seg ferdig.
Jeg fikk et tips om at tenningslåsen sang på siste verset - høres det ut som noe som kan være riktig?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: MY05 9-5: Startet ikke, startet allikevel (!)
Tenningslåsen eller jordpunkt. Siden du får opp adapsjonsmelding har boksen enten vært strømløs, eller den tror du har fylt bensin/e85. Her er det neppe det siste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan