Genrelt spørsmål for alle Saab'er.
Min konkrete for sjekk er
1) 9-3 2,0t SE 1999 modell og
2) 9-3 1.8i "business" 2004 modell uten separat CD og enkleste stereo.
På 1):
Måler 0,09A strømtrekk fra batteriet. Batteriet koblet fra og til , uten at alarmen er på, alle lys av, dørene lukket og ulåst og nøkkelen ute av tenningslåsen. Ikke noe ekstrautstyr eller uoriginale radioer e.l.
Synes at det virket litt mye for den generasjonen, vet at neste 9-3 generasjon kan trekke så mye.
Finnes tabeller over strømtrekk fra batteri?
Moderator: Moderatorer
Re: Finnes tabeller over strømtrekk fra batteri?
Jevne 100mW er da ikke mye. Har du ett teoretisk toppladet 50Ah batteri er det 50 000 mAh. Dvs dele det på ti og det kan teoretisk stå i 5000 timer før det er tomt med 10mA last. Det er 200 dager rundt regnet. En annen ting er at du skal ha ett rinelig bra instrument for å måle så lave strømverdier. Strømtenger som ikke koster mange mange tusen skal du bare drite i resultater og nøyaktighet på mA skalaen. Kobler du mulitmeteret inn i kretsen er det mer nøyaktig.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Finnes tabeller over strømtrekk fra batteri?
Bil 1) stabiliserte seg på 0,1A ganske raskt med multimeteret i serie med batteriet både med alarm både innkoblet og utkoblet med lukkede dører. Har ikke målt om det synker etter mange minutter.
Bil2) er ikke målt ennå.
Bil 3) Saab 900S fra 1995 uten alarm trekker 0,05A med dører låst eller ulåst.
Bil2) er ikke målt ennå.
Bil 3) Saab 900S fra 1995 uten alarm trekker 0,05A med dører låst eller ulåst.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Finnes tabeller over strømtrekk fra batteri?
Ja, i WIS finnes det noen opplysninger om hvilestrømstrekk. Prosedyre for måling er (serie-) oppkobling i batterikabel (slik du har gjort), tenning til "ON" (IKKE START
), trekk så tenningsnøkkel etter 10 sekunder, lukk dørene og vent i 25 minutter før måling foretas. Dette siste for at alle elektronikkmodulene skal kunne "gå til ro".
Målingene for dine biler, som nye, uten tilleggsutstyr og før ev. krypstrømmer har gjort inntog:
Bil 1: 16mA;
Bil 2: Ikke oppgitt for denne, men for MY2007 er det oppgitt til < 40mA, så din skal vel ligge mellom dette og som for bil 1.
Bil 3: 20mA

Målingene for dine biler, som nye, uten tilleggsutstyr og før ev. krypstrømmer har gjort inntog:
Bil 1: 16mA;
Bil 2: Ikke oppgitt for denne, men for MY2007 er det oppgitt til < 40mA, så din skal vel ligge mellom dette og som for bil 1.
Bil 3: 20mA
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.