Sjekk av varmesete

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Sjekk av varmesete

Legg inn av Okeyda » 01 jun 2015, 22:59

Er det mulig å sjekke om et varmesete virker når det er ute av bilen?
F.eks. ved å "ohme", eller koble til 12V...? I så fall, hvilke punkter "ohmes" det over / kobles det til?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sjekk av varmesete

Legg inn av Kato » 02 jun 2015, 20:35

Med utgangspunkt i et sete tilhørende signaturbilen, kan du måle motstanden til sete- og ryggvarmedynene i serie, fra pinne #1 (RD/GN ledning) til #2 (BK) i pluggen. Hva den skal være vet jeg ikke, men er feks. den totale effekten på 100W skal du få ca. 1,5 ohm som resultat. Jeg ville ikke ha tilført spenning her, da temperaturgiveren som skal sørge for at strømmen kuttes ved oppnått varme, er koblet ut.

Temperaturgiveren, en NTC-motstand, kan også måles for kontinuitet fra pinne #3 (GN/WH) til #4 (BU). Målt verdi her er nok høyohmig.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Sjekk av varmesete

Legg inn av Okeyda » 02 jun 2015, 22:00

Takker og bukker! Da skal jeg måle litt og se.

Tenkte at hvis jeg skulle sette på spenning så ville jeg sittet på setet, koblet til batteri, og så koblet fra igjen med en gang jeg evt. kjente det begynte å bli varmt.

Jeg tenker på dette fordi jeg hadde for meg at hvis det er et nesten-brudd et sted så vil man måle motstand, men kretsen vil likevel ikke lede nok strøm pga. redusert tverrsnitt...? Kan en slik situasjon oppstå?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sjekk av varmesete

Legg inn av Kato » 03 jun 2015, 09:39

Generelt sett, hva gjelder strøm vs. ledningstverrsnitt, så kan en slik situasjon oppstå, men det er vel kanskje en spesifikk årsak til at du tenker slik ifm. dette her?

Og ja, å sette spenning på setevarmen til du kjenner varme i "hekken" er jo greit, så lenge varmen ikke overstiger det du kjenner til fra "normale" forhold. Sjekk motstanden først, slik at du er sikker på at du setter spenning på rett plass.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Sjekk av varmesete

Legg inn av Okeyda » 03 jun 2015, 10:00

Det henger nok igjen fra en gang jeg feilsøkte manglende lys på en MC.
Alt virket å være i orden - spenning, motstand, pære - men ikke noe lys. Skjønte ingenting. Fant til slutt et nesten-brudd på en ledning, det var bare en tråd eller to igjen (etter tips fra en som hadde opplevd sånt før).

Så jeg føler meg liksom ikke helt trygg før jeg har fått bekreftet faktisk funksjon... kan sikkert kalle det en slags tvangstanke... :)

Svar