AirCondition 9-5 2004

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Vulcan
Innlegg: 1
Registrert: 01 aug 2011, 21:09
Navn: Per Øyvind Skotheimsvik
Bil: Saab Vector 9-5 2,0T 2004

AirCondition 9-5 2004

Legg inn av Vulcan » 16 jul 2015, 22:28

Har noen liggende el.tegninger for AC til en 9-5 2004?

Får ikke kjøling.
Har kjølevæske (metningtrykk)
Alle sikringer er intakte.
Relè er OK.
Sikring for kjølevifte OK.

Er det normalt at pressostat for høytrykk og lavtrykk tuller?

Har noen forslag??

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: AirCondition 9-5 2004

Legg inn av Kato » 17 jul 2015, 11:37

"Kjølevæsketrykket" skal være minimum 1,75 Bar (og lavere enn 27), så jeg går ut ifra at det er dette du bekrefter. Om det ofte er problemer med trykkgiveren vet jeg ikke, men ved å "lurekoble" seg inn i kretsen der (som amatører uten egnede instrumenter) kan man målet trykk/spenningsforholdet.

Jeg ser ofte problemer med at clutchen ikke kobler inn kompressoren, ved at luftgapet blir for stort, noe som kan utbedres med fjerning av shims. Ellers vil en motstandsmåling pinne #87 (5) fra relésokkel til minuspol på batteriet vise om det er "gjennomgang" i clutchspolen. Verdien her bør vel være 3 - til 4 ohm. En strapping pinne #30 (3) (spenning til clutch) / #87, tenning av, vil kunne påvise gnist og et svakt, hørbart tegn på at clutchen slår til.

Spenning på pinne #86 (1), reléspole, og #30, begge mot minuspol (eller et godt, uisolert punkt på chassis), vil vise at sikringene hhv. #14 i instrumentpanelet og #6 i motorrommet "gjør jobben".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar