Skal ettermontere original xenon i min 9-5 og må ha noen nye pærer (D1S). Har lest at saab fikk philips til å lage en spesialpære (xenstart med serienr 147) da valeo-ballastene spiste pærer.
Ser at både speedparts og eeuroparts selger disse i tillegg til saabforhandler (blodpris).
Det har sikkert skjedd mye på pærefronten siden xenstart ble utviklet. Har siklet på osram sine nightbreaker unlimited, men vil gjerne høre deres erfaring mtp. Levetid på xenonpærer.
Gidder ikke kjøpe osram hvis de ryker etter 1 år. Har sett gjennom noen tråder her, men de begynner å dra på åra, så starter en ny her.
Kom med deres erfaringer.
Xenonpære 9-5
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Xenonpære 9-5
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Xenonpære 9-5
Har selv ikke erfaring fra 9-5 (annet enn originale Osram(?) pærer i vår tidligere MY2006 fortsatt står i og lyser), men legger ved to lenker med "nyere" tanker og informasjon:
9-5 2002-2005, Philips Xenon lampor, Valeo LAD5G ballast: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... 5G-ballast.
Philips D1S 85415 Xenon HID bulbs review: http://saabworld.net/f15/philips-d1s-85 ... iew-31244/
Så det beror jo på hvilken styringsmodul (ballast) du setter inn.
9-5 2002-2005, Philips Xenon lampor, Valeo LAD5G ballast: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... 5G-ballast.
Philips D1S 85415 Xenon HID bulbs review: http://saabworld.net/f15/philips-d1s-85 ... iew-31244/
Så det beror jo på hvilken styringsmodul (ballast) du setter inn.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Xenonpære 9-5
Har sett begge de trådene der. Men finnes det forskjellige ballaster? Trodde det var samme lad5g-ballasten i alle jeg.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Xenonpære 9-5
Fortsatt uten erfaringer: det vet jeg ikke.
Etter et "dypdykk" i WIS og EPC ser jeg at Saab OEM P/N for elektronikkmodulen er 54 08 497 fra MY2002 - 2010, og for pærene 54 02 433. Det er vel grunn til å anta at det da er Valeo type LAD5G som gjelder, ettersom en skulle tro at Saab ville endre P/N ifm. ev. vesentlig endret (Valeo - eller annen) type modul. At Valeo har endret spesifikasjonen til å møte Saabs krav, uten at det gav grunnlag for endring av P/N, kunne jo tenkes, men hadde i så tilfelle ikke vært god "praksis".
I WIS er Osram DS1 Xenarc oppgitt som pære over den samme modellserien, men det er nok den "viktige informasjonen" fra Saab som gjelder for å få lang nok levetid på pærene. Dette til tross for at pærene i vår tidligere 9-5 nå har en driftstid på (antatt) ca. 2000 timer. Jeg har også sett eksempel på ett tilfelle der pærene "flimret" etter 10 år - så umulig å få god driftstid på Osram-pærer er det ikke.
Etter et "dypdykk" i WIS og EPC ser jeg at Saab OEM P/N for elektronikkmodulen er 54 08 497 fra MY2002 - 2010, og for pærene 54 02 433. Det er vel grunn til å anta at det da er Valeo type LAD5G som gjelder, ettersom en skulle tro at Saab ville endre P/N ifm. ev. vesentlig endret (Valeo - eller annen) type modul. At Valeo har endret spesifikasjonen til å møte Saabs krav, uten at det gav grunnlag for endring av P/N, kunne jo tenkes, men hadde i så tilfelle ikke vært god "praksis".
I WIS er Osram DS1 Xenarc oppgitt som pære over den samme modellserien, men det er nok den "viktige informasjonen" fra Saab som gjelder for å få lang nok levetid på pærene. Dette til tross for at pærene i vår tidligere 9-5 nå har en driftstid på (antatt) ca. 2000 timer. Jeg har også sett eksempel på ett tilfelle der pærene "flimret" etter 10 år - så umulig å få god driftstid på Osram-pærer er det ikke.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.