MP3 støtte i AS2 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: MP3 støtte i AS2 9-5

Legg inn av Andreas N1194 » 07 aug 2008, 08:38

Andrew N1328 skrev:
Frode N073 skrev:eg leste ein plass at du konna lodda deg inn på det som blir inngangen te kassettspelaren. kassettspelaren ville då bli ubrukelig men kem bruge kassett i dag?
joda... men problemet blir kvaliteten. Er likså greit å kjøpe FM sender til 200 spenn da...

Uansett så er MP3 dårlig kvalitet, men kommer veldig an på spilleren, hadde en Ipod tilkoblet en aux inngang i forrige bilen, det gikk å høre på ved lavt volum, men kvaliteten var faktisk dårligere enn radio, og dette var en spiller med original aux inngang..

beste løsning i mine øyne(dog den er dyr) er cd skifter ;)
Dette var jo en rimelig uklar definisjon av mp3 da ;) Pr dags dato ligger kvaliteten på en middelmådig mp3-fil skyhøyt over hva man kan få fra en cd, men du tenkte kanskje på selve aux-kontakten da du nevnte det her? Jeg tar heller VBR på 300+ mp3-fil over en gammel wav-fil på 44.100 samples og 128 kb/s bitrate, selv om mp3-teknologien er riktig så gammeldags og "avleggs" :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 17 aug 2008, 16:21

Middelmådig MP3 skyhøyt over CD i kvalitet? Hvordan i allverden kan det stemme, i og med at tilnærmet all MP3 er en komprimert (med tap av lydoppløsning) versjon som er dumpet fra en CD?
MP3 vil _aldri_ vær bedre enn kilde-signalet, og kilden er CD.

Over til en potensiell løsning på problemet. Det er en kar i USA som har laget en ipod plugin sak til saab. Denne snakker med SID og viser spor info osv. Det er ganske dyrt om jeg ikke husker feil, men ser ut til å fungere glimrende.

http://www.granite-embedded.com/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;

-Morgan-

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 17 aug 2008, 18:10

Andreas N1194 skrev: Dette var jo en rimelig uklar definisjon av mp3 da ;) Pr dags dato ligger kvaliteten på en middelmådig mp3-fil skyhøyt over hva man kan få fra en cd, men du tenkte kanskje på selve aux-kontakten da du nevnte det her? Jeg tar heller VBR på 300+ mp3-fil over en gammel wav-fil på 44.100 samples og 128 kb/s bitrate, selv om mp3-teknologien er riktig så gammeldags og "avleggs" :mrgreen:
På papiret så kan MP3 se bedre ut en *.cda, men du må ikke glemme at MP3 er komprimert audio, og kilden er faktisk CD... Jeg har et album på PCen, en versjon i MP3 256Kb/s, og en i *.FLAC(dette er i bunn og grunn ren CD kopi, kan være litt komprimert), og du hører godt forskjell når du skrur opp volumet, ved lavt volum er det ikke så nøye, men noen hører visst forskjell da også.

For den som ikke visste det, så er det en liknende diskusjon i film-verden, altså ukomprimert vs komprimert, og dette er altså henholdsvis DTS og Dolby Digital, der sistnevnte er komprimert...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 18 aug 2008, 08:25

Andrew N1328 skrev:
På papiret så kan MP3 se bedre ut en *.cda, men du må ikke glemme at MP3 er komprimert audio, og kilden er faktisk CD... Jeg har et album på PCen, en versjon i MP3 256Kb/s, og en i *.FLAC(dette er i bunn og grunn ren CD kopi, kan være litt komprimert), og du hører godt forskjell når du skrur opp volumet, ved lavt volum er det ikke så nøye, men noen hører visst forskjell da også.

For den som ikke visste det, så er det en liknende diskusjon i film-verden, altså ukomprimert vs komprimert, og dette er altså henholdsvis DTS og Dolby Digital, der sistnevnte er komprimert...
Siden jeg har et hovedfag innen dette emnet, så holder jeg fortsatt en knapp på kompimert media ;) Men, det skal sies at mp3 er snart 15 år gammel teknologi (mpeg1 layer 3) derfor har det dukket opp formater som har langt færre variabler som kan virke inn på resultatet. Men hele poenget med koding av type lossy entropikoding er jo å fjerne det man ikke hører, for å si det litt teit :)

At et mp3-resultat kan bli dårlig skjer ofte, men det har som regel noe å gjøre med hvordan det har blitt gjort under selve komprimeringsprosessen. Men for all del, ukomprimerte filer har alltid større sjans for å være feilfrie, da disse ikke har blitt gjort noe med, men som et kompromiss er mp3 (rippet på en bra måte, seff) udiskutabel vinner mener jeg. Men som det sises: noen liker mora, og andre liker dattera! (selv liker jeg begge, dersom mora er under 40 og dattera over 20, men men :mrgreen: )

Skulle det være noe annet er det bare å hyle, jeg synes det er knall at slike diskusjoner kommer opp! :)

PS: Du skriver over at CD faktisk er kilden, da må jeg presisere at en Cd er et utrolig dårlig medium å lagre lyd på, vinyl er langt bedre, men cd-plata ble et fantastisk kompromiss, da du får 100 slike i en sekk, mens 100 vinylplater gir deg skiveutglidning i ryggen ;) Er selv en gammel-dj som sverger til god lyd, men bruker cder av den enkle grunn nevnt overfor..

EDIT: Kom på at jeg slang om meg med noen fremmedord som burde forklares:
Entropikoding: Dette er koding uten tap. Det beste man kan gjøre her er ca en halvering av størrelsen på en fil (ex: cdfil eller annen lydfil som ikke har blitt komprimert), dvs man går ned til kildens entropirate (for mer utfyllelse er wikipedia knall)
Lossy/lossless koding: enkelt fortalt er dette når man går forbi kildens entropi, og gjør et kompromiss på lydkvalitet kontra størrelse. Her bruker man ofte mp3 som eksempel, mens format som AAC (advanced audio coding) er langt bedre enn det gamle mp3-formatet. Dette blir som man skjønner et tap, ergo koding med tap. Poenget med tapet er å legge dette til et sted man ikke oppfatter det likevel (les: det menneskelige øret kan oppfatte noe, men ikke så veldig mye ;))
FLAC: et annet format enn mp3, AAC etc. FLAC og OGG er da open-source-versjoner av mp3, da mpeg er en patentert teknologi, så ergo er "egentlig" mp3 ulovelig. Dette har blitt nokså utvannet, og brukes nå veldig sjelden, da det har kommet løsninger som gjør at man kan kjøpe "sin egen" mp3-fil, som da er lovlig.

Når det kommer til filmverdenen, så er DTS kontra Dolby Digital en helt ny og annen diskusjon, som etter min mening burde få en helt egen tråd ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2008, 16:40

er det noen som veit om noen loddepunkter inne i spiller for line out? skal montere en sub i bilen, men HATER å hente signal i fra høytalere. ikke akseptabelt 8) skal forsøke og få EL tegninger over spilleren til saab(pioneer). gir tibakemelding :mrgreen:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 09 sep 2008, 17:12

Datapaal N526 skrev:er det noen som veit om noen loddepunkter inne i spiller for line out? skal montere en sub i bilen, men HATER å hente signal i fra høytalere. ikke akseptabelt 8) skal forsøke og få EL tegninger over spilleren til saab(pioneer). gir tibakemelding :mrgreen:
Tviler på at du får til dette, men skal ikke være for påståelig, for spilleren har jo bare høyttaler-utganger, og ikke line-out på noe av utstyret inni heller.

Må spørre: Hvorfor er det problem å koble seg til høyttaler-signal? gjorde dette selv, og eneste ulyden jeg får er når jeg går fra radio til cd eller motsatt, da kommer et lite "dunk" fra sub'ene, ellers fungerer det utmerket.
Hadde skjønt det om du skulle koble til høyttalere og ikke sub...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 09 sep 2008, 17:39

Andrew N1328 skrev:
Datapaal N526 skrev:er det noen som veit om noen loddepunkter inne i spiller for line out? skal montere en sub i bilen, men HATER å hente signal i fra høytalere. ikke akseptabelt 8) skal forsøke og få EL tegninger over spilleren til saab(pioneer). gir tibakemelding :mrgreen:
Tviler på at du får til dette, men skal ikke være for påståelig, for spilleren har jo bare høyttaler-utganger, og ikke line-out på noe av utstyret inni heller.

Må spørre: Hvorfor er det problem å koble seg til høyttaler-signal? gjorde dette selv, og eneste ulyden jeg får er når jeg går fra radio til cd eller motsatt, da kommer et lite "dunk" fra sub'ene, ellers fungerer det utmerket.
Hadde skjønt det om du skulle koble til høyttalere og ikke sub...
Grunnen er vel det at absolutt alt forsterkes på den måten da, både S&N, men det er sant at det ikke er fullt så viktig med hensyn på en sub. Det vil være en mulighet for å ta ut signalet (som line out) før de går innom den bittelille ampen i spilleren, og dette signalet kan du mate inn i en aktiv sub f.eks. Men det koster jo litt i form av tid da, og fra mitt ståsted (jeg har prøvd) så er det ikke verdt det, da det koster nokså lite for en spiller med ørten innganger, dobbel line out og sub ;)

Svar