LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 19 jan 2011, 12:02

En annen ting når det gjelder effekt på høyttalere, er at de ofte overdriver eller bruker peak-effekten, gjerne dobbeltsjekk ved å søke de opp på nettet. Synes 250w på slike høyttalere høres feil ut.... men skal aldri si aldri

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 19 jan 2011, 12:24

Andrew N1328 skrev:En annen ting når det gjelder effekt på høyttalere, er at de ofte overdriver eller bruker peak-effekten, gjerne dobbeltsjekk ved å søke de opp på nettet. Synes 250w på slike høyttalere høres feil ut.... men skal aldri si aldri

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Det er fullt mulig du har rett, jeg har to stk høyttalere liggende og mener det sto 250W på dem, men jeg husker kanskje feil. :oops: Hva er peak-effekt? :|

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av audun-eg N228 » 19 jan 2011, 13:14

Man MÅ ikke ha ekstra forsterker for å få brukbar lyd i bilen. En spiller med innebygget forsterker på 4*50w klarer fint å drive 4 høyttalere selv om man naturligvis ikke får det voldsomt store "Oooomph" trøkket. I min gamle 9K hadde jeg oppgraderte 2-veis høyttalere både i dash og i hatthylla som ble drevet av en Pioneer unit med oppgitt 4*50w utgangseffekt. Sammen med en aktiv subkasse i bagasjerommet, var jeg godt fornøyd med lyden. Jeg er også musiker, så jeg har litt kritisk sans, bare så det er nevnt med det samme.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 19 jan 2011, 13:43

D.U.P. skrev:
Andrew N1328 skrev:En annen ting når det gjelder effekt på høyttalere, er at de ofte overdriver eller bruker peak-effekten, gjerne dobbeltsjekk ved å søke de opp på nettet. Synes 250w på slike høyttalere høres feil ut.... men skal aldri si aldri

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Det er fullt mulig du har rett, jeg har to stk høyttalere liggende og mener det sto 250W på dem, men jeg husker kanskje feil. :oops: Hva er peak-effekt? :|
Peak-effekten er den absolutt høyeste effekten man oppnår, og da er det kun ved visse forhold og i noen få hundredels sekund. Du skal bruke RMS effekten når du velger forsterker, de fleste seriøse aktørene har denne oppgitt. F. Eks så var gamle sub'ene mine oppgitt med 1050w, men med liten skrift stod det "250w RMS".

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 19 jan 2011, 19:14

audun-eg N228 skrev:Man MÅ ikke ha ekstra forsterker for å få brukbar lyd i bilen. En spiller med innebygget forsterker på 4*50w klarer fint å drive 4 høyttalere selv om man naturligvis ikke får det voldsomt store "Oooomph" trøkket. I min gamle 9K hadde jeg oppgraderte 2-veis høyttalere både i dash og i hatthylla som ble drevet av en Pioneer unit med oppgitt 4*50w utgangseffekt. Sammen med en aktiv subkasse i bagasjerommet, var jeg godt fornøyd med lyden. Jeg er også musiker, så jeg har litt kritisk sans, bare så det er nevnt med det samme.
Jeg tror kanskje jeg går for løsningen uten ekstra forsterker... Jeg er ikke ute etter den helt store lyden, men kjører lange strekk og vil gjerne kunne kose meg med noe annet enn radio (som nevnt tidligere er den originale spilleren defekt). :| Med en aktiv sub må man jo kunne få en grei lydopplevelse? :)

Flott at så mange skriver og kommer med tips! SAAB er tydelig noe dere kan! :D

PS! Jeg har visst smørt litt tjukt på... høyttalerne hadde en peak power på 160W. Da er en 50W forsterker kanskje nok? :oops:

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 19 jan 2011, 20:39

D.U.P. skrev: PS! Jeg har visst smørt litt tjukt på... høyttalerne hadde en peak power på 160W. Da er en 50W forsterker kanskje nok? :oops:
Ville prøvd ihvertfall, men man skal alltid ligge litt over i effekt på forsterker/spiller. Det handler ikke om å få bedre lyd, har man for svak effekt kan det hende at du ødelegger høyttalerne. Har du prøvd å søke på nettet etter høyttalerne for å finne RMS effekten? Det finnes ikke regnestykke for å finne den ut i fra peak-effekten.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 19 jan 2011, 21:44

Andrew N1328 skrev:
D.U.P. skrev: PS! Jeg har visst smørt litt tjukt på... høyttalerne hadde en peak power på 160W. Da er en 50W forsterker kanskje nok? :oops:
Ville prøvd ihvertfall, men man skal alltid ligge litt over i effekt på forsterker/spiller. Det handler ikke om å få bedre lyd, har man for svak effekt kan det hende at du ødelegger høyttalerne. Har du prøvd å søke på nettet etter høyttalerne for å finne RMS effekten? Det finnes ikke regnestykke for å finne den ut i fra peak-effekten.
60W RMS. Hvordan vil det funke med 50W forsterker? :?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 19 jan 2011, 22:15

D.U.P. skrev: 60W RMS. Hvordan vil det funke med 50W forsterker? :?
Det kan gå bra, men du hører fort om spilleren sliter, skurring ved kraftige toner f. eks.

Jeg ville prøvd det ihvertfall, i værste fall kan man jo alltids kjøpe en liten forsterker ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 20 jan 2011, 09:47

Andrew N1328 skrev:
D.U.P. skrev: 60W RMS. Hvordan vil det funke med 50W forsterker? :?
Det kan gå bra, men du hører fort om spilleren sliter, skurring ved kraftige toner f. eks.

Jeg ville prøvd det ihvertfall, i værste fall kan man jo alltids kjøpe en liten forsterker ;)
Men hvordan kobler jeg en ny spiller til høyttalerne? Ligger det ledninger og slikt bak den originale spilleren som jeg kan koble direkte på den nye? Er ingen racer på elektronikk :P

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 jan 2011, 11:25

D.U.P. skrev:
Andrew N1328 skrev:
D.U.P. skrev: 60W RMS. Hvordan vil det funke med 50W forsterker? :?
Det kan gå bra, men du hører fort om spilleren sliter, skurring ved kraftige toner f. eks.

Jeg ville prøvd det ihvertfall, i værste fall kan man jo alltids kjøpe en liten forsterker ;)
Men hvordan kobler jeg en ny spiller til høyttalerne? Ligger det ledninger og slikt bak den originale spilleren som jeg kan koble direkte på den nye? Er ingen racer på elektronikk :P
Ja. Om du berre byttar spelaren brukar du dei originale kontaktene rett på den nye spelaren. Kontaktene er ulike, so det er berre mulig å montere dei på korrekt plass.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 21 jan 2011, 20:21

Tenker på å kjøpe en Kenwood DDX 7039 (http://my.kenwood.com/Car_Entertainment ... ms/DDX7039) og erstatte med den originale spilleren, koble til 2 nye høyttalere i hattehylla og en aktiv sub i bagasjen. Håper dette lar seg gjøre så enkelt som mulig og at ledninger til antenne/radio og eksisterende høyttalere bare er å plugge rett inn på den nye spilleren. (Som det sikkert framgår av innleggene mine, har jeg lite peiling på slike elektriske ting :oops: )

Er det noen som vet om det finnes et adapter til denne spilleren, slik at rattkontrollen fungerer? (Har søkt litt på nettet, men finner bare adapter til mod 2007 og nyere, jeg har mod 2000. :? )

Takker for svar! :)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 22 jan 2011, 01:23

D.U.P. skrev:Tenker på å kjøpe en Kenwood DDX 7039 (http://my.kenwood.com/Car_Entertainment ... ms/DDX7039) og erstatte med den originale spilleren, koble til 2 nye høyttalere i hattehylla og en aktiv sub i bagasjen. Håper dette lar seg gjøre så enkelt som mulig og at ledninger til antenne/radio og eksisterende høyttalere bare er å plugge rett inn på den nye spilleren. (Som det sikkert framgår av innleggene mine, har jeg lite peiling på slike elektriske ting :oops: )

Er det noen som vet om det finnes et adapter til denne spilleren, slik at rattkontrollen fungerer? (Har søkt litt på nettet, men finner bare adapter til mod 2007 og nyere, jeg har mod 2000. :? )

Takker for svar! :)
Kenwood er et bra valg.
Jeg hadde ddx 7025 i den forrige saaben min og nå i volvoen.
Den spilleren er jeg meget godt fornøyd med.
Alle ledninger, antenne og de andre stikkene passer rett på kenwooden du tenker å kjøpe.
Det er ingen problemer.
Husk bare at den grønne kabelen de sier skal på håndbrekket kun skal ha jord.
Angående rattkontroll har de noe på bilradiospesialisten;
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid= ... &katid=669
Denne ser ut til å passe bla. din bil.

Om du lurer på noe kan du bare ringe dem.
Det skulle være enkelt og greit, de vet hva som går og hva som ikke går. :)

Lykke til! :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 22 jan 2011, 10:59

ottorasmussen N242 skrev:Kenwood er et bra valg.
Jeg hadde ddx 7025 i den forrige saaben min og nå i volvoen.
Den spilleren er jeg meget godt fornøyd med.
Alle ledninger, antenne og de andre stikkene passer rett på kenwooden du tenker å kjøpe.
Det er ingen problemer.
Husk bare at den grønne kabelen de sier skal på håndbrekket kun skal ha jord.
Angående rattkontroll har de noe på bilradiospesialisten;
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid= ... &katid=669
Denne ser ut til å passe bla. din bil.

Om du lurer på noe kan du bare ringe dem.
Det skulle være enkelt og greit, de vet hva som går og hva som ikke går. :)

Lykke til! :)
Takk! :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jan 2011, 00:16

D.U.P. skrev:Mange av 2 DIN-anleggene som er å finne har 4 høyttalerutganger på 50 W. Har det noen betydning om høyttalerne er sterkere, har 2stk 250W høyttalere jeg kunne tenke meg å sette inn i hattehylla. (Kan jeg oppnå grei lyd uten å koble en separat forsterker til spilleren?) :)
Dette med watt på høyttalere må du ta med en klype (eller gjerne en hel bøtte) salt. Jeg skal ikke begynne å greie ut om de rent formelle årsakene da dette ville kreve å referere et kapittel eller to fra grunnleggende elektronikk, men jeg skal forsøke å forklare det enkelt...

Kort fortalt finnes det to måter å oppgi watt på.

De aller fleste bilstereoprodusenter oppgir antall watt i peak, noe som vil si max effekt under perfekte forutsetninger. Det ser flott ut med 250W, men med mindre de høyttalerne dine kostet et femsifret beløp så er det garantert sprøyt. En kort utregning forteller at 250W ved 14V tilsvarer et strømforbruk på 18 ampere pr. høyttaler. Til sammenligning så er sikringene på langlysene i en 9-5 15 ampere...

Fakta er at den "riktige" måten å oppgi watt på er RMS (nominell effekt), det vil si en beregnet middelverdi av effektforbruket. Dette er vanligvis bare en brøkdel av den oppgitte peak-verdien. Dette er som sagt den mest korrekte måten å oppgi watt på, og det er også den verdien du bør bruke om du skal ha riktig forsterker til riktig høyttaler.

Ut fra tilsvarende tall på andre høyttalere vil jeg tippe at dine har en nominell effekt på rundt 70-80 watt.

Så til neste poeng. Det er ingen grunn til å gråte seg i søvn om du har en 70w høyttaler på en 50w forsterkerutgang. Den vil spille helt fint, og du vil ikke merke noe på lydkvaliteten på normale volum. Selvsagt vil man utnytte høyttalerens potensiale på fullt volum med en mer strømsterk forsterker, men så koker det igjen ned til hvor mye penger man vil legge i det. Det er med bilstereo som med det meste annet; du får det du betaler for, og det vil alltid være noe som kan bli litt bedre for noen kroner ekstra.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 25 jan 2011, 07:39

Dersom jeg skal koble til en aktiv sub i bagasjerommet, hvor er det enklest å legge opp ledninger uten å måtte plukke fra hverandre hele interiøret? Trenger sub'en egen ledning til strøm/ev. eget batteri? :o

Svar