Mistet strøm baklys

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Mfins

Re: Mistet strøm baklys

Legg inn av Mfins » 24 apr 2014, 12:11

Har fått sjekket sensorene, tror ikke det er dem, virker som det ikke går spenning ut til dem.
Men må man kunne se på sikringene at de er gåene? eller kan de være i ustand?

Noe som kanskje kan gi litt nyttig info er: Park Assistant fungerte en periode, en dag kunne alt virke som bare det, mens en annen dag var det ikke noe liv. Mens den siste tida har det ikke fungert.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 24 apr 2014, 23:09

Gir SPA i det hele tatt fra seg noen form for melding(er) i SID; i så tilfelle hvilke(n)?

En sikring som er blåst ser du tydlig inn fra siden som en avbrendt tråd. Er den hel, så er selve sikringen ok. Kontaktproblemer i en sikringsholder er en annen sak.

Du nevner ikke på hvilken måte du har sjekket avstandsgiverene og hvilket resultat du fikk, noe som kunne gi bakgrunn for min fundering.

Spenningene inn til SPA modulen kommer på A-pluggen (til venstre) slik: 12V (+30, sikring #8) på pinne #2 (rød tilledning) når nøkkel settes i tenningslåsen, og 12V (+15) på pinne #1 (rød/blå ledning) når nøkkel er i "ON" posisjon. Spenning ut til giverene går over B-kontakta pinne #1 12V og #2 jord. Dette er +15 spenning, jeg vet bare ikke om gir også må stå i revers, noe jeg ikke tror.

Dette med at SPA "har kommet og gått" tyder jo på en vakkel av en eller annen sort, men du sier jo ikke noe om hvordan du ser dette / hvilken beskjed du får. Jeg går ut ifra at at du ikke har slått av SPA funksjonen vha. SID.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Mfins

Legg inn av Mfins » 25 apr 2014, 14:30

Har feilmelding: park assistant failure i sid.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 25 apr 2014, 15:23

Greit - da er i alle fall SPA aktiv.

Ledningene fra giverene går til en felles kontakt, som igjen går mot SPA modulen. Jeg vet ikke om den ligger utenfor - eller rett innenfor chassis, på venstre side. Får du lokalisert den, så er det lettere å måle om SPA'en gir ut +15 (12V, pinne #1, lyserød ledning)) og jord (pinne #2, brun ledning) på denne pluggen enn å finne frem SPA'en. Ligger pluggen utsatt til så er jo tæring (korrosjon) og kontaktproblemer ellers ikke utenkelig her, med tanke på at du mener det virker som om sensorene ikke har tilført spenning, og at det har vært litt frem og tilbake om Park Assistant har fungert eller ikke.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar