Side 2 av 2

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Lagt inn: 29 mai 2018, 11:43
av Kato
Helge skrev:
28 mai 2018, 22:24
- Jeg har også tatt ut hanskerommet og sjekket TCM. Alt ser helt ut der også. Men fremdeles ingen kontakt med TCM på Tech2.
Nå har du jo gitt uttrykk for hva du mener om ditt forhold til "det elektriske", men den som "intet våver intet vinner" :).

Litt sjekking i WIS rundt TCM viser at denne skal sette DTC om spenningen inn blir for lav (eller høy), men om den får problemer med jord settes ingen kode. Jorden til TCM går (skal gå) fra ett punkt nede i midtkonsollen, mellom stolene. Så "ohming" fra hhv. pinnene #22 og -35 i TCM-kontakten til et godt, uisolert punkt på chassis vil være en kontroll på om TCM-jord er OK.

En annen mulighet er at det kunne ha blitt brudd på diagnoseledningen fra TCM fram mot uttaket. Kontinuitet her kontrolleres ved å "ohme" mellom TCM-kontakten pinne #23 og diagnoseuttaket #7 (tenningsnøkkel ute!). Er det brudd eller stor motstand der, ligger feilen mellom et felles kontaktpunkt (en "krimp") med bl.a. DICE og ECM (Trionic) mot TCM. Dette siden du nå har kontakt med disse to siste. TCM-kontakten er også en mulig kandidat - og selvfølgelig selve TCM.

Sikringene #6A og -34 i sikringsboksen (IPEC) i instrumentpanelet må være intakte og spenning må være i begge punktene på disse (tenningsnøkkel i "ON" for den første).

Re: 1998 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 31 mai 2018, 11:15
av Helge
Alt virker. :D
Unntatt girkassen. :cry:
Den virker fortsatt bare i 4 gir og revers. Jeg mistenker at girkassemannen har hatt av lokket på ventilblokken og ikke fått plass igjen alle ledningene.

Årsaken til alle problemene var jordingen i bagasjerommet. Det var rustet hull. Så at bilen i det hele tatt gikk var rart siden bensinpumpen også er jordet her. Men jeg regner med at den klarte å finne litt jording andre steder og gikk på halv fart.

Men nå virker alt og bilen går som en kule.

Fikk kjørt bilen en tur og den oppførte seg mildt sagt rart på veien. Og den var litt lav bak. Men jeg regnet med at noe av problemet var de steinharde vinterdekkene på rusten stålfelg som satt på bilen. Og at det kanskje satt senkesett på den.

Jeg betalte 5000kr for bilen. Den ser pen ut, men har litt lakkrust rundt omkring. Kjøpte den på impuls og tenkte at jeg kunne selge den i deler hvis det var for mye å fikse på den.

Så når jeg skulle legge på sommerdekk løftet jeg den opp på bukken for å sjekke etter rust. Fant litt rust rundt noen av dreneingshullene og der som jordingen i bagasjerommet sitter. Eller så det veldig bra ut.
Så jeg bestemte meg for å beholde bilen.

En annen ting jeg oppdaget var at samtlige 4 fjører var knekt! De bak var knekt på 3 steder!
Men jeg fikk tak i Aero-fjører bak. Så hvis noen har Aero-fjærer framme så si ifra. Jeg kjøper dem. Har også fått tak i Viggen/Aero-fangere fremme og bak.
Bestilte nye dempere siden jeg bytter fjører.
Bilen ble EU-godkjent for 18 med siden og har gått 5000km siden den gang! Rart at alle 4 knakk i løpet av den tiden!

Så dette blir byttet i kveld.

Re: 1998 9-3 cab med gremlins.

Lagt inn: 31 mai 2018, 11:17
av Helge
Kato skrev:
29 mai 2018, 11:43
Litt sjekking i WIS rundt TCM viser at denne skal sette DTC om spenningen inn blir for lav (eller høy), men om den får problemer med jord settes ingen kode. Jorden til TCM går (skal gå) fra ett punkt nede i midtkonsollen, mellom stolene. Så "ohming" fra hhv. pinnene #22 og -35 i TCM-kontakten til et godt, uisolert punkt på chassis vil være en kontroll på om TCM-jord er OK.

En annen mulighet er at det kunne ha blitt brudd på diagnoseledningen fra TCM fram mot uttaket. Kontinuitet her kontrolleres ved å "ohme" mellom TCM-kontakten pinne #23 og diagnoseuttaket #7 (tenningsnøkkel ute!). Er det brudd eller stor motstand der, ligger feilen mellom et felles kontaktpunkt (en "krimp") med bl.a. DICE og ECM (Trionic) mot TCM. Dette siden du nå har kontakt med disse to siste. TCM-kontakten er også en mulig kandidat - og selvfølgelig selve TCM.

Sikringene #6A og -34 i sikringsboksen (IPEC) i instrumentpanelet må være intakte og spenning må være i begge punktene på disse (tenningsnøkkel i "ON" for den første).
Jeg sjekker dette før jeg begynner å demontere ventilblokk. Takk for forklaring. :D

Re: 1998 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 31 mai 2018, 11:26
av Helge
Bilde

Re: 1998 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 31 mai 2018, 21:47
av Kato
Helge skrev:
31 mai 2018, 11:15
- Unntatt girkassen. :cry:
Den virker fortsatt bare i 4 gir og revers. Jeg mistenker at girkassemannen har hatt av lokket på ventilblokken og ikke fått plass igjen alle ledningene.
Nå er det jo så da at TCM bl.a. styrer vekslingspunktene og da er det vel en tanke å få TCM "oppe og gå" først, slik du er inne på.

Lyser varsellampa "Check Gearbox" i instrumentpanelet ca. tre sekunder når tenningsnøkkelen dreies til "ON"?

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 31 mai 2018, 21:50
av Helge
Nei. Den lyser ikke.

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 31 mai 2018, 22:16
av Kato
Det er TCM som skal tenne denne med jord derfra, og når det nå ikke skjer er det nok en indikasjon på at det er "noe" med denne modulen.

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 31 mai 2018, 23:00
av Helge
Tech2 finner den heller ikke. Så bilen tror for øyeblikket at den er manuell!

Re: 1999 9-3 cab med gremlins. Gemlinsen er løst. Men andre utfordringer venter!

Lagt inn: 02 jun 2018, 13:28
av arvmadla N2945
3 jordingspkt til TCM
Bilde

Bilde

Bilde