Side 1 av 2
Hvordan tar jeg ut batteriet og måler ladespenningen?
Lagt inn: 05 des 2006, 13:02
av Stalfa
Jeg er veldig fersk på ting rundt batteri og strøm på bil.
Hvordan måler jeg ladespenningen?
Regner med at et Voltmeter trengs.
Hva må jeg passe på når jeg tar batteriet ut av bilen?
Må jeg gjøre noe spesielt før jeg demonterer polene fra batteriet, og i hvilken rekkefølge tar jeg av polene.
Hva må jeg passe på når jeg setter batteriet inn i bilen, igjen?
Dette med svar har kanskje plass i FAQen. Da hadde det vært fint om en moderator flyttet det dit. Kanskje da legge til
matrox skrev:mål spenningen på batteriet UTEN at bilen har vært i gang.
Spenninga bør da ligge på ca 12,55 - 12,65 volt.
Sjekk også ladespenningen når bilen tusler

Den bør ligge på ca 13,8- 14,4 volt.
Lagt inn: 05 des 2006, 13:09
av Paradigm N558
Om batteriet er i orden er det bare å måle mens batteriet er i.
Da vil den høyeste spenningen, (dynamoen) avleses.
0 Stress.
Forøvrig kan jeg nevne at minuspolen går av først. Så vet du det ^^
Lagt inn: 05 des 2006, 13:16
av Henrik N449
ParADigM N558 skrev:
Forøvrig kan jeg nevne at minuspolen går av først. Så vet du det ^^
hmm, hvorfor det egentlig?
og man kan da ikke måle ladespenningen på dynamoen med batteriet ute av bilen?
Lagt inn: 05 des 2006, 13:24
av Peter
Henrik N449 skrev:ParADigM N558 skrev:
Forøvrig kan jeg nevne at minuspolen går av først. Så vet du det ^^
hmm, hvorfor det egentlig?
Fordi hvis du tar pluss polen først. og da kommer borti karosseri/motoren med andre enden av fastnøkkelen du bruker for å løsne polskoen så går all strømmen korteste veien, nemelig gjennom fastnøkkelen i hånda di, og til jord, hvis du tar minuspolen først og kommer borti noe skjer det ikke noe, det blir bare det samme som om du hadde hatt en ekstra jordledning til batteriet.
Lagt inn: 05 des 2006, 13:33
av Paradigm N558
Helt rett!
Lagt inn: 05 des 2006, 13:49
av EdHunter N815
Jepp... Kjenner flere som har tabbet seg ut på det der. Heldigvis har ikke noen av tilfellene ført til at batteriet har kortsluttet og eksplodert, men det er faktisk fullt mulig om du er uheldig... Og tro meg, et bilbatteri som eksploderer vil du ikke oppleve på nært hold. Det kan uten problemer blåse bort halve fronten på en bil.
Jeg har selv vært med og kappet løs en skiftenøkken som var lysbuesveiset fast i karosseriet på en bil

Lagt inn: 05 des 2006, 14:49
av Stalfa
ParADigM N558 skrev:Om batteriet er i orden er det bare å måle mens batteriet er i.
Da vil den høyeste spenningen, (dynamoen) avleses.
0 Stress.
Det er det samme hvilken "plugg" av Voltmeteret jeg putter på hvilken pol, eller det står kanskje på voltmeteret?
Slik jeg skjønner det vil jeg i verste fall få samme tallet bare med negativt fortegn?
ParADigM N558 skrev:
Forøvrig kan jeg nevne at minus polen går av først. Så vet du det ^^
Først av, vil si sist på såvidt jeg skjønner.
Folk tenker kanskje, gud la han ikke slippe til under et panser. Er forsåvidt riktig men er ikke riktig så ille som det høres ut her.

Lagt inn: 05 des 2006, 15:34
av 9000 Geir N371
Stalfa skrev:
Det er det samme hvilken "plugg" av Voltmeteret jeg putter på hvilken pol, eller det står kanskje på voltmeteret?
Slik jeg skjønner det vil jeg i verste fall få samme tallet bare med negativt fortegn?
Jepp. Får bare feil fortegn.
Så lenge du ikke bruker et analogt voltmeter. Da vil jo nålen slå feil vei.
Har du et vanlig digitalt multimeter, blir det bare fortegnfeil.
(Multimeter har flere egenskeper; måler strøm, spenning, induktans, kapasitans osv...)
Hvis du ikke har brukt et før må du huske å stille inn på "V" (og riktig skala dersom de er flere trinn, for eks "20V") og koble måleprobene til "COM" og "Volt".
Noen har gjort den tabben å måle strømmen (Amper). Da kortslutter du batteriet gjennom multimeteret hvis du måler på batteripolene...
Lagt inn: 05 des 2006, 15:50
av Paradigm N558
9000 Geir N371 skrev:Stalfa skrev:
Det er det samme hvilken "plugg" av Voltmeteret jeg putter på hvilken pol, eller det står kanskje på voltmeteret?
Slik jeg skjønner det vil jeg i verste fall få samme tallet bare med negativt fortegn?
Jepp. Får bare feil fortegn.
Så lenge du ikke bruker et analogt voltmeter. Da vil jo nålen slå feil vei.
Har du et vanlig digitalt multimeter, blir det bare fortegnfeil.
(Multimeter har flere egenskeper; måler strøm, spenning, induktans, kapasitans osv...)
Hvis du ikke har brukt et før må du huske å stille inn på "V" (og riktig skala dersom de er flere trinn, for eks "20V") og koble måleprobene til "COM" og "Volt".
Noen har gjort den tabben å måle strømmen (Amper). Da kortslutter du batteriet gjennom multimeteret hvis du måler på batteripolene...
Og da dør multimeteret urimelig fort

Lagt inn: 21 des 2006, 10:57
av AKB
Håper det er greit at jeg stjeler tråden litt...
Jeg har hatt batteriproblemer en liten stund nå.
I forrige uke kjøpte jeg nytt batteri på Biltema og satte i, men dette ladet seg ut over natten.
I går ladet jeg det nye batteriet opp til 14,8V. Etter å ha kjørt litt målte jeg 13,4V med motoren i gang, og 13,08V med motoren av. Tyder dette på gåen dynamo? Dårlig jording kanskje? Er det noen punkter som er ekstra utstatte langs kabelføringene?
Bilen er forresten en herlig '89 900T16

Lagt inn: 21 des 2006, 11:02
av Henrik N449
AKB skrev:Håper det er greit at jeg stjeler tråden litt...
Jeg har hatt batteriproblemer en liten stund nå.
I forrige uke kjøpte jeg nytt batteri på Biltema og satte i, men dette ladet seg ut over natten.
I går ladet jeg det nye batteriet opp til 14,8V. Etter å ha kjørt litt målte jeg 13,4V med motoren i gang, og 13,08V med motoren av. Tyder dette på gåen dynamo? Dårlig jording kanskje? Er det noen punkter som er ekstra utstatte langs kabelføringene?
Bilen er forresten en herlig '89 900T16

14.8v var mye!
så det er nok helt normalt at det falt ned til rundt 13v, som forøvrig er helt normalt
rett meg hvis jeg tar feil anyone
Lagt inn: 21 des 2006, 11:26
av matrox N522
AKB skrev:
I går ladet jeg det nye batteriet opp til 14,8V. Etter å ha kjørt litt målte jeg 13,4V med motoren i gang, og 13,08V med motoren av. Tyder dette på gåen dynamo? Dårlig jording kanskje? Er det noen punkter som er ekstra utstatte langs kabelføringene?
14,8 volt? Det var egentlig noe høyt. For høy spenning og for høy ladestrøm kan knekke batteriet.
13 volt etter en kjøretur er helt normalt. Faller som regel ned igjen til 12,6x Volt etter batteriet har fått hvilt. Men ladespenning på 13,4volt i kalde Norge er ikke bra nok. Da vil batteriet aldri blir fullladet.
Skift regulator+børster (sitter vanligvis i samme klump), så blir det nok bedre

Lagt inn: 21 des 2006, 11:54
av Paradigm N558
matrox skrev:AKB skrev:
I går ladet jeg det nye batteriet opp til 14,8V. Etter å ha kjørt litt målte jeg 13,4V med motoren i gang, og 13,08V med motoren av. Tyder dette på gåen dynamo? Dårlig jording kanskje? Er det noen punkter som er ekstra utstatte langs kabelføringene?
14,8 volt? Det var egentlig noe høyt. For høy spenning og for høy ladestrøm kan knekke batteriet.
13 volt etter en kjøretur er helt normalt. Faller som regel ned igjen til 12,6x Volt etter batteriet har fått hvilt. Men ladespenning på 13,4volt i kalde Norge er ikke bra nok. Da vil batteriet aldri blir fullladet.
Skift regulator+børster (sitter vanligvis i samme klump), så blir det nok bedre

Optimal ladespenning er og forblir 14.4 Volt

Selv sliter jeg med 13.2 Volt i min..
Og den synker til 8 Volt når jeg starter bilen.. så tror det blir ny regulator og børster på meg.. kanskje batteri og

Lagt inn: 21 des 2006, 11:54
av 9000 Geir N371
AKB skrev:Håper det er greit at jeg stjeler tråden litt...
Jeg har hatt batteriproblemer en liten stund nå.
I forrige uke kjøpte jeg nytt batteri på Biltema og satte i, men dette ladet seg ut over natten.
I går ladet jeg det nye batteriet opp til 14,8V. Etter å ha kjørt litt målte jeg 13,4V med motoren i gang, og 13,08V med motoren av. Tyder dette på gåen dynamo? Dårlig jording kanskje? Er det noen punkter som er ekstra utstatte langs kabelføringene?
Bilen er forresten en herlig '89 900T16

Som sagt lurt å bytte regulatot og børste ja. Står i samme enhet på min 9000 hvertfall. Koster ikke så mye på Saab tror jeg.
Er batteriet 13.08V med motoren av kan du sjekke det dagen etterpå også. Har spenningen sunket nevneverdig er sikkert noe galt med elektronikken en plass.
Lagt inn: 21 des 2006, 12:39
av AKB
Takk for tilbakemeldinger! Skal hjem og måle etterpå, men i fare for at det skulle bli utladet over natten, koblet jeg fra batteriet i går kveld. Det vil kanskje påvirke målingen etterpå...
Hvor får jeg tak i regulator og børster? Er det bil-type avhengig?
Har ikke akkurat den største mekaniker-erfaringen, så om det er noen som i korte trekk kan forklare meg fremgangsmåten på regulator og børste-bytte hadde jeg vært mer enn takknemmelig
Trenger virkelig en pålitelig vinterbil til romjula...