Side 1 av 2
Julegretne pussere
Lagt inn: 22 des 2006, 20:44
av Stalfa
Pusserne på frontruten vil ikke være venn med meg lengre.
Hva som fungerer
-Langsom gange for pusserne på frontruten.
-Alt for pusseren på bakruten.
Ikke fungerer.
-Hurtig gange for pusserne på frontruten. Når jeg slår over til det steget stopper pusserne.
-Automatisk oppstart av pusserne når jeg spyler på frontruten.
-Usikkert, men jeg mener og at pusserne ikke starter når jeg har hendelen i regnsensor modus. Har ikke vært nok nedbør til at jeg er 100% sikker.
Har bladd igjennom handboken og der kan jeg finne at det er 1 sikring for pusserne. Har ikke fått sjekket den enda, venter til det blir lyst. Men jeg har liten tro på sikringen siden pusserne fungerer på langsom gange.
Kan det være et rele som har tatt kvelden?
Alle tips motaes med stor takk.
En virtuell Saab-gave til alle som svarer, og de som ikke svarer

Lagt inn: 22 des 2006, 22:02
av Hjelle, N6
Det er vel tvilsomt at det er rele, trudde desse funksjonane er styrt av TWICE evt DICE? Trur meir det er spaken som er problemet her...
Lagt inn: 22 des 2006, 22:10
av ottorasmussen N242
Det er en plausibel teori dette med spaken, ja.
Jeg har god slark i nevnte spake, det er så gale at jeg må passe på at spaken står helt riktig nå jeg skal spyle, ellers går ikke viskerene, og jeg kan godt tro at neste steg blir slik du beskriver det.
Prøv å bytte spaken.
Det gjør uansett ikke bilen din dårligere.
Lagt inn: 23 des 2006, 00:28
av TBiel
Eller demontere spaken og sjekke hva som er galt. Spylerfunksjonen sluttet å virke på min 9000. Jeg hendelen løs og fikk splittet huset. Rengjorde kontaktpunktene. Satte det hele sammen igjen, og funksjonen ble som ny.
TBiel, Hamar
Lagt inn: 25 des 2006, 22:03
av Stalfa
ottorasmussen N242 skrev:Det er en plausibel teori dette med spaken, ja.
Jeg har god slark i nevnte spake, det er så gale at jeg må passe på at spaken står helt riktig nå jeg skal spyle, ellers går ikke viskerene, og jeg kan godt tro at neste steg blir slik du beskriver det.
Prøv å bytte spaken.
Men jeg har ikke hadde
noen forvarsler, spaken har fungert feilfritt til fredagen da den ble gretten
Lagt inn: 25 des 2006, 22:23
av ottorasmussen N242
Jeg kan iallefall fortelle deg at det er en sikring til alt som har med viskere og spylere foran å gjøre.
Så den er det ikke.
Det er tydeligvis en elektrisk feil her, da du ikke har sagt noe om leie lyder fra mekanismen.
Jeg går for spake-teorien.
Sjekk den.
Lagt inn: 27 des 2006, 11:06
av Stalfa
Var innom Saab Huset på skøyen for å få nullstilt service telleren. Mannen på verkstedet sjekket med tech'en. Og siden det ikke var noen feilmelding mente han at det var pussermotoren som måtte skiftes.
Nok et verkstedsbesøk på 4-5000. ack-ack.
Lagt inn: 27 des 2006, 17:15
av ottorasmussen N242
På min bil som er gått 250000 km er det ene staget på pussermekanismen knekket.
Han kompisen min på saabverkstedet kunne fikse en ny for litt over tusen kroner.
Med rabatt da, selvsagt.
Så om et verksted skal ha 5000 for å fikse det, så er det uholdbart. Ren svindel vil jeg våge å påstå. Ikke tar det lang tid å bytte det der heller.
Neppe en time, slik jeg ser det.
Lagt inn: 27 des 2006, 18:17
av Hjelle, N6
Men om det er viskarmotoren framme som er påstått gåen, so skulle vel ikkje det ha noko med at det er ein defekt på viskarmekanisma bak?
Re: Julegretne pussere
Lagt inn: 27 des 2006, 19:29
av ottorasmussen N242
Stalfa skrev:Pusserne på frontruten vil ikke være venn med meg lengre.
Hva som fungerer
-Langsom gange for pusserne på frontruten.
-Alt for pusseren på bakruten.
Alt virker på bakruten sier han.
Lagt inn: 28 des 2006, 11:45
av Stalfa
ottorasmussen N242 skrev:
Så om et verksted skal ha 5000 for å fikse det, så er det uholdbart. Ren svindel vil jeg våge å påstå. Ikke tar det lang tid å bytte det der heller.
Neppe en time, slik jeg ser det.
Nå må jeg innrømme at estimate på 4-5000 er tatt med å putte fingeren i luften og at mekanikeren sa at det ville ta 2-2,5time å gjøre jobben. Så hva virkelig pris er har jeg ikke sjekket enda.
Bytte av motoren medførte vist å ta løs begge pusserne og det meste av ting under.
Som sagt dette har jeg ikke undersøkt nøye, enda.
Lagt inn: 28 des 2006, 11:47
av Stalfa
Daniel N683 skrev:
Du får jo uansett tak i en brukt en for noen hundrelapper og bytter denne selv.. Man betaler ikke 4-5000 for en sånn jobb.. de pengene kan heller benyttes til mere fornuftige ting.
Helt enig. Kan kjapt komme på tre tusen andre ting å bruke pengene på. Men det er altids spørsmålet tid vs penger.
Lagt inn: 28 des 2006, 11:48
av Stalfa
Hjelle, N6 skrev:Men om det er viskarmotoren framme som er påstått gåen, so skulle vel ikkje det ha noko med at det er ein defekt på viskarmekanisma bak?
Nok jeg som har klart å forvirre (nok en gang). Viskeren bak fungerer akkurat slik den skal.
Lagt inn: 28 des 2006, 13:00
av Hjelle, N6
Stalfa skrev:Hjelle, N6 skrev:Men om det er viskarmotoren framme som er påstått gåen, so skulle vel ikkje det ha noko med at det er ein defekt på viskarmekanisma bak?
Nok jeg som har klart å forvirre (nok en gang). Viskeren bak fungerer akkurat slik den skal.
Næ, var nok eg som var litt for trøytt når eg skreiv, eg trudde faktisk det var ein skrivefeil, men ser i ettertid at "alt for bakruta virkar"

Lagt inn: 28 des 2006, 17:34
av Stalfa
3000 sier de at de skal ha for å skifte pussermotoren på Ensjø.
Ikke ille, dersom det er rett motor, og ikke den bak. Får ringe og kontrollere før man setter inn bilen.
