Side 1 av 2

Lader kun 13,8 V

Lagt inn: 05 jan 2007, 08:45
av Ottar N398
Jeg sliter litt med å få dynamoen min helt med på leken, den har plutselig sluttet å lade mer en 13,8 V. Overhalte den riktignok i sommer etter FAQ'en til alex men bytta ikke laderegulator da den så helt fin ut. Spørsmålet blir vel da: Er det laderegulatoren som er gåen eller er det selve dynamoen? :roll:

Lagt inn: 05 jan 2007, 09:16
av Ingvar N629
Det kan være begge deler, det jeg ville ha prøvd er å låne en spenningsregulator for å prøve, for å bytte generator er et aldri så lite helv** hvis du ikke har særdeles myke og små fingre.

Jeg overhalte også dynamoen min i sommer, men den har nå tatt kvelden... Årsaken er en kobberleder som har røket, prøvde å lodde den men det holdt ikke. Skal fikses når jeg får tid, men det blir sikkert aldri... Men det er iaf en ting du kan se etter! Lederne som ligger i bunnen når du plukker fra hverandre generatoren er det lett å skade når du monterer og demonterer, plasten rundt der er sprø osv...

Lagt inn: 05 jan 2007, 09:45
av Ottar N398
Skal så om jeg kan finne meg en ny spenningsregulator, er det bare meg som sliter med å plukke den ut? Alt er jo i veien der nede :roll:

Lagt inn: 05 jan 2007, 09:54
av Frode N073
du e nok ikkje den einaste. når eg hadde T8 så va det alltid et ellår aent i veien ellår någe du konne skada deg på uansett ka det va du sko gjør :? .

grue meg litt te eg ska ta top-pakningsbytte nå for då må jo alt av toppen og det e jo nesten heile motoren. i tillegg så har eg AC-kompressoren :shock:

Lagt inn: 05 jan 2007, 10:19
av eiluN506
Gå til Exide på Forus og få deg en bra regulator til ca 100lappen :D
De har også "trim" reg. med høyere utspenning hvis du sliter med ladespenning i bagasjerommet...

Lagt inn: 05 jan 2007, 11:11
av Ottar N398
Satse på at det er regulatoren da, kan vel egentlig ha en 15V regulator da jeg ikke har gel batteri. Var vel det du mente med trim reg. Eimund :wink:

Lagt inn: 05 jan 2007, 15:53
av ole anders
Hva er vanlig lade spenning ?min er mellom 13.8 og 14.2

Lagt inn: 05 jan 2007, 16:54
av matrox N522
ole anders skrev:Hva er vanlig lade spenning ?min er mellom 13.8 og 14.2
Optimal ladespenning er 14,4 Volt.
Ikke noe galt med 13,8 volt heller, men i kalde Norge så vil ikke batteriet bli skikkelig oppladet.

Lagt inn: 09 jan 2007, 01:07
av eiluN506
Eliah skrev:Satse på at det er regulatoren da, kan vel egentlig ha en 15V regulator da jeg ikke har gel batteri. Var vel det du mente med trim reg. Eimund :wink:
Skulle vel kappe på 14,8 eller 14,9 volt mener jeg å huske. Måtte til med en slik på gamle Transporteren med motor bak, og batteri fremme..

Lagt inn: 16 jul 2007, 22:10
av Ottar N398
Løfter denner her jeg :wink: Var innom exide som Eimund tipsa om men de hadde sluttet å selge regulatorer :roll: Noen som vet om andre plasser de kan skaffe laderegulatorer som gir litt mer en 14,4V?

Lagt inn: 16 jul 2007, 22:45
av eiluN506
Du kan jo høre på VW/bil&maskin? Kan være den gamle Transporteren har litt kraftigere enn vanlig.Spør etter en til 83-91 mod. Gjerne en Coach, de hadde jo en del utstyr.
De har jo motor bak, og batteri foran.

Lagt inn: 17 jul 2007, 08:43
av Tore N795
Kjøpte en 15V regulator til min gamle for en del år tilbake, men husker desverre ikke hvor jeg kjøpte den. Tror det var Mekonomen eller en annen bilrekvisita forhandler. I alle fall ble jeg fortalt at dette var kurant å skaffe da det var en relativt vanlig dynamo.
Jeg vil anbefale å ringe rundt på diverse bilverksted og bilrekvisita forhandlere.

Lagt inn: 17 jul 2007, 10:18
av Trond N47
Jeg kjørte rundt med 15V regulator, og den formelig spiste batterier. 1-2 i året. Jeg ville satset på 14,5V.

Lagt inn: 18 jul 2007, 13:22
av eiluN506
Mekonomen har 14.5v Bosch regulator. art.nr 20-1197311028 :D
Kun kr 377.50 :x

Lagt inn: 18 jul 2007, 18:27
av Ottar N398
Fikk tak i 14,8V som egentlig burde holde :wink: Takker for tipsene :wink: