Fuktighet og noe som stjeler strøm

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Fuktighet og noe som stjeler strøm

Legg inn av lie_N509 » 10 feb 2007, 16:37

Jeg bruker bilen lite, nå som jeg er i militæret. Men jeg fikk nytt batteri til jul, og nå har den stått 3 uker uten å bli brukt. Er det normalt at batteriet skal bli HELT tomt på den tiden? Hva kan trekke strøm?

Og den jævla fuktigheten irriterer meg grenseløst. Nå er jeg nødt til å kjøre med vinduene litt åpne, for å forhindre at hele bilen dugger ned. Det skjer vanvittig fort. Hvor kan dette komme fra?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 feb 2007, 17:07

Er nok noe som trekker mer strøm enn det skal gjøre her, men noe strøm vil nye biler trekke.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 10 feb 2007, 17:10

900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fuktighet og noe som stjeler strøm

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2007, 17:25

lie_N509 skrev:Og den jævla fuktigheten irriterer meg grenseløst. Nå er jeg nødt til å kjøre med vinduene litt åpne, for å forhindre at hele bilen dugger ned. Det skjer vanvittig fort. Hvor kan dette komme fra?
Lekk varmeapparatregister?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 feb 2007, 17:34

Hvordan er bilen når du bruker den mye da?

Opelen jeg kjører ( :oops: ) er akkurat sånn, blir klissbløtt inni der når den står rolig og ikke brukes. Er sånn at jeg nesten må bytte bukse etter og ha kjørt altså, men dersom jeg bruker bilen hver dag er det ikke noe problem i det hele tatt... Generelt lekk er vel kanskje diagnosen da?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 feb 2007, 17:35

Prøvd dette? Virker det? Kan være verdt å prøve, det koster jo ikke stort.

Ingvar, ingen anelse, hvordan sjekker jeg?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2007, 17:39

Du får en søtlig lukt i bilen, og tørker du rutene så ser du at det ikke er bare vann.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 feb 2007, 17:46

Hmm virker ikke som det er det. Med en gang jeg tar luften vekk fra vinduene dugger de igjen, og særlig sidevinduene er vanskelige å holde duggfrie. Det skal jo åpenlyst ikke være sånn. Skrur jeg av bilen og bare sitter inni den, dugger det igjen på kanskje 1 minutt. Irriterende! I og med at det nå har vært minus-grader og tørt en god stund, kan det vel ikke være fuktighet gjennom hull som har lagt seg heller. Jeg holder heller en knapp på noe varme-greier som lekker når bilen brukes...(?)
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 feb 2007, 18:06

En kamerat av meg som hadde problemer med dette, og der måtte varmeapperatregisteret skiftes tror jeg.
Var noe lekasje, så det ble rimelig fuktig inne i bilen. Dugget igjen hele jævla tida, så vindu trikset måtte brukes.
Det var på en ng900...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 10 feb 2007, 18:08

Har du vaska rutene skikkelig? Dugget bruker å sette seg lettere om vinduene er skitne. Kan jo og tenkes at du trekker med deg snø og fuktighet inn i bilen når du setter deg inn.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 feb 2007, 18:32

Matrox, det kan tenkes du er innpå noe. Jeg får få en eller annen til å sjekke om/når jeg gidder. Saken er at jeg er bare hjemme en uke om gangen, så det blir ikke så mye tid til sånt. Særlig da jeg heller setter den på verksted enn å kuke selv.

Vinduene er nok skitne ja, og jeg drar jo med snø inn, men ikke i de mengdene som det burde vært i forhold til duggen...
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 10 feb 2007, 18:36

lie_N509 skrev:
Prøvd dette? Virker det? Kan være verdt å prøve, det koster jo ikke stort.

Ingvar, ingen anelse, hvordan sjekker jeg?

Jeg brukte det på bilen min når baklykta hadde sprukket, men da var det også 10-15 varme ute.
Vet ikke hvilken effekt denne vil ha når temperaturen har sunket til under 0.

Kan kanskje kombineres med en bitte bitte liten kupevifte slik at temperaturen i bilen ligger på 2-3+ grader.
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 feb 2007, 00:29

Jeg vet ikke hva som stjeler strøm i bilen din men det eneste som er uorginalt på din av elektrisk utstyr er vel stereoen, start med å koble den bort å se om det blir bedre da.

Når det gjelder fuktighet... bilen din stod jo her leeenge og jeg brukte den jo et par ganger, merket ikke noe galt da... Har den blitt verre i det siste da eller?

Sikker på at du ikke tabber deg ut og at resirk-knappen på ac'n står inne da? ;) Hvis det ikke er dette så er det vel sansynligvis varmeapparatregisteret :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 11 feb 2007, 01:01

Prøv å mål med et ampere meter ved å ta av pluss pol på batteriet også mål fra der du tar av også til pluss polen. Se hvor mye strøm den trekker, også kan du koble fra en ting som f.eks: anlegget også se hvor mye strøm det trekker uten anlegget. Vil jo uansett gå noen milliampere til f.eks: klokke og minne på spilleren. Hvis det går veldig liten strøm så kan det jo være batteriet som begynner å bli gåent.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 feb 2007, 02:03

Torstein...du _kan_ faktisk slå av tenninga på en Saab også. Ikke bare på BMW de har den muligheten. Bare at du finner nøklene/tenninga rett bak girstanga i midtkonsollen. IKKE ved rattstammen :roll: :wink: :lol:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar