Side 1 av 1

magnetventil turbo 9k

Lagt inn: 02 sep 2007, 21:30
av Mats Erik Aasegg
Skal se på en 97-9k cse jub imorgen.Trimmet 2.0t med 225k på telleren.
Selger sa at magnetventil til turbo var def,motor kuttet ved fullgass belastning.
Er det skadelig på noen måter å kjøre med?Er det ikke så mye å ta feil av ved slike problemer?

Ved evt kjøp,noen som har magnetv liggende tilsalgs?

Lagt inn: 02 sep 2007, 22:36
av Tor N12
Er sjelden motoren "kutter" når MV er ødelagt, riktignok så vil du oppleve at en trekker dårligere. Hvis den kutter så er det mere vanlig med f.eks. feil på bensinpumpa.

Lagt inn: 02 sep 2007, 22:51
av Johan N828
Det er ikke farlig og kjøre med. Du kjører bare i såfall med GLT

Lagt inn: 02 sep 2007, 23:16
av Tor N12
Johan N828 skrev:Det er ikke farlig og kjøre med. Du kjører bare i såfall med GLT

Hvis det er MV så stemmer det, er det derimot bensinmangel eller andre ting så kan det fort være værre.

MV

Lagt inn: 04 sep 2007, 07:25
av Mats Erik Aasegg
Finnes det noen måte å teste Mv på for å finne ut a det er den som har det?Eller må man bastbytte med en annen å se..?

Lagt inn: 04 sep 2007, 09:26
av Ingvar N629
Du kan jo ohme den. Skal være 3 ohm mellom pinne 1 og 2, og 3 ohm mellom pinne 2 og 3. Begge med toleranse på +/-1 ohm.

Men jeg synes det høres sært ut at mv skal gi en sånn feil, tipper det er noe helt annet.

Lagt inn: 04 sep 2007, 11:22
av Edward N812
Ingvar N629 skrev:Du kan jo ohme den. Skal være 3 ohm mellom pinne 1 og 2, og 3 ohm mellom pinne 2 og 3. Begge med toleranse på +/-3 ohm.

Men jeg synes det høres sært ut at mv skal gi en sånn feil, tipper det er noe helt annet.
så det skal være 3ohm mellom alle pinnene, og dem kan alle sammen variere fra 0 til 6 ohm?

Lagt inn: 04 sep 2007, 14:11
av Ingvar N629
Edward N812 skrev:
Ingvar N629 skrev:Du kan jo ohme den. Skal være 3 ohm mellom pinne 1 og 2, og 3 ohm mellom pinne 2 og 3. Begge med toleranse på +/-3 ohm.

Men jeg synes det høres sært ut at mv skal gi en sånn feil, tipper det er noe helt annet.
så det skal være 3ohm mellom alle pinnene, og dem kan alle sammen variere fra 0 til 6 ohm?
Nei, surra litt.. +/-1ohm.

Bare mellom 1 og 2 og mellom 2 og 3. Ikke mellom 1 og 3.

Lagt inn: 04 sep 2007, 23:15
av Edward N812
Ingvar N629 skrev:
Edward N812 skrev:
Ingvar N629 skrev:Du kan jo ohme den. Skal være 3 ohm mellom pinne 1 og 2, og 3 ohm mellom pinne 2 og 3. Begge med toleranse på +/-3 ohm.

Men jeg synes det høres sært ut at mv skal gi en sånn feil, tipper det er noe helt annet.
så det skal være 3ohm mellom alle pinnene, og dem kan alle sammen variere fra 0 til 6 ohm?
Nei, surra litt.. +/-1ohm.

Bare mellom 1 og 2 og mellom 2 og 3. Ikke mellom 1 og 3.
okay, er ikke helt rå på elektronikk for å si det sånn ;)

men om elektronikken er i orden på en magnetventil, så kan det fortsatt være noe tull med enveisventilen i utgang R, som det vanligvis er.

Mv

Lagt inn: 06 sep 2007, 22:31
av Mats Erik Aasegg
Byttet Mv ikveld.Fikk tak i på Mekonomen... Veldig spent ved prøvekjøring,og bilen ble helt bra!
Bilen kuttet bensin,slik at forhjulene låste seg nesten slik den var....Veldig ubhagelig! :(
Men nå er alt topp og den gode gamle Saab turbo følelsen er tilbake... 8)

Lagt inn: 08 sep 2007, 11:30
av john n04
En liten kommentar her.
Dette gjelder jo magnetventilen til Trionic 5. Den kan faktisk gå istykker slik at man får blokkert regulering, med den følge at ladetrykket bare øker til overtrykksreguleringa slår inn. Har selv hatt det problemet 2 ganger. Da var det mekanisk feil i ventilen, og spolene viste 3 ohm.
Beste måte å teste om det er MV ved overtrykksfeil, er å koble wastegaten direkte til innsuget. Koble slangen som går inn på C rett på wastegaten.
Da får du GLT.
Bare en liten reminder. :wink: