El.skjema / kobling for bryter til 9-5 2005 modell

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Viking95
Innlegg: 6
Registrert: 28 feb 2007, 11:18
Sted: Tromsø

El.skjema / kobling for bryter til 9-5 2005 modell

Legg inn av Viking95 » 19 sep 2007, 00:31

Jeg skal montere min automatiske garasjeportåpner permanent i bilen.
Portåpneren blir emballert med skumgummi og lagt inn i tomrommet over sikringsboksen på venstre side av dashbordet (kommer til syne når man åpner førerdøren).

Jeg har skaffet en ekstralys-bryter, original fra Saab (firkantet bryter med en sirkel midt på bryteren, delenummer 4519641).
Denne skal plasseres i en av de ledige plassene på dashbordet (mest sannsynlig oppe til venstre for SID).

Bryteren har 5 pinner på baksiden.
Jeg lurer på hvilke pinner jeg skal bruke for å bryte strømmen til garasjeportåpneren.

I og med at bryteren har denne sirkelen på seg, antar jeg at det er en lampe i bryteren som gjør at denne sirkelen lyser på samme lysnivå som de andre bryterene.
Hvilke pinner skal da kobles til 12 Volt for instrumentbelysning?

Jeg antar at jeg kan "stjele" strøm til dette fra en av de andre bryterene på dashbordet.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette, evt. legge ut en link til elektrisk koblingsskjema for Saab 9-5 Estate 2005. Har søkt dette forumet og andre Saab-forum, samt søkt på nettet etter dette uten resultat.

Mvh
Gunnar

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 21 sep 2007, 17:45

Hei. Ta et måleapparat og prøv deg frem med hvilke pinner du skal bruke. Jeg mistenker at du ikke må bryte noen strøm, men heller gi portåpneren strøm når du trykker på bryteren. Altså må du finne to pinner med 0 ohm i mellom når du trykker inn bryteren. Jeg har hatt en slik bryter engang, den var det ingen lampe i...
Evt strøm kan du ta fra f.eks bryteren for regulering av lyset i dashbordet. Her er det igjen måleapparat som gjelder..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Viking95
Innlegg: 6
Registrert: 28 feb 2007, 11:18
Sted: Tromsø

Legg inn av Viking95 » 26 sep 2007, 19:14

Tenkte jeg skulle unngå en langvarig leting inne blant ledninger bak dashbordet, men måtte jo trø til med multimeteret mitt. Fant etter litt søking rette kabler, og fikk koblet garasjeportåpneren som ønsket. Fungerer nå prikkfritt og som ønsket :D

Imidlertid hentet jeg jord fra koblingsstykket bak på hovedlysbryter (fra blå/hvit ledning oppe i et av hjørnene på kontakten). Dette var ikke noe "sjakktriks". Fant ut (etter litt panisk feilsøking) at denne ledningen "leverer" jord kun når lysbryteren står helt til venstre (0) eller helt til høyre (nærlys). Når bryteren var satt til parklys, "forsvant" koblingen til jord på omtalte ledning, og portåpneren fungerte ikke da. Men men, fikk fikset det og hentet jord fra en skrue m/mutter innenfor dashbordet hvor det allerede var koblet til et par tykke kabler til jord.

Takk for innspillet.

Svar