Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
overboost
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 56
- Registrert: 01 jan 2008, 18:00
- Sted: Ålesund
Legg inn
av overboost » 02 mar 2008, 18:50
Hei.
Jeg har en 9000t 97mod og har ett lite problem

bilen har AC og IKKE klima. trinn 1,2 og 3 på varmeregisteret går ikke, med trinn 4 går den for fult.
jeg så på releboksen nedom batteriet og der var ett rele som het: "COOL.FAN LOW SPEED" (F)
er det det releet som må byttes?
kan også legge til att "VAC PUMP/AIR PUMP"(D) og COOL.FAN HIGH SPEED"(E) relene IKKE var der? er det "rett"??
Takker for svar:)
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 02 mar 2008, 19:00
heisann! du må bare skru av dekselet (det store svarte) ved torpedoveggen i motorrommet ditt og lokalisere motstanden til vifta di. det er nok denne som er gåen

dra den rett ut, bytt den med en ny (eller helst en fra en høgger) og tut og kjør

veldig enkel operasjon!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
HansWF N416
- 2.0 bar

- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Legg inn
av HansWF N416 » 02 mar 2008, 19:01
Det er nok motstanden på kupevifta som må byttes. Ikke en uvanlig feil. Det er sikkert andre her som kan gi deg en nærmere beskrivelse,
Edit: Edward kom meg i forkjøpet

Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
overboost
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 56
- Registrert: 01 jan 2008, 18:00
- Sted: Ålesund
Legg inn
av overboost » 02 mar 2008, 19:03
Edward N812 skrev:heisann! du må bare skru av dekselet (det store svarte) ved torpedoveggen i motorrommet ditt og lokalisere motstanden til vifta di. det er nok denne som er gåen

dra den rett ut, bytt den med en ny (eller helst en fra en høgger) og tut og kjør

veldig enkel operasjon!
Vifta går jo den....men bare på "4"
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D
-
HansWF N416
- 2.0 bar

- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Legg inn
av HansWF N416 » 02 mar 2008, 19:06
Det at vifta går på 4 og ikke på de andre, er ett tegn på det er motstandet som er synderen
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 02 mar 2008, 19:10
det er jo derfor du må byta motstand. for på trinn 1,2 og 3 blir vifta seriekopla med ein motstand for å redusera farten. og når denne er gåen virkar vifta berre på fullt, for då er ho kopla utenom motstanden....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
overboost
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 56
- Registrert: 01 jan 2008, 18:00
- Sted: Ålesund
Legg inn
av overboost » 02 mar 2008, 19:23
oja leste feil

...motstanden ja.......men noen som vet noe om de releene som ikke var der??
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 02 mar 2008, 19:40
overboost skrev:oja leste feil

...motstanden ja.......men noen som vet noe om de releene som ikke var der??
Er vel bare biler med automat som har det releet.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
overboost
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 56
- Registrert: 01 jan 2008, 18:00
- Sted: Ålesund
Legg inn
av overboost » 02 mar 2008, 20:12
dekselet er av....hvor er motstanden???

SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 02 mar 2008, 21:23
Det er den som er "hvit" og oval nedi der. Litt plunder å få ut, men når du har den ute kan du bare lodde på en ledning eller ståltrådbit over den dioden du ser der. Det er denne lille dioden som er gåen, ikke hele greia.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
overboost
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 56
- Registrert: 01 jan 2008, 18:00
- Sted: Ålesund
Legg inn
av overboost » 02 mar 2008, 21:26
Timon skrev:Det er den som er "hvit" og oval nedi der. Litt plunder å få ut, men når du har den ute kan du bare lodde på en ledning eller ståltrådbit over den dioden du ser der. Det er denne lille dioden som er gåen, ikke hele greia.
hmmm?, hvet du hvor under dekselet den er???
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 02 mar 2008, 21:30
Når du står på "batteri siden" av bilen, så ser du den står montert på høykant på siden av varmeapparatet som er omtrent midt oppi akvariet (rommet mellom motorrom og frontruta).
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 03 mar 2008, 08:23
motstanden kan minne litt om håndtaket til sånne ispinner man kan lage sin egen saftis av, hehe.
hva er det du sier om denne dioden timon? de to bilene jeg har bytta motstand på, så har 1, 2 og 3 motstandene (alle motstandene da 4 har full spenning) vært svidd...
om du fortsatt ikke har funnet motstanden, så ta et bilde ned i akvariet mens du står ved siden av eller rett bak venstre forhjul, så skal jeg peke på den for deg. men den er ganske så lett å finne altså, står rett inn i det store svarte viftehuset (med noen klips kanskje?)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s