Handsfreekobling, 9000

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Handsfreekobling, 9000

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 mai 2003, 22:24

Hei.

Har kopla ein Ericsson HCA-20 handsfree i ein M95 9000 CDE (2.0i).
Har kopla straumen til styringsboksa via el.sentralen bak hanskeromet, og det er eine punktet for el.seter som er brukt (straumtjuv på ledninga før den går inn på sikringsstikket, etter straumtjuven er det lagt opp med eiga sikring (3A), og eiga joring er dregen bort til jordingsklemmene i el.sentralen.)
Når bilen står med tendinga på, i stilling 1, er alt OK. Telefonen får lading, og og handsfreesettet funkar fint på alle måtar.

Problemet kjem når motoren vart starta, då tek ikkje telefonen lading, og handsfree-settet virkar ikkje.

Det er eigen høgtalar på anlegget, slik at det er ikkje kopla via stereoanlegg med noko utstyr.
Telefonen ein Sony Ericsson T68i, men det skal ikkje ha noko å seie alt medan vi har prøve med både min og gammern sin.

Elektronikkboksa ligg BTW under elektrosentralen bak hanskeromet, høytalaren er plassert under førarsetet og mic er ved A-stolpen på førarsida. Holdaren er plassert midt i bilen ved nødblinkbrytaren, og er montert på ein MTU brakett, tilpassa for 9000.

Veit at Ericsson forslår å kopla sakene rett på batteriet, men det vert mykje styr med draging gjennom torpedovegg, so vi kom fram til at dette burde gå, alt medan el.stol uttaket har 12V når tendinga er på, og ingenting når den er av, og det er det vi er ute etter.

Nokon som har tips? Det er tydelig at telefonen ikkje får straum når me startar bilen, men kvar kan feilen ligge?

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 09 mai 2003, 07:22

Banalt spørsmål egentlig, men har du målt at det går strøm på uttaket der du har strømtyven når motoren går?

Regner vel med at det ikke er det, så da er det bare å finne noen andre duppeditter som starter opp på 1. hakket på tenninga.

Ellers er det ingen problemer å koble dette til konstantstrøm heller, tar jo ikke så mye i "standby" og det er litt hendig å kunne lade telefonen uten at nøkkelen står i.
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 09 mai 2003, 07:28

Bak på radioen er også et glimrende sted for å "stjele" strøm, der finnes både konstant og "nøkkelbrutt" 12V.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2003, 23:06

Morten N106 skrev:Banalt spørsmål egentlig, men har du målt at det går strøm på uttaket der du har strømtyven når motoren går?
Jepp, 12V finns der iflg. faderen.
Morten N106 skrev:Ellers er det ingen problemer å koble dette til konstantstrøm heller, tar jo ikke så mye i "standby" og det er litt hendig å kunne lade telefonen uten at nøkkelen står i.
Neida, men då må vi igjennom torpedovekken, og då vert det mykje jobb... :/

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 mai 2003, 14:18

Børre N17 skrev:Bak på radioen er også et glimrende sted for å "stjele" strøm, der finnes både konstant og "nøkkelbrutt" 12V.
Men korleis vert det å ta straum derifrå, det er då nokso små kvadrat som finns til stereo. Tenkte på det når vi la opp settet, men som sagt var eg redd for at det vert varmgong grunna for lite kvadrat på ledningane...

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 mai 2003, 17:57

Ingen fare, handfree settet trekker omrent ingen ting.
Siden sikringen bare er 3A på Ericsson settet bør ikke det være noe problem i det hele tatt. Jeg har montert en haug Nokia sett slik, aldri vært noe problem det. Sikringene der mener jeg å huske var 5A, og da er jo den overdimesjonert. Normal sikring inn på radioen er normalt min. 10A.. Og en std radio trekker heller ikke stort.

Vet at tegningene viser at man bør koble rett på batteriet, men det er jo rimelig mye ekstra arbeid da + at da må det monteres sikring i motorrommet, noe som er den største feilkilden når det gjelder ettermontert ekstrautstyr (irr på kontaktene). Går jo greit, men pass på å lodde ledningene + å bruke en tett sikringsholder.

Ett tips er å koble sammen de to +12V som går inn på settet, da slipper du (i hvertfall på Nokia [blå + rød]) den slitsomme funksjonen at tlf slår seg av ved avslått tenning. Hvordan det er på Ericsson er jeg ikke sikker på, de settene jeg har montert hadde bare +12V og jord, men det er noen år siden.. :?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar