Side 1 av 2
Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 01 des 2008, 22:07
av Eirik
I anledning mørke kvelder, med våt og mørk asfalt har jeg moddet de hvite blinkersene mine slik at det originale ryggelyset kan stå der, og dermed gi meg side-ryggelys.
Men jeg skulle gjerne hatt enda litt mer lys bak bilen når jeg rygger. Hvordan skal jeg løse det problemet?
Pære med litt mer watt?
Det eneste jeg fant på nettet er
denne 50 watts pæra som står på Ba15s-sokkel. Denne passer vel til 9000, men det spørs om den ikke er litt i sterkeste laget, med tanke på varmeutvikling.
Hva mener folket?
Åpen for det meste, bortsett fra eksternt ryggelys.
Mvh. Eirik
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 02 des 2008, 00:41
av Tor N12
Glem det
Eller, du har alt for mye spenningsfall på de tynne kablene som går bakover så om du skal gjøre det så må du på med et rele og legge opp en kabel med skikkelig tversnitt samt oppgradere jordinga.
Jeg har testet, CS har jo ekstremt råttent ryggelys

Men den 50w pæra lyste mindre enn ei vanlig 21watt.
Får se nå når jeg alikevel gjør så mye med bilen min om jeg legger opp nye kabler og rele....
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 02 des 2008, 01:41
av doo-kie
kjøp deg en billig xenon sats

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 02 des 2008, 01:56
av Gunnar N326
Har engelsk CS ryggelyset på motsatt side?..

Når jeg hadde CS`n hadde jeg gladelig ofret tåkebaklyset for et ekstra ryggelys.. Så hvis det fantes en reflektor med ryggelys til å ha på eh,,,

venstre(?) side?

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 02 des 2008, 11:35
av Tor N12
Gunnar N326 skrev:Har engelsk CS ryggelyset på motsatt side?..

Når jeg hadde CS`n hadde jeg gladelig ofret tåkebaklyset for et ekstra ryggelys.. Så hvis det fantes en reflektor med ryggelys til å ha på eh,,,

venstre(?) side?

Hehe, jah men selve refleksplata er jo i en hel del så man får ikke skiftet noe over

Men, det finnes reflexplate med 2 ryggelys

Problemet er at den vel kun ble levert i USA som tilbehør i M92 og M93, når jeg hørte om den så sprang jeg sporenstreks på Saab og skulle bestille en men det ble ikke noe kjøp etter at han fortalte prisen som var på horrible 7000
For en stund siden så fikk jeg skaffet meg ei brukt refleksplate med 2 ryggelys da men den har desverre en liten sprekk og det kan jeg jo ikke sette på bilen nå når den blir så fin
Har faktisk vurdert Xenon så jeg får se om det kansje blir løsningen, noen som vet om hvilke Xenonpærer som er de fysisk minste?? Er ikke allverden med plass inne i den refleksplata.
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 02 des 2008, 11:51
av Eirik
Daniel N683 skrev:Har du vurdert å sette inn ryggelyspærer fremme i blinkers'n? Har gjort det på min CS - og forskjellen når du skal rygge og det er mørkt ute er som natt & dag

Kan sterkt anbefales
Har gjort dette på min også, og det hjelper mye.
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 02 des 2008, 19:11
av doo-kie
Har faktisk vurdert Xenon så jeg får se om det kansje blir løsningen, noen som vet om hvilke Xenonpærer som er de fysisk minste?? Er ikke allverden med plass inne i den refleksplata.[/quote]
Må væl være h3 xenonsats. de er ikke så veldig store. litt lenger glass enn vanlig h3. men sokkelen er jo lik.
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 17 des 2008, 14:45
av Arnljoth N1530
doo-kie skrev:Har faktisk vurdert Xenon så jeg får se om det kansje blir løsningen, noen som vet om hvilke Xenonpærer som er de fysisk minste?? Er ikke allverden med plass inne i den refleksplata.
Må væl være h3 xenonsats. de er ikke så veldig store. litt lenger glass enn vanlig h3. men sokkelen er jo lik.[/quote]
Ville det ikke være mulig å "Fylle" ryggelyshuset med LED pærer ? De lyser jo ganske greit nå om dagen, og strøm bruker dem jo nesten ikke ?

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 17 des 2008, 14:51
av Andreas N1194
H4 Xenon, så har du både nær og fjern-ryggelys

Dette ble tatt opp på forrige lokaltreff og høstet humring rundt bordet her oppe i barteby

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 18 des 2008, 00:04
av Kurt N597
Tor N12 skrev:Glem det
Eller, du har alt for mye spenningsfall på de tynne kablene som går bakover så om du skal gjøre det så må du på med et rele og legge opp en kabel med skikkelig tversnitt samt oppgradere jordinga.
Jeg har testet, CS har jo ekstremt råttent ryggelys

Men den 50w pæra lyste mindre enn ei vanlig 21watt.
Får se nå når jeg alikevel gjør så mye med bilen min om jeg legger opp nye kabler og rele....
Har regnet litt på dette, og tallenes tale er klar. For at 50W pæra skal lyse mindre enn 21W pæra må spenningsfallet med 21W være på nesten et par volt. Det er selvsagt altfor mye. Spenningsfallet med 50W blir da nesten dobbelt så stort og 50W gir en faktisk ytelse som er lavere enn 21W. Henholdsvis 11W og 15W.
Løsninga er et eget rele i bakluka og skikkelige kabler til 12V og jording. Hvis du gjør dette, og monterer dobbelt ryggelys med 50 Wattere blir det nesten dagslys der bak.

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 18 des 2008, 14:44
av Arnljoth N1530
Kurt N597 skrev:Tor N12 skrev:Glem det
Eller, du har alt for mye spenningsfall på de tynne kablene som går bakover så om du skal gjøre det så må du på med et rele og legge opp en kabel med skikkelig tversnitt samt oppgradere jordinga.
Jeg har testet, CS har jo ekstremt råttent ryggelys

Men den 50w pæra lyste mindre enn ei vanlig 21watt.
Får se nå når jeg alikevel gjør så mye med bilen min om jeg legger opp nye kabler og rele....
Har regnet litt på dette, og tallenes tale er klar. For at 50W pæra skal lyse mindre enn 21W pæra må spenningsfallet med 21W være på nesten et par volt. Det er selvsagt altfor mye. Spenningsfallet med 50W blir da nesten dobbelt så stort og 50W gir en faktisk ytelse som er lavere enn 21W. Henholdsvis 11W og 15W.
Løsninga er et eget rele i bakluka og skikkelige kabler til 12V og jording. Hvis du gjør dette, og monterer dobbelt ryggelys med 50 Wattere blir det nesten dagslys der bak.

Blir ikke det vanvittig mye arbeid ??

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 18 des 2008, 14:48
av doo-kie
Kurt N597 skrev:Tor N12 skrev:Glem det
Eller, du har alt for mye spenningsfall på de tynne kablene som går bakover så om du skal gjøre det så må du på med et rele og legge opp en kabel med skikkelig tversnitt samt oppgradere jordinga.
Jeg har testet, CS har jo ekstremt råttent ryggelys

Men den 50w pæra lyste mindre enn ei vanlig 21watt.
Får se nå når jeg alikevel gjør så mye med bilen min om jeg legger opp nye kabler og rele....
Har regnet litt på dette, og tallenes tale er klar. For at 50W pæra skal lyse mindre enn 21W pæra må spenningsfallet med 21W være på nesten et par volt. Det er selvsagt altfor mye. Spenningsfallet med 50W blir da nesten dobbelt så stort og 50W gir en faktisk ytelse som er lavere enn 21W. Henholdsvis 11W og 15W.
Løsninga er et eget rele i bakluka og skikkelige kabler til 12V og jording. Hvis du gjør dette, og monterer dobbelt ryggelys med 50 Wattere blir det nesten dagslys der bak.

tøffere med xenon ryggelys

Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 18 des 2008, 16:43
av Arnljoth N1530
er det plass til xenonkit baki der da ?
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 18 des 2008, 19:16
av doo-kie
ja tror du ikke det? et det ikke noen plass utenfor baklykta man kan feste balastene?
Re: Kraftigere pære til ryggelys?
Lagt inn: 18 des 2008, 20:40
av Arnljoth N1530
doo-kie skrev:ja tror du ikke det? et det ikke noen plass utenfor baklykta man kan feste balastene?
Kan jo sikkert feste dem på baksia av bagasjelokket, men ballasten (eventuelt tennern ved slim ballast) blir vel varm ?
Det finnes vel en måte å løse det på, men d tar sikkert litt tid
