Oppgradering fra premum 150W til Bose i 9-3 2008
Moderator: Moderatorer
Oppgradering fra premum 150W til Bose i 9-3 2008
Hei, går med tanker om å oppgradere audio i min 9-3, har den nest største pakken med navi, men kunne tenkt meg å sette inn Bose høytalerne, samt SUB. Noen som vet om dette er tut og kjør om man kjøper x antall Bose høytalere fra SDCC
Re: Oppgradering fra premum 150W til Bose i 9-3 2008
For det første; fin bil du har!
Synes jeg kjenner den igjen fra nettsidene til Bilens Eksosanlegg... Ser veldig bra ut med de endestussene! 4"? Jeg skal få montert twinpipe på min gamle SS selv i sommer, er det lov å spørre hva det kostet?
Så til saken. Er det så bra lyd i de Bose-høyttalerene, da? Hvis du først skal oppgradere ville jeg valgt et frontsett fra f.eks norske Seas (selges av Eltek), med diskantene under dekselene på h og v side av dashbordet og fjernet det som måtte være av orginalhøyttalere. Allerede her vil du ha ganske så bra lyd. Videre kan man "bare" finne ut hvor man kan hente ut lavnivåsignal fra orginalstereoen og koble til en firekanals forsterker av bra kvalitet og drive frontsettet og en sub med denne. Sub'en kan man fint felle ned i reservehjulsbrønnen. Tror jeg kan garantere at dette vil spille bedre enn noe annet orginalmontert anlegg, og antakelig ikke koste noe særlig mer heller.
Har visstnok 13(!) høyttalere i mitt "Prestige" anlegg. Hadde de enda brukt pengene på et skikkelig frontsett i stedet! Jeg skjønner fortsatt ikke hva høyttaleren midt på dashbordet er til...
Synes jeg kjenner den igjen fra nettsidene til Bilens Eksosanlegg... Ser veldig bra ut med de endestussene! 4"? Jeg skal få montert twinpipe på min gamle SS selv i sommer, er det lov å spørre hva det kostet?
Så til saken. Er det så bra lyd i de Bose-høyttalerene, da? Hvis du først skal oppgradere ville jeg valgt et frontsett fra f.eks norske Seas (selges av Eltek), med diskantene under dekselene på h og v side av dashbordet og fjernet det som måtte være av orginalhøyttalere. Allerede her vil du ha ganske så bra lyd. Videre kan man "bare" finne ut hvor man kan hente ut lavnivåsignal fra orginalstereoen og koble til en firekanals forsterker av bra kvalitet og drive frontsettet og en sub med denne. Sub'en kan man fint felle ned i reservehjulsbrønnen. Tror jeg kan garantere at dette vil spille bedre enn noe annet orginalmontert anlegg, og antakelig ikke koste noe særlig mer heller.
Har visstnok 13(!) høyttalere i mitt "Prestige" anlegg. Hadde de enda brukt pengene på et skikkelig frontsett i stedet! Jeg skjønner fortsatt ikke hva høyttaleren midt på dashbordet er til...
kom på ca. 8 K totalt fra flex og bakover med 1 x 2.5" midtre og 2 x 2.25 bakre potter ferdig bygd på bilen.
- zoomit
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1542
- Navn: Zoomit
- Bil: Saab 9-3 2.0TSS
- Kontakt:
Detta er nesten litt flaut har samme anlegg som BioKen med navigasjon og må sjekke- Eller har jeg blitt lurt?
Mvh

Mvh
Sist redigert av zoomit den 31 okt 2009, 21:33, redigert 1 gang totalt.
N1542 -Saab 9-3 Vector SportSedan "Hirsch X" (2008)
- zoomit
- 2.0 bar
- Kontakt:
Da har jeg fått svar og god hjelp hos Trane Steen skøyen som alltid:
Det sitter et premium 150W med navigasjon, 7 høytalere: 2x4" bak i hattehylla, 2x6.5" i dørene foran, 2 x 3.5" i dasjbordet + en midtmontert høytaler.
Ved oppgradering til prestige 300W, er det 2x6.9" i hattehylla i tilegg + en subwoofer i reserverhjulsbrønnen, forsterkeren sitter jo enkelt til i det "hemmlige" rommet på venstre side i bagasjerommet. Skal gå ned å kikke litt for å gjøre dette selv
Prisliste på montering hadde de ikke, men 2x6.9" BOSE kostet kr 1635.- pr stk, + sub kr 6-7000.- jeg kan trygt si at er på jakt etter noe billigere, forslag?
Noen som vet om forsterker klarerer å trekke to til eller burde jeg bytte?

Det sitter et premium 150W med navigasjon, 7 høytalere: 2x4" bak i hattehylla, 2x6.5" i dørene foran, 2 x 3.5" i dasjbordet + en midtmontert høytaler.
Ved oppgradering til prestige 300W, er det 2x6.9" i hattehylla i tilegg + en subwoofer i reserverhjulsbrønnen, forsterkeren sitter jo enkelt til i det "hemmlige" rommet på venstre side i bagasjerommet. Skal gå ned å kikke litt for å gjøre dette selv
Prisliste på montering hadde de ikke, men 2x6.9" BOSE kostet kr 1635.- pr stk, + sub kr 6-7000.- jeg kan trygt si at er på jakt etter noe billigere, forslag?
Noen som vet om forsterker klarerer å trekke to til eller burde jeg bytte?

Hei. jeg har akkurat samme utfordring som over med en Saab 2005 9.3 hvor jeg ønsker å utvide fra 150W til 300. Altså med 2-forsterkere i stedet for én. I min bil - jeg regner med at dette er standard - er distribusjonen mellom spiller og forsterker på fiber, og muligheten for utvidelse ligger mer eller mindre klar med doble fiberkabler over bakhjulet på venstre side. Jeg snakket med Auto Elite om hva som skulle til av penger for å holde seg til det originale og de kunne fortelle at én original sluttforsterker fra Saab ville koste rundt 13000,-!! Så hvis jeg ønsker å holde meg til det originale har jeg så vidt jeg kan se ikke store valget. Saab benytter sin egne optiske protokoll så mitt alternativ blir enten å handle i Sverige - jeg vet ikke om dette blir så mye rimeligere - eller bygge stereo mer eller mindre fra grunnen av.......og det blir jo ikke så veldig lekkert!!
Hvis det er noen som vet å utvide det originale til en hyggelig penge tror jeg det på mange måter blir det beste.....i hvert fall for meg!
Hvis det er noen som vet å utvide det originale til en hyggelig penge tror jeg det på mange måter blir det beste.....i hvert fall for meg!
Hvis det er noen trøst så er ikke Bose-anlegget noe særlig å skryte av uansett. Det sitter full pakke med navi og hele dritten i min, og makan til oppskrytt lyd skal man lete lenge etter.
Hadde det vært jeg som hadde et 150w oppsett så ville jeg gått for Seas Lotus + en forsterker av god kvalitet, så går man langt forbi kvaliteten på det orginale oppsettet.
Hadde det vært jeg som hadde et 150w oppsett så ville jeg gått for Seas Lotus + en forsterker av god kvalitet, så går man langt forbi kvaliteten på det orginale oppsettet.
Sist redigert av Kåre N900 den 20 aug 2009, 07:35, redigert 1 gang totalt.
Kåre
9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt
9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt
Den er grei, men kan du koble Seas forsterkeren til originalanlegget i Saab'en? Hvis du svarer ja på dette vil jeg gjerne vite hvor du kjøper "greiene" og hvordan det kobles.............og om du har erfaring med en slik forsterker til Saab.
Hvordan man kobler til en forsterker? Såvidt jeg har forstått så er det bare 03-06 som har optiske signaler, dvs at 08 bør ha "vanlige" signaler som man da like gjerne kan plugge inn i en annen forsterker enn BOSEs.
Kåre
9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt
9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt
Da hjelper det jo lite for meg at jeg har en 2005-modell!! NOEN SOM VET OM HVOR MAN KAN FÅ KJØPT EN RIMELIG ORIGINALFORSTERKER MED OPTISKE INNGANGER?? 

- zoomit
- 2.0 bar
- Kontakt:
Hvis man ser på dette bildet er de to "høytaler- utsparringene bak i hattehylla" tomme. noen som har erfaringer med å klinke til med et par her. Eventuellt om jeg må bytte forsterker, noen som vet?

På venstre side i bagasjerommet sitter forsterker. Har fra før: Audiosystemet Premium 150 W forsterker og 7 høyttalere, inkl. en midtmontert høyttaler. 6,5" AM/FM stereoradio m/RDS, MP3-kompatibel CD-spiller.
Det er altså 2stk 2x6.9" som skal inn.
Hva med:
Forsterker: http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736
kompatibel med omtrent alle ettermarkeds spillere som finnes, kan denne forsterkeren også integreres i godt over 2000 forskjellige bilmodeller ved hjelp av bilspesifike Plug & Play kabelsett.Ingen endringer på bilens originale kabler.
2 x 6.9"Infinity Reference http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736
- og for de med sportcombi: Infinity Basslink http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736
= kr 3.395.- u/ sub + en tur til søta bror i tilegg -20% (kontra 10-13.000 hos Thrane Steen) Noen tips, forslag?
På venstre side i bagasjerommet sitter forsterker. Har fra før: Audiosystemet Premium 150 W forsterker og 7 høyttalere, inkl. en midtmontert høyttaler. 6,5" AM/FM stereoradio m/RDS, MP3-kompatibel CD-spiller.
Det er altså 2stk 2x6.9" som skal inn.

Forsterker: http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736
kompatibel med omtrent alle ettermarkeds spillere som finnes, kan denne forsterkeren også integreres i godt over 2000 forskjellige bilmodeller ved hjelp av bilspesifike Plug & Play kabelsett.Ingen endringer på bilens originale kabler.
2 x 6.9"Infinity Reference http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736
- og for de med sportcombi: Infinity Basslink http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt ... id=&vn=736
= kr 3.395.- u/ sub + en tur til søta bror i tilegg -20% (kontra 10-13.000 hos Thrane Steen) Noen tips, forslag?