Side 1 av 1

Bilbatterier som dør

Lagt inn: 27 aug 2009, 20:02
av Timon
Er det sånn at hvis et bilbatteri får stå et par dager uten strøm så er det dødt for evig og alltid?

Har ganske nytt batteri i min 9000, og har pleid å lade mobilen i den siden jeg kun har billader og det kun er den bilen som har strøm i sigarettenneren når tenninga er av. Ellers så står den med rast motor så batteriet får ikke ladestrøm.

Var tomt for strøm i dag når jeg skulle lade tlf, satt batteriet til lading, men den lampa på laderen som indikerer at batteriet ikke er fullt lyser ikke. Virker ikke som det tar lading. Er et Biltema batteri, og har en indikator på toppen som kan være enten grønn (alt OK), svart (trenger lading), eller hvit (batteri defekt). Den er nå svart.

Har tidligere prøvd lade batterier fra 2 biler som har stått lenge, og som hadde tomt batteri (men hadde fungerende batteri sist de var i bruk). Akkurat det samme skjedde, ikke tegn til liv.

Finnes det ingen triks for å gjenopplive batteriet selv om det har vært tappet helt for strøm?

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 27 aug 2009, 20:09
av Paradigm N558
Lad batteriet med en god lader, de dør ikke, men de blir skadet av å havner under ca. 10 volt...

Lad mobilen i stuen framover :p

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 27 aug 2009, 20:10
av Paul N1176
prøv å sette på startkabler fra ett batteri som er full ladet, også kan du prøve å lade etterpå...

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 27 aug 2009, 20:21
av Timon
I stua er det jo ikke sigarettenneruttak!

Skal prøve det med startkabler :) Snakker vi koble på kablene og så ta de av igjen, eller koble de på og la battriene stå over natta?

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 27 aug 2009, 20:26
av Edward N812
du får jo kjøpt lader til telefonen din overalt da ;)

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 27 aug 2009, 20:31
av Timon
Jammen jeg håper at den gamle dukker opp igjen en dag :roll:

Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 28 aug 2009, 07:24
av Andreas N1194
Timon skrev:Jammen jeg håper at den gamle dukker opp igjen en dag :roll:

Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.
Har cellene først slått over, så får du ikke ladet det opp igjen, og da er det som du skriver om ikke dødt, så hvertfall godt redusert ;) Ellers har jeg et sånt støpsel som du bare putter sigarettenneren inn i og setter i stikkontakten, det har reddet meg mang en gang :mrgreen:

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 28 aug 2009, 09:05
av Paul N1176
bare ha på kablene en liten stund... sånn gjorde jeg det når lysene på civicen hadde stått på natta over :( prøvde å lade opp med en sånn "ctek lader ting", den var nok for liten så den klarte ikke lade det opp når det var helt tomt.. det batteriet fungerer fortsatt kjempebra.. men det kan jo hende jeg får litt problemer til vinteren..

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 29 aug 2009, 22:40
av Timon
Har prøvd meg litt frem, og ser at hvis jeg kobler et fullt batteri til et tomt batteri en times tid, og deretter kobler på laderen så står laderen og blinker/bytter mellom "fullt" og "ikke fullt" indikator.

Best resultat fikk jeg med å
-først koble et fullt batteri (med startkabler) til det tomme,og vente 2-4 timer
-koble på laderen i tillegg til startkablene, og vente 2-4 timer til
-fjerne startkablene, og sjekke på indikatorene på laderen at batteriet tar lading som normalt (hvis ikke måtte startkablene stå på lenger).

Har plutselig fått tre "nye" batterier jeg nå :)


Regner med at kapasiteten er redusert en god del, hvertfall på to av dem siden de har stått lenge.

Prøvde med voltmeter, med fant bare ut at de gir 12-13 volt... Et spørsmål da, kan man måle hvor mye strøm som er på/får plass på batteriene? Og hva slags målerutstyr trenger man i så fall?

Har forresten kjøpt meg ny tlf (med lader) ;) Nokia 3720.

Re: Bilbatterier som dør

Lagt inn: 29 aug 2009, 23:09
av Skaten N671
Kapasiteten kan du teste ved å ta ein belastningstest. Der blir batteriet kraftig belasta over ei viss tid, og skal ikkje synke under ein viss spenning i løpet av denne perioden.

Kor møkje strøm som er på batteriet, kan du måle ved hjelp av ein syrevektmåler. Fullt batteri skal ha ei syrevekt på 1,28.

Normal kvilespenning på eit 12V batteri, er 12,6, då kvar celle er på 2,1 volt, og det er totalt 6 celler.
Kvilespenninga skal ikkje måles rett etter lading, det må "roe seg" ei stund før ein kan måle.