Ny stereo i og93

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Ny stereo i og93

Legg inn av Harald N1080 » 27 okt 2009, 19:01

Heisann! Lenge siden :)

Jeg har nå gitt opp mitt prosjekt med å stappe inn en 2DIN spiller i min og93. Solgte den på Finn.no for ti minutter siden, og tenkte heller å kjøpe en i vanlig størrelse, og et av disse "kittene" her: http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p2382.html

Jeg tenkte også å kjøpe en slik koppholder til å ha under displayet, siden jeg har klart å ødelegge den plast-listen som var der originalt.

Eneste jeg stusser litt over med disse to produktene er prisen. Det finnes ikke noe billigere sted å handle det? Var i overkant dyrt syns jeg.

---

Spilleren jeg vurderer er denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... rtbilde=ok men jeg trenger vel også en slags overgangs-sak for å få kontrollene på rattet til å fungere. Det jeg lurer på da, er om det er en slik jeg trenger: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 - Hva er CAN-bus? Har jeg det i min 2001/02 93?

Ellers? Hmm... Kan vel informere om at en av grunnene til at jeg har vært sykt lite aktiv her inne i det siste har vært at jeg har måttet jobbe ræva av meg for å betale MANGE verkstedsbesøk på 93'en. Det har vært det ene problemet etter det andre, og prisene på Hellestø (ikke spør meg hvorfor jeg har brukt dem, hehe) er jo HEEELT av en annen verden... Jeg er dritlei hele bilen igrunn, og kommer til å tenke meg mer enn to ganger om før jeg evt. kjøper Saab igjen, hehe

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Re: Ny stereo i og93

Legg inn av Harald N1080 » 05 nov 2009, 15:02

Bumper denne med litt oppdatert informasjon :)

Jeg gikk til innkjøp av den nevnte spilleren. Fant den til 1.190,- hos Pixmania, og fikk ytterligere 2% kickback siden jeg bestilte gjennom kickback.no. Sånne ting liker man :)

"Rattfjernkontrolladapteren" er lagt på is inntil videre.

Koppholderen er installert, og fungerer omtrent litt dårligere enn man burde kunne forvente av en koppholder :) hehe

Men, her kommer da mine spørsmål for denne gang:
  • Jeg har lyst til å koble inn en liten bryter på remote-kabelen som går fra spilleren til antennen. Dette fordi jeg da slipper å ha antennen oppe når jeg hører på CD, og det er jo CD/SD-kort jeg hører mest på uansett. Sjelden jeg bruker radioen. Noen som har en idé om hvilken bryter jeg kan kjøpe, eller hvor jeg kan plassere den? Jeg har et par fra Biltema og Clas Ohlson liggende her, men de passer liksom ikke helt inn noen steder. Det beste hadde vært hvis det er mulig å få fatt i en slik som setevarmerne har, bare uten setevarme-symbolet. Har jo ledig plass både på høyre og venstre side her. Finnes det noe slikt et sted? "Blanke" brytere?
  • Når jeg hadde originalstereoen, så kunne jeg daue bilen, og fortsatt høre på musikk. Radioen fungerte helt til jeg dro ut nøkkelen, uavhengig av hvilken stilling nøkkelen sto i. Er det mulig å få dette til med Pioneer-spilleren også?
    Jeg fant ut at jeg måtte bytte plass på ledningen fra batteriet og den fra tenningen for at spilleren skulle beholde minnet osv. Dette er visstnok ganske vanlig. Jeg ser også at på kabelen som skal til konstant spenning (fra spilleren) er det en ekstra terminal. Kan jeg bruke denne til det jeg spurte om over?
    Jeg har en ekstra ISO-kontakt liggende her, og på den er det en kabel som heter "Car Light". Denne mangler på spilleren. Er det denne jeg er ute etter?
    Jeg fant denne teksten på en side om ISO-kontakter:
    Pin 6 - illumination - +12v input to the radio when the car's lights are on.

    In some radios this actually lights the display - in others it dims it, reverses the black-on-white aspect, or even changes the colour from green to orange. If the dashboard has a dimmer function, this pin should be connected to the dimmed part of the display. The wire to the cigarette lighter bulb - usually grey/blue - can be used.
    Sier det noen noe?
Håper noen av dere er elektro-geeks, for det er absolutt ikke jeg, hehe.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ny stereo i og93

Legg inn av Andrew N1328 » 05 nov 2009, 16:01

Når det gjelder bryter, så burde du klare å finne en hos en forhandler tipper jeg
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Bergseten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 126
Registrert: 04 aug 2009, 03:41
Navn: Stian
Bil: Saab 9-3 2.2 TiD 1999
Sted: Askøy

Re: Ny stereo i og93

Legg inn av Bergseten » 05 nov 2009, 19:38

Jeg har gjort noenlunde det samme med min bil. Jeg prøver å finne en ny sånn "lomme" til å ha under/over spilleren, synes ikke det ble så fint med den lommen du kanskje skal kjøpe. For å få Rattfjernkontrolladapteren til å funke tror jeg nok du må ut med en tusenlapp :)
Saab 9-3 2.2 SE TiD 1999, Sølvgrå (Delebil, smelte skikkelig med den)
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart

Svar