Side 1 av 2
Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 22 nov 2009, 20:53
av Aleksander
Hei! Hvordan kan man på en rimelig måte få bedre nær- og fjernlys på en 1996 9000CS? Hva har dere andre med denne bilen montert? Hvilke ettermarkedskit og leverandører kan anbefales? Vil helst unngå eksterne lys og 1000-metere.
Takker for svar..!
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 22 nov 2009, 21:07
av Spöket
köp xenon sats, göm enheterna i framskärmarna...för det är väl inte laglig ombyggnad? (i Norge)
disse tar ett par sekunder att tända dock! (forste gången)
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 22 nov 2009, 21:12
av Eirik N396
Begynnelsen av denne tråden burde være til hjelp, selv om den på slutten sklir litt ut
viewtopic.php?f=37&t=23746
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 02:17
av Skavold
Tenkte på tråden min (som Eirik linker til) med en gang jeg las emnetittelen til denne, og jeg var veldig fornøyd med resultatet etter en god vask av glassene og tørking av reflektoren.

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 09:20
av Rambraut N1491
Hvis ikke så kan du kjøpe deg 80W/100W pærer og ha i kjørelysa dine, men da kan det godt hende at du må legge opp nye kabler og sikringer. Jeg kjørte med slike på Audien min ei lita stund, var merkbar forskjell, men kjøpte 1000metringer istede.
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 09:50
av Kristine
Hvis reflektorer og lykteglass er som de skal være, vil jeg anbefale seg å prøve gode pærer. Det var ikke mer som skulle til på mine 9000 i alle fall. F.eks Osram Nightbraker.
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 16:17
av na_X
Hvis reflektorene er dårlige så kan det hjelpe å bytte hele lyktene for å få bedre lys. Å bruke for kraftige pærer gir varme på reflektorene og plasten vil smelte over tid så den fort vil bli dårlig og reflektorene blir bare å kaste.
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 16:31
av Jim S. N1578
Spöket skrev:köp xenon sats, göm enheterna i framskärmarna...för det är väl inte laglig ombyggnad? (i Norge)
disse tar ett par sekunder att tända dock! (forste gången)
Er lovelig så lenge Lys-level justeringen fungerer
Jeg hadde 6000k 50w Bi-xenon i min gamle M90 9000. Funket som bare det.
Om jeg ikke husker feil er det vel 9006 pærer i nælysene og H3 i fjernlys på CS'en. Billigere enn Bi-xenon for et sett. Men skal du ha i både fjern og nærlys må du jo ha to sett... Desuten med xenon behøver du ikke bekymre deg med varmgang og brent ledningsnett som med ikke E-merkede pærer som 100W/90W (pærer du bare kan bruke i vinterhalvåret for å få nok kjøling...)
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 17:06
av EdHunter N815
Jim T. N1578 skrev:Spöket skrev:köp xenon sats, göm enheterna i framskärmarna...för det är väl inte laglig ombyggnad? (i Norge)
disse tar ett par sekunder att tända dock! (forste gången)
Er lovelig så lenge Lys-level justeringen fungerer
NEI (nei nei nei og nei), det er det ikke! Det er påbudt med automatisk høydejustering på alle biler med xenon. Om du har fungerende manuell justering betyr nok desverre ikke en dritt.

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 19:05
av henrik
Er nok sant det som blir sagt her.
Det er påbudt med automatisk nivåregulering på alle biler med xenon.. i tillegg er det påbudt med xenon orginalt på kjørelys dersom du ønsker å sette inn xenonsats på feks langlys eller kurvelys..
Jeg har Hella comet 200 xenon og jeg er blidt avhengig...
Koster vel ca 5k for ett sett, men det lyser så det rekker.. Er i tilegg så pass små av fysisk størelse at de ikke er særlig stygg. Pærene er av typen standar s2d og koster vel ca 1000lappen pr stk, men varer jo ett halvt ti-år.
Anbefales
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 23 nov 2009, 21:19
av håkon
Jeg byttet glass på hovedlyktene (315 svenske hos mekonomen i Svergie), satte inn Philips BlueVision og det lyste mye bedre, antar Osram nightbreaker har samme effekt. De galssene jeg byttet ut så rimelig bra ut, men ble matte sammelignet med de nye.
I høst måtte jeg bytte pærer og satte da in Biltema MegaBlue, det ble vesentlig dårligere lys
Klare og fine glass i kombinasjon med skikkelige pærer er en god løsning
Det kan lønne seg å sjekke spenningen inn på lypæra.
Mål med et multimeter mellom pæra og pluss på batteriet, her skal være tilnærmet null i spenningsfall. 15% spenningsfall gir 50% dårligere lys, i følge Bosch.
Selv har jeg et par Bosch Big Knick i fronten om vinteren, disse lyser godt med 100 w pærer, matcher vel ikke xenon, men koster en del mindre.
Kjekt med godt lys når man ferdes mye blant elg og annet utøy

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 24 nov 2009, 01:25
av Jim S. N1578
Sorry karer. Etter denne karen hadde dere bare delvis rett hva det gjelder xenon-lamper. (Jeg selv tok grundig feil

)
Xenon-pærer er tydeligvis
IKKE lov å bruke i annet enn i xenongodkjente lamper som er merket med DC/DR (fjernlys/nærlys)
Lånt fra et annet forum angående lovlighet med ettermontering av xenonlys:
gxi skrev:
En lykt er ALDRI godkjent for både halogen og xenonpære. Dette eksisterer ikke, og det er umulig.
- Det er ikke bare å putte inn nye lykter slik mange påstår. Dersom lyktene skal byttes må de være godkjent for bruk på den bestemte bilen, og det skal særskilt godkjennes og føres inn i vognkortet når slike endringer blir gjort (som ikke blir gjort uten at godkjenningen allerde eksisterer). Dette er pga. ECE regulativ 48 som ikke tillater ombygging uten ny godkjenning.
- Lyktespylere og nivåregulering har absolutt null å si på om det er lovlig eller ikke. Det eneste som spiller en rolle er godkjenningen. Det er tilfelle at det er krav om at dette er montert for at det skal bli godkjent (gjelder alle, og kun, nærlys med lysmengde over 2000 lumen, altså inkluderer det også noen nyere halogenlys).
- Ingen, og altså INGEN, biler går ut med fullstendig klarglass foran på lykten. Det kan se slik ut, men ved nærmere ettersyn kan det i noen, men ikke alle tilfeller, være mulig å se at det ligger små korreksjoner i glasset som er der pga. feil som oppstår under produksjon av reflektoren. Dette gjelder også alle "prosjeksjonslykter".
- Ingen lykter er like. De er spesielt tilpasset den enkelte bilen, og ikke minst den enkelte lyskilde.
- Prosjeksjonslykter er MYE mer kravstor til at den korrekte lyskilden benyttes for korrekt lysbilde. Dette kommer bl.a av at reflektoren er svært mye mindre.
- Det ligger inne funksjoner i spredelinsen foran på prosjeksjonslykter som gjør følgende: Jevner ut cut-off-linjen på nærlys, sprer ekstra lys som tas fra undersiden av skjermen, og pushes oppover for å kunne lyse opp reflekser og skilt som ligger utenfor selve det prosjekterte lysbildet.
- Lysbildet fra en prosjeksjonslampe er ikke konstruert med skjermen som står før linsa. Den er der kun for at det skal være mulig å bruke samme lampe til både nærlys og fjernlys, samt som en enklere løsning på å konstruere lysbildet 100% korrekt med kun reflektoren. Lysbildet er konstruert av reflektoren som står bak skjermen, og den er 100% avhengig av at korrekt lyskilde benyttes for å konstruere korrekt lysbilde.
For å finne ut hvilken lyskilde en lykt er godkjent for, så er det bare å se på lykteglasset, eller bakpå for å finne følgende:
- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R
- En lykt godkjennt for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R
- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR
- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR
- En fjernlykt godkjent for halogen: HC
- Et nærlys godkjent for halogen: HR
- En fjernlykt godkjent for xenon: DC
- Et nærlys godkjent for xenon: DR
Et tåkelys er aldri godkjent for xenon fordi det finnes ikke noen godkjenning for det, derfor finnes det bare èn merking av tåkelys: B.
Ingen av verken tåkelys, nærlys eller fjernlys er under noen omstendighet lovlig å bruke uten godkjent lyskilde. Det finnes altså INGEN, og da mener jeg INGEN, mulighet for å bruke en Hx-sokkel xenonpære på en bil som har skilt og ikke benyttes på særskilt godkjent bane uten tilknytning til offentlig vei.
Jeg sier bare èn ting: Ikke la deg lure av markedsføring som sier at "dette settet er lovlig for veibruk", "E-merket", "Du trenger bare lyktespylere og nivåregulering", osv. Det er ALDRI lovlig uten at det er godkjent og har en av de nevnte merkingene (D).
(btw. ekstralys med originalt xenonmontert er en annen sak, men er stort sett aldri lovlig det heller, men det er av andre grunner)
Overnevnte innlegg
Skal lure på om samme regelværk gjelder for bruk av led-pærer i parklys,blinklys, bremselys osv også mon tro

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 24 nov 2009, 12:44
av Ingvar N629
Flyttet til elektrisk.
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 25 nov 2009, 00:11
av Aleksander
Takker for svar! Skal åpne lyktene i morgen og ta en titt bak glassene slik noen anbefaler. Pærene er egentlig ikke særlig gamle, men av original type/styrke antar jeg. Skal også måle spenningen under tomgang.
Re: Hvordan få bedre lys på 9000?
Lagt inn: 25 nov 2009, 00:30
av EdHunter N815
håkon skrev:I høst måtte jeg bytte pærer og satte da in Biltema MegaBlue, det ble vesentlig dårligere lys
Dette er noen sanne møkkapærer, lyser dårligere enn standard biltemapærer (og generelt dårligere enn noen andre pærer jeg noen gang har hatt i en bil...)