9000T B202, elektrisk død

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Krutt
Innlegg: 4
Registrert: 15 des 2009, 10:48

9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Krutt » 15 des 2009, 11:35

Hei!

Takk for ett glimerende forum!

Bruttern har en 9000 T16, 85mod som vi har begynt å bli litt oppgitte av å skru på nå...
Bytta mye på bilen og sveisa MYE :roll:

Skulle starte bilen her om dagen etter overhaling av topplokk, bytte av ventilløftere osv...
Setter i det gamle batteriet og motoren drar rundt noen ganger før batteriet dør! Setter i nytt batteri fra min 9000 og skal fyre opp. I det tenninga slår inn hører vi ett klikk. Ikke så veldig høyt, men etterpå fungerer kun klokka og ikke noe annet elektrisk... bilen er død. Har vel vært innpå tanken flere ganger om at den bilen skulle vært på høggern ja, men nå har det gått for langt! Må få igang bilen igjen!

Prøvde å leite litt i boka, men fant ikke noe som gjorde meg så mye klokere :reading:

Finnes det 1 hovedréle eller hovedsikring på de bilene? Sjekket noen av rélene bak sikringene. Sitter det noe annet sted enn bak der?

Alle tips tas imot med stor TAKK :worship:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Edward N812 » 16 des 2009, 13:43

Den var jo vrien da. Men om du mener overhaling av topp når du sier topplokk, så har dere jo fikla med stort sett hele motornettet og utvendig ledningsnettet, og feilen vil da mer sansynlig ligge i noe dere har gjort/ikke gjort. heller det enn at bilen tilfeldigvis plutselig skulle bli klar for en tur til høggern ;)

Gå over alle ledninger dere har hatt av og på, og sjekk alle sikringer, i alle fall de til instrumentbelsyninga og andre ting som har slutta å funke.. jeg veit dessuten at min 9000 som er av litt nyere årgang, har ett rele som er ett slags hovedrele til motorstyringen, så mulig du har det og? på den annen side så har nyere 9000 et mye mer "kompakt" motorstyringssystem, så sjansen for merkelig oppførsel som ikke fungerende lys, forårsaket av noe helt annet er vel ikke like stor hos deg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Krutt
Innlegg: 4
Registrert: 15 des 2009, 10:48

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Krutt » 16 des 2009, 18:02

Hei

Takker for svar!

Sorry ja.. toppen var av og fikk nye løftere og sliping av seter. Det rakla som et uvær når den gikk i sommer! Vi skrudde av toppen uten å ta ut motoren og noe særlig elektriske duppeditter. Trangt, men det gikk!

Presiserer at det KUN er klokka som går når batteriet er kobla til... men ja får vel gå over alle réleer grundig(sikringene ser hele ut). Og se om det finnes et hovedrele til motorstyringa... men ville det i så fall gjøre hele bilen unntatt klokka død? #-o

Typisk at når man har gjort en ting med den bilen så kommer noe annet rett etterpå. Hadde jo gledet oss til å fyrre opp skiten med nye løftere og greier, men nei gleden blei med de 3-4 rundene motoren "gikk" på startern før det gamle batteriet døde =D>

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Edward N812 » 16 des 2009, 21:17

du har prøvd det "gode" batteriet i en fungerende bil igjen? og har du vært bombesikker på at det har vært godt tilkobla?

ting skal jo ikke ta skade av at du prøver å starte opp med flatt batteri. og slik du forklarer det så virka ting som det skulle med det dårlige batteriet, bare at det ikke orka mer, og problemene starta med andre ord kun som følge av et batteribytte?

ville i alle fall målt spenninga over det gode batteriet, elle helst prøvd det i en annen bil.

og et kjempeteit spørsmål :D du er knallsikker på at starteren gikk rundt noen ganger med det første batteriet? for starteren din har nemlig to pinner, hvorav den som er feil er den som er mest innlysende når du kobler på med huet ned i motorrommet. kobler du deg på feil pinne vil du bare høre ett klikk når du prøver å starte..

-men det forklarer ikke at resten av duppedingser inni bilen slutta å fungere :lol:
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av EdHunter N815 » 17 des 2009, 19:11

Støtter Edward på at dere har glemt å koble på noe, eller ikke koblet det godt nok. Det kan høres ut som det er dårlig kontakt et sted, mest sansynlig rett etter batteriet. Klokken er uten tvil den tingen som krever minst for å fungere, så det støtter opp under teorien om at det er veldig dårlig kontakt et sted.
Sjekk jordingspunkter/koblinger rundt omkring, og se spesielt på "koblingsterminalen" til plussledningene som står festet på batterikassen. Gå grundig over batteriklemmene og sjekk at alt sitter fast.
Jeg glemte å stramme til minuspolen en gang etter en mekkekveld, kjørte med det i 2-3 uker før bilen plutselig var helt død (slik du beskriver) en mårning. Den var ikke av, stod nedpå terminalen, men det var rett og slett blitt mye korrosjon mellom på grunn av dårlig kontakt. Festet den på igjen og da var alt som normalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Krutt
Innlegg: 4
Registrert: 15 des 2009, 10:48

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Krutt » 18 des 2009, 16:54

Det "gode" batteriet sitter i min 9000cs 2,3t nå ja og ble kjøpt i sommer! Ekke det en fungerende bil da Mr Edhunter?! :D funker for meg ihvertfall!

Skal ikke være bombesikker på at det var konge tilkobla, men det sku holde... at kontaktene ser litt vel mye irra ut kan jeg vel gå med på.

Ja, problemet starta som sagt med ett enkelt batteri bytte.. Haha

Den gikk rundt først ja. Stod med huet nedi for å sjekke reimer og styr..

Ja, det er nok bare veldig dårlig kontakt et sted/irra. Får bare gå over rundt om på bilen. Enig i det med klokka. Trenger vel ikke tidenes batteri for å surre rundt den.

Takker igjen!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Rambraut N1491 » 20 des 2009, 15:32

Puss av irr, lort og annet svineri fra jordingspunkter og batterikoblingene. Husker jeg ikke helt feil så skal det være jording på innsuget også, jeg har i allefall det på min og900 t16.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av EdHunter N815 » 23 des 2009, 02:43

Krutt skrev:Det "gode" batteriet sitter i min 9000cs 2,3t nå ja og ble kjøpt i sommer! Ekke det en fungerende bil da Mr Edhunter?! :D funker for meg ihvertfall!

Skal ikke være bombesikker på at det var konge tilkobla, men det sku holde... at kontaktene ser litt vel mye irra ut kan jeg vel gå med på.

Ja, problemet starta som sagt med ett enkelt batteri bytte.. Haha

Den gikk rundt først ja. Stod med huet nedi for å sjekke reimer og styr..

Ja, det er nok bare veldig dårlig kontakt et sted/irra. Får bare gå over rundt om på bilen. Enig i det med klokka. Trenger vel ikke tidenes batteri for å surre rundt den.

Takker igjen!
Jeg regner med du mener Edward? Jeg har i alle fall ikke sagt så mye om hvorvidt hverken batterier eller biler fungerer. :)

Uansett så skal kontaktene være rene og pene, så anbefaler å ta en runde med stålbørste. Dårlig kontakt blir fort til ingen kontakt hvis kontaktflaten er liten og belastningen stor, og i verste fall kan slikt føre til brann.

For å ha vært innom alt tenkelig så er det teoretisk mulig at problemene kommer av en kortslutning mellom pluss og jord som gjør at det ikke er noe strøm igjen til å drive noe som helst. Dette kan lett ta knekken på et gammelt batteri og sluke alt det et nytt makter å levere av strøm. Steder det kan være koblet feil er hovedsaklig starter og dynamo, det er få andre steder som er direkte koblet til plusspolen uten sikring. Begge disse har du vel hatt av under overhalingen, så jeg ville gått over et par ganger ekstra og sjekket at alt er riktig der.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Henrik N449 » 24 des 2009, 23:51

Vet ikke helt hvordan det er med klokka på disse bilene, men kan det tenkes at det sitter et backup-batteri i de for at du skal slippe å stille klokka når du har hatt av batteripolene? Du burde absolutt følge strømkabelen som går inn i sikringsboksen og finne ut hvor strømmen forsvinner. Det at absolutt ingenting fungerer er jo et godt utgangspunkt egentlig, da det trolig er en major jordingsfeil.

Mål spenning mellom batteripolene, og deretter mellom + og karosseri. Hvis du ikke måler noe mellom karosseriet (mål også mot motorblokka og toppen) så vet du at batteriet ikke er skikkelig jordet.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Krutt
Innlegg: 4
Registrert: 15 des 2009, 10:48

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Krutt » 26 des 2009, 02:58

Ok! Flaut, men jordingsklemma på batteriet var irra innvendig..

Så greit ut på utsiden! Funker nå :roll:

Har jo vært sånn med den bilen at har man bytta bremser så har bremserøret ryki. osv osv
Dro en parallell litt fort.. [-X til at det måtte være noe mer som skulle være dårlig.

Så da får vi fyre opp skiten etter alt julemaset har lagt seg :P og håpe at den nye toppen og løfterne gjør susen.

(Bare gjorde reint inni klemma, så at den gikk rundt igjen og at lysa funka)

Takker og bukker!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000T B202, elektrisk død

Legg inn av Edward N812 » 26 des 2009, 19:38

grattissssss og god jul
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar