Side 1 av 1

Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 27 des 2009, 01:25
av Martin Aronsen
Hei,

Utetermometeret på Saaben viser for øyeblikket at det er 37*C ute (noe det åpenbart ikke er).
Hva kan forårsake det?
Hvor sitter termometer(et/ene)?

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 27 des 2009, 01:49
av Eirik N396
Denne figuren skal vise hvor giveren for utetemperatur er plassert, den kan kanskje være en liten hjelp. Jeg vet lite om 9-3 selv, men det er vel nærliggende å tro at denne er en god plass å begynne :)

Bilde

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 27 des 2009, 13:43
av EdHunter N815
Jeg bare gjetter litt, men du er helt sikker på at den ikke viser 37 Fahrenheit da? Jeg vet at det er mulig å bytte til amerikanske enheter med tastekombinasjon på eldre kjørecomputere, så kanskje det er mulig i SID også? I så fall vil jeg tro du finner fremgangsmåte for å bytte tilbake i instruksjonsboken.

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 27 des 2009, 14:37
av Edward N812
en annen ide; jeg kjørte rundt en stund uten noen føler i det hele tatt, og ledningene gnissa mot hverandre fra tid til annen. da fikk jeg også helt uvirkelig høye (eller var det lave) temperaturer.

Så denne teorien blir vel som et påskudd til Eirik sitt forslag, å ta en liten inspeksjon etter kortslutninger og lignende rundt føleren.

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 27 des 2009, 21:32
av Martin Aronsen
Takk for alle innspill. Skal ta meg en titt under der så fort som mulig. Kjente litt i det området på tur inn nå, men kunne ikke kjenne noen tempgiver på baksiden, som vist i Eirik sitt bilde.

Vil feil rapportering av utetemperaturen påvirke ACC og motortemp? Har et lite problem som gjør at motoren bruker lang tid på å bli varm, og holder seg ikke stabilt, akkurat som at alle porter ut og inn i motoren er på vidt gap. Vil tro det er termostaten på blokka (http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... stat.shtml) som forårsaker det, og ACC problemet (neste avsnitt) er et symptom på dette.

ACC blåser også kaldt, med mindre den settes på "Hi". Så fort man stiller den ned på 27*C blåser det iskaldt. Og jeg tviler på at det er over 27*C i kupeen. Om jeg ikke tar feil, har vel den sin egen sensor i midtkonsollen (og solsensoren i frontruta).


@EdHunter: 37F er vel 2-3C? Er ganske mange blå her nå, men den viser fortsatt 35-37*C. Den endrer seg ikke parallelt med den korrekte utetemperaturen. Dvs, det spiller ingen rolle om det er 0*C, eller -15*C.

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 28 des 2009, 02:07
av Edward N812
Tør ikke svare på ACC problemet ditt. Men kan i alle fall bekrefte at utetempføleren har ingenting med det å gjøre. Ikke engang tempføleren som forteller om motortemp til måleren din har med dette å gjøre.

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 28 des 2009, 12:30
av Ingvar N629
Edward N812 skrev:Tør ikke svare på ACC problemet ditt. Men kan i alle fall bekrefte at utetempføleren har ingenting med det å gjøre. Ikke engang tempføleren som forteller om motortemp til måleren din har med dette å gjøre.
ACC bruker bl annet utetemperatur som inngangsverdi, så den har jo i høyeste grad noe med saken å gjøre.

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 28 des 2009, 15:47
av Aleks_
Angående motortempen din kan det være termostaten ja, eller luft i systemet. På min Ng900 så brukte også motoren en god stund på å bli varm. Men temperaturen hold seg stabil når den først ble varm da.

Re: Utetermometeret på '00 9-3

Lagt inn: 25 jan 2010, 23:21
av Bjarte N1696
Ser at det er en forholdsvis gammel post dette her men på min 00 9-3 viste ute tempen også veldig mye feil. - 39 Celcuis.
Problemet var enkelt å greit, kontakten til føleren som sitter bak frontfangeren var ikke plugget i. :lol: