Oljetemp varsler
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Oljetemp varsler
Finnes det noen form for varsler man kan kjøpe som sier fra om enten oljetemp eller vanntemp blir for høy, eller om oljetrykket blir borte?
Har både turbotrykk, oljetrykk og oljetemp i a-stolpen, men klarer ikke følge med på alt hele tiden, så bør ha noe som blinker/lager lyd hvis noe går galt.
Har tenkt på å koble noe på varsellampene ved speedometeret, der er det vel hvertfall en for vanntemp og en for oljetrykk, men finnes det noe bedre muligheter?
Har både turbotrykk, oljetrykk og oljetemp i a-stolpen, men klarer ikke følge med på alt hele tiden, så bør ha noe som blinker/lager lyd hvis noe går galt.
Har tenkt på å koble noe på varsellampene ved speedometeret, der er det vel hvertfall en for vanntemp og en for oljetrykk, men finnes det noe bedre muligheter?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Oljetemp varsler
Det finnes vel muligheter skulle jeg tro ja, men jeg vet ikke helt hvor evt du skal henvenne deg for å få kjøpt det. Sjekk hos rally-folket. Er jo mulihet for at de har noe som ligner det du er på jakt etter 
Spøkefullt, men muligheten er jo og å lage elektronikken selv som føler av temperaturen på olje og vann, og gir lys/lyd-signal ved en gitt motstand i en oljetemp og vantempgiver. Men dette krever nødvendigvis ganske gode elektronikkunskaper, kanskje til og med utstyr til å programmere f.eks en pic 16F84 og programmeringskunnskaper i C for å lage software'n også da, utstyr til å etse kretskort må til, og få tak i all annen hardware som trengs for å bygge kretskort som gjør de ønskede funksjoner.

Spøkefullt, men muligheten er jo og å lage elektronikken selv som føler av temperaturen på olje og vann, og gir lys/lyd-signal ved en gitt motstand i en oljetemp og vantempgiver. Men dette krever nødvendigvis ganske gode elektronikkunskaper, kanskje til og med utstyr til å programmere f.eks en pic 16F84 og programmeringskunnskaper i C for å lage software'n også da, utstyr til å etse kretskort må til, og få tak i all annen hardware som trengs for å bygge kretskort som gjør de ønskede funksjoner.

- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Oljetemp varsler
Stegmotor instrumentene fra Speedparts har en funksjon som gir lyd og blinker rødt når feks turbotrykk går over det du har gitt som varslingsverdi.
Veldig fine instrumenter egentlig. Trenger bare èn strømledning, også kan du viderekoble strømmen fra ett instrument til et annet.
Hvis alle er koblet opp på samme strømkrets, vil den måleren som har feil verdi blinke rødt mens de andre blir svarte.
Men tror ikke du får angitt en verdi som minsteverdi. Noe som kan være lurt med feks oljetrykk, der du ikke vil miste trykket.
Har tre stegmotor instrumenter(Turbotrykk, oljetemp og oljetrykk), men har bare montert turbotrykk foreløpig.
Eneste negative jeg kan komme på er at for hver gang du skrur på tenninga så piper instrumentet i ett til to sekunder mens det tar en åpnings runde.
Veldig fine instrumenter egentlig. Trenger bare èn strømledning, også kan du viderekoble strømmen fra ett instrument til et annet.
Hvis alle er koblet opp på samme strømkrets, vil den måleren som har feil verdi blinke rødt mens de andre blir svarte.
Men tror ikke du får angitt en verdi som minsteverdi. Noe som kan være lurt med feks oljetrykk, der du ikke vil miste trykket.
Har tre stegmotor instrumenter(Turbotrykk, oljetemp og oljetrykk), men har bare montert turbotrykk foreløpig.
Eneste negative jeg kan komme på er at for hver gang du skrur på tenninga så piper instrumentet i ett til to sekunder mens det tar en åpnings runde.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Oljetemp varsler
Jeg har 20W pære som vasler meg hvis jeg mister oljetrykk.


1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Oljetemp varsler
flere som har hatt problemer med ching chong bruksanvisning ser jegAleks_ skrev:
Eneste negative jeg kan komme på er at for hver gang du skrur på tenninga så piper instrumentet i ett til to sekunder mens det tar en åpnings runde.



1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Oljetemp varsler
Edward N812 skrev:flere som har hatt problemer med ching chong bruksanvisning ser jegAleks_ skrev:
Eneste negative jeg kan komme på er at for hver gang du skrur på tenninga så piper instrumentet i ett til to sekunder mens det tar en åpnings runde.hvis du bare holder knappen på måleren inne før du skrur på tenningen, og holder den inne til den har hatt sin åpningsseremoni, får så å slippe den, vil målerne være stille i all tid fremover
bortsett fra når den går under "alarm-nivået" sitt, men det går heldigvis også an å skru helt av
Jeg er EVIG takknemlig!

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Oljetemp varsler
Bruksanvisninga er fin å skumme igjennomAleks_ skrev:Edward N812 skrev:flere som har hatt problemer med ching chong bruksanvisning ser jegAleks_ skrev:
Eneste negative jeg kan komme på er at for hver gang du skrur på tenninga så piper instrumentet i ett til to sekunder mens det tar en åpnings runde.hvis du bare holder knappen på måleren inne før du skrur på tenningen, og holder den inne til den har hatt sin åpningsseremoni, får så å slippe den, vil målerne være stille i all tid fremover
bortsett fra når den går under "alarm-nivået" sitt, men det går heldigvis også an å skru helt av
Jeg er EVIG takknemlig!

har samme måler selv, men ikke montert den ennå. Har seff testa den. Det eneste neg er at jeg ikke har funnet noen måte å dimme på

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- VegardTonheim N1444
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Re: Oljetemp varsler
Bruksanvisninga er fin å skumme igjennom
har samme måler selv, men ikke montert den ennå. Har seff testa den. Det eneste neg er at jeg ikke har funnet noen måte å dimme på
Noen tips?[/quote]
Er ikkje det mulig å koble seg innpå dimmebryteren i bilen? Gjorde det på en vanlig turbotrykkmåler, og det funker.. Lyset i måleren blir dimma på lik linje med det andre instrumentlyset.

har samme måler selv, men ikke montert den ennå. Har seff testa den. Det eneste neg er at jeg ikke har funnet noen måte å dimme på

Er ikkje det mulig å koble seg innpå dimmebryteren i bilen? Gjorde det på en vanlig turbotrykkmåler, og det funker.. Lyset i måleren blir dimma på lik linje med det andre instrumentlyset.
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Oljetemp varsler
Har du kikka på bruksanvisninga? At det står OPENING CEREMONY i stor skrift er jo verdt en god latter bare detDatapaal N526 skrev:
Bruksanvisninga er fin å skumme igjennom![]()
har samme måler selv, men ikke montert den ennå. Har seff testa den. Det eneste neg er at jeg ikke har funnet noen måte å dimme påNoen tips?


dimme gjør du bare ved å koble deg inn på dimmebryteren til resten av tingene som dimmes i bilen. dette kan være smart for de er vanvittig kraftige i lysa

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Oljetemp varsler
Har du kobla den på oljelampa i instrumentpanelet?alex_ander3@hotmail.com skrev:Jeg har 20W pære som vasler meg hvis jeg mister oljetrykk.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
Re: Oljetemp varsler
har du noe peil på hvor stor motstand jeg må ha for å få testa dette ute av bilen? har forsøkt med et 20k pot, men funka dårlig.. hvor mange V krever måleren(orange) ledninga for at den skal starte?Edward N812 skrev:Har du kikka på bruksanvisninga? At det står OPENING CEREMONY i stor skrift er jo verdt en god latter bare detDatapaal N526 skrev:
Bruksanvisninga er fin å skumme igjennom![]()
har samme måler selv, men ikke montert den ennå. Har seff testa den. Det eneste neg er at jeg ikke har funnet noen måte å dimme påNoen tips?
Det som angår tilkobling er jo greit nok, heldigvis, men du kan da tilgi oss for å ha hatt litt trøbbel med å forstå hvordan man switcher mellom diverse lyd og varslingsmoduser?
![]()
dimme gjør du bare ved å koble deg inn på dimmebryteren til resten av tingene som dimmes i bilen. dette kan være smart for de er vanvittig kraftige i lysaHusk da å koble dimmer til den oransje ledningen (om du skal ha grønt lys da, alternativt hvit ledning men det har du sikkert sett) du kan jo fint sette på en justerbar bryter, evt potmeter for å kun dimme lysene i målerne.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Oljetemp varsler
Prøv med et mindre potmeter. Tror 20k er alt for stor motstand.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 207
- Registrert: 22 mai 2009, 20:56
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Re: Oljetemp varsler
På siste utgave av Excalibur, Excalibur+, er det innganger for oljetrykk og oljetemperatur.
Man kan dermed lese av oljetrykk og oljetemperatur på SID.
Inngangene er tilpasset universalsensorene fra Biltema som kobles mellom oljefilteret.
http://www.display-spesialisten.no/inde ... &Itemid=58
(Sidene er ikke oppdatert med Excalibur+ enda).
PM meg for mer info!
Man kan dermed lese av oljetrykk og oljetemperatur på SID.
Inngangene er tilpasset universalsensorene fra Biltema som kobles mellom oljefilteret.
http://www.display-spesialisten.no/inde ... &Itemid=58
(Sidene er ikke oppdatert med Excalibur+ enda).
PM meg for mer info!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Oljetemp varsler
kan teste et par når jeg har ut måleren nå om ikke så lenge, veit ikke helt hvor stort sortiment brodern har av potmetere, men med hjelp av litt ekstra motstander skal det da gå an å få testa ut alt mellom 0 og 12 volt.Datapaal N526 skrev:
har du noe peil på hvor stor motstand jeg må ha for å få testa dette ute av bilen? har forsøkt med et 20k pot, men funka dårlig.. hvor mange V krever måleren(orange) ledninga for at den skal starte?
Den oransje ledningen... den er vel der kun for lysets skyld? Det tør jeg ikke si for sikkert altså, for her om dagen røyk sikringa til den 12V kilden jeg har kobla den oransje til, og da ville den ikke funke i det hele tatt. Ikke bare lyset som tok kvelden.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: Oljetemp varsler
det jeg også mener. den kretsen benyttes også som en av på bryter ved hjelp av 12 v styrespenning..
Edward, vi tar resten over PM
Sorry for "tråd stjeling" Timon
Mvh. Pål
Edward, vi tar resten over PM


Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]