Side 1 av 2

Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 22 jan 2010, 13:53
av HansWF N416
Jeg lurer på om sikringsboksen og "ledningsnettet" som går ut i fra sikringsboksen er forskjellig fra en bil med lukas, og en med bosch system. Dvs om det fra en 1992 900 s passer i en 1990 900 fulltrykksturbo.

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 22 jan 2010, 15:56
av Frode N073
e på tynn is her nå.

pr min viten så e det bare innsprutet som e forskjellig. dvs hvis du følger kablene fra dysene så finner du ut ka som må byttas.

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 24 jan 2010, 23:18
av saab-900-turbo
Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 25 jan 2010, 10:01
av Frode N073
hvis du allerede har Lucas i bilen så ser eg ingen grunn te å erstatta det med Bosch. e jo samme motor men med forskjellig innsprut.
hvis du fortsatt har originalturboen fra Lucas bilen så behold den og.

i tillegg te det eg skreiv i forrige innlegg så må du beholda lmm, spjeldhus, tomgangsmotor fra Lucas systemet.

hvis dokk har tenkt å trimma så e det innebygd ladetrykks-sperra i hjernen på -90 Lucas (14.0) 91-93 modellane har ikkje denna sperrå.

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 25 jan 2010, 11:32
av Ingvar N629
saab-900-turbo skrev:Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
Snakk om bortkastet jobb, det er samme motor med unntak av at S'en har turbo av bedre kvalitet. Flytt over intercooleren og monter APC, så har du en fulltrykker. Som Frode skriver så er det en sperre i Lucas av årgang 1990 (denne går på luftmengde), men den omgår du enkelt med chip.

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 19:19
av saab-900-turbo
Nei kan ikke det. Fordi de motorene er forskjellige. Den motoren jeg skal sette inn er trimmet og overhalt på verksted, og har andre kammer og litt forskjellig. Så er derfor jeg skal bytte :roll:

Derfor trengte eg hjelp, for å vite hva eg må gjøre :)

Mvh Kent :)

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 19:56
av Frode N073
og du kan fortsatt bruka Lucas sprutet. :wink:

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 19:58
av saab-900-turbo
Så jeg få samme effekten om jeg bruker lukas ? :D

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 20:04
av Ingvar N629
saab-900-turbo skrev:Så jeg få samme effekten om jeg bruker lukas ? :D
Ja men den må som sagt chippes. Hva slags kammer er det brukt forresten?

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 20:19
av saab-900-turbo
Jeg har en chip til den, MEn ble tatt av etter en stund for girkassene røyk så lett. Men hvilke kammer er jeg ikke helt sikker på, men er mulig jeg kan finne det ut. Kjøpte bilen av min onkel etter den hadde vert og blitt overhalt og trimmet.

Men slik bensin chip eg har, er det en slik eg trenger ?

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 22:03
av HansWF N416
jeg kommer til å demontere å sammeligne de to ledningsnettene bare det blir litt mildere.
Jeg glemte forøvrig å skrive at det ene ledningsnettet sitter i en cabriolet, og da er det kanskje noe ekstra i tilegg.

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 26 jan 2010, 22:12
av Børre N17
Nei det går fint. Motornettene er separate, og kan fjernes uten store inngrep. Cabben har samme motornett som de andre bilene, der er hovedstammen på bilen forskjellig.
Enkelt forklart er og900 modulbasert elektrisk sett. Egne nett for APC, ABS, Motor, hovedstamme, idash, dører osv. Dog er det ikke sikkert at en f.eks bare kan "klikke" på et ABS ledningsnett på hovedstammen på en tidlig 900. Men det meste er Plug 'n Drive.

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 27 jan 2010, 09:06
av Macgeier
saab-900-turbo skrev:Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
Hvis du bestemmer deg for å beholde lukas, så kan jeg bekrefte at det i "originalboksen" sitter chip nr. 505093 (istikkchip "C") pris 2.600 kr.
Levert av http://sv.bsr.se/

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 27 jan 2010, 10:51
av saab-900-turbo
Macgeier skrev:
saab-900-turbo skrev:Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
Hvis du bestemmer deg for å beholde lukas, så kan jeg bekrefte at det i "originalboksen" sitter chip nr. 505093 (istikkchip "C") pris 2.600 kr.
Levert av http://sv.bsr.se/
Beholder nok lukas da, siden jeg får samme effekten som om jeg hadde bosch :)

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Lagt inn: 28 jan 2010, 11:43
av Hjelle, N6
Frode N073 skrev:hvis du fortsatt har originalturboen fra Lucas bilen så behold den og.
Litt flisespikkeri, men husk at det finns bilar som har Lucas innsprut og er levert som fulltrykkar originalt med den vanlige Garret turboen, slik som fks. min 900...