Har ikke oversikt over forskjellen/likheten mellom de to typene 900.. Kan nok være lurt å presisere hvilken av bilene du har, ny eller gammel/og, ng/-93,94- for å være sikker på at eventuelle forslag til eksakt batteri faktisk passer i boks og på polsko..
Å fraråde gel, blir litt det samme som å anbefale hest og kjærra..
Bly-batteriet (standard) funker nok for de fleste, og er billigste alternativ. Gel-batteri, og nå, agm-batteri blir henholdsvis dyrere og dyrere, men gir høyere startstrøm generelt, selv i en mindre pakke.. Lavere tap ved minusgrader.. Og problemer med de-sulfatering fra syreteknologien er vel også borte (eller? har iaf jeg forstått..), og holder altså lenger uten vedlikeholdslading, og lever derfor også lenger totalt sett..
Men så holder de fleste bly-batteri 10år og langt forbi, selv i norsk vinterkulde og småkjøring uten vedlikeholdslading..
Kjøp det billigste, som leverer den strømmen du trenger.
Edit: kom også på at agm-batt. skal ha noe høyere ladespenning (og helst controllerstyrt, for gjevnere og bedre lading), og blir nok ikke å anbefale uten nyere eller modifisert dynamo, verken for OG eller NG900..