Kupevifte SAAB 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av fredrik1980 » 30 nov 2010, 15:11

Nå har kupeviften i min SAAB 9-5, 1998 modell tatt kvelden, tror jeg. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har svaret på hva som kan være gale:)

Den har virket eksemplarisk (med litt raslelyder), før den tok kvelden for 3 dager siden. Helt død. Så gikk batteriet mitt tomt fordi det var litt lite bensin på tanken i vinterkulden, og NAF boostet batteriet mitt. Da begynte også viften å gå for fullt igjen:) Gleden varte i under 24 timer, så er den død igjen...

Noen som har et genialt tips slik at jeg slipper å ta den sure turen innom verkstedet? :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 30 nov 2010, 15:54

Kan være børstene... sjekk ved å sette spenning rett på kontaktpunktene. Hvis det er børstene så kjøp løse børster og bytt dem, for å kjøpe ny vifte koster noen kr.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Tor N12 » 30 nov 2010, 18:19

viewtopic.php?f=24&t=32222


... og flyttet til elektrisk ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Birger N372 » 01 des 2010, 14:56

...og Speedparts har Valeo vifte (som Saab) til 1390,-

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Tor N12 » 01 des 2010, 22:18

Birger N372 skrev:...og Speedparts har Valeo vifte (som Saab) til 1390,-
Koster vel litt mere vel... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25394069

STCN-medlemmer har vel 15% så da blir det vel 1479.- det er jo en bra pris det også da.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av fredrik1980 » 06 des 2010, 14:31

Hm, blir ikke klok... Viften virker ca halvparten av tiden, dvs at når jeg starter bilen, så går den, men når jeg slår av motoren og starter den igjen, så står viften stille... Noen som tror at viften må byttes? :D Eller har en annen løsning:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 06 des 2010, 15:32

Høres fortsatt ut som børstene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ole N26 » 07 des 2010, 21:51

Bytte børster er desverre ikke en varig løsning da commutatoren(stavet riktig?) også er sliten (den roterende anleggsflaten til børstene). Denne bør da evt dreies før nye børster monteres. Alle gamle el motorer vil over tid begynne å trekke mer strøm, noe som resulterer i brente børster og evt brent reglerdon. Bytt vifta med en gang, så slipper du mer tull og irritasjon.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jan 2011, 11:49

Hvor ligger viften på 9-5? stor jobb å skifte denne?
Styrer med DAB og AUX

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Børre N17 » 02 jan 2011, 17:25

Neida, en times tid, kanskje to om en sliter med å få av vinduspusserarmene (avdrager er å foretrekke)
- Av med pusserarmene
- Av med plasten over "badedammen" der pussermekanismen sitter (to skruer og noen klips, pass på mot vinduet)
- Av med pussermekanikken, 3-4 10mm bolter
- Så var det vel et lokk over der motoren sitter midt i "dammen"
- Bytt motor
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av fredrik1980 » 12 jan 2011, 15:58

Som den nevenyttige personen jeg er stakk jeg en tur på Biltema for å finne et verktøy for å få av disse vindusviskerarmene. Det virker dog som om de er støpt fast! Skal en trekke de rett av? Gjør jeg noe helt feil? Noen som har noen tips til en som fryser ræven av seg hver gang han kjører?

Bilde

http://test.saabturboclub.net/images/ext/b4708126dd1b30a109191b90622695d2

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Birger N372 » 12 jan 2011, 16:18

de skal av med avtrekker ja, satt godt på min

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av fredrik1980 » 12 jan 2011, 16:38

Da må jeg skaffe meg noe kraftigere enn den jeg bruker... Noen som har forslag til et verktøy som funker?

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Øyvind N1563 » 12 jan 2011, 20:10

Ingvar N629 skrev:Kan være børstene... sjekk ved å sette spenning rett på kontaktpunktene. Hvis det er børstene så kjøp løse børster og bytt dem, for å kjøpe ny vifte koster noen kr.
Kor kan ein kjøpa lause børster for sånne formål?
Såg etter på elfa, men fant ikkje nåke der
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kupevifte SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jan 2011, 20:52

fredrik1980 skrev:Som den nevenyttige personen jeg er stakk jeg en tur på Biltema for å finne et verktøy for å få av disse vindusviskerarmene. Det virker dog som om de er støpt fast! Skal en trekke de rett av? Gjør jeg noe helt feil? Noen som har noen tips til en som fryser ræven av seg hver gang han kjører?

Bilde

http://test.saabturboclub.net/images/ext/b4708126dd1b30a109191b90622695d2
Prøvde du med 5-56? Ellers kan varme på pusserarma hjelpe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar