Ledningsbrann i 900 Aero

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av saab-900-turbo » 06 mar 2011, 17:08

Holdt på å bytte girstang huset og tenningslåsen, og etter jeg var ferdig å koble tenninga starta eg den og sjekket om alt var ok, og om den gikk i alle gir. men gikk ikke i 5, og Revers. Så da løsnet eg hele boksen med gir og tenningslåsen igjen og vridde den og fikk slått på tenningen så den kunne gå i revers.Og da mens tenningen står på mener jeg å ha sett en gnistfremme ved fører stolen, og plutselig smelta den grå feite ledningen som er hovedstrømmen inn på tenningslåsen, men dette var da mens tenningen sto på. jeg har sjekka ledningene som går videre ut fra tenningslåsen, men finner ikke noe tegn på at noe har vert kortsluttet til jord :S men siden den grå hovedstrømmsledningen har smeltet, er det da kortsluttning ut på en av de andre ledningene ? eller kan det være på den grå også ? .. Den grå smeltet sånn delevis helt frem til sikkringsboksen :evil:

Har ikke så god peiling på slikt, så litt hjelp hadde vert fint.

Lurer også på om jeg må ut med hele ledningen og se om andre ledninger er skada, eller er det bare å legge opp en ny, og la den gamle ligge urørt og ikke rive den av fra de andre ledningene slik at jeg slipper ut med hele dashbordet og ledningene :S

Bilde

Bilde

Takker for svar :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av turboTruls N263 » 08 mar 2011, 16:46

Koble fra Batterispenning :oops: Ikke å anbefale å fikle og vri på ting med spenning påsatt [-X
Prøv deg frem med multimeter for å finne ut om den grå går i jord. :reading:
Bytt ut skadet ledning med ny av samme tverrsnitt. Alternativt: 2 lag med krympestrømpe på gammel ledning.

Fest spakekonsollen til karosseriet igjen.. Forsikre deg om at kassen står i revers(3gir). Sitt spaken i revers(3gir).
Da skal hullet fremst på konsollen din,samsvare med et hull i overføringstaget, sitt så en dor eller et 6mm borr i hullet. stram til klemmen framme ved girkassen. Dra så ut borr eller dor, og du burde nå finne alle gir :roll: .
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av MortenW » 09 mar 2011, 08:11

Du bør sjekke hele veien langs den brente kabelen, ofte er isolasjon på andre ledninger skadet av varmen og da har du en tikkende brannbombe!
Har sett biler som er blitt kondemnert pga. en tilsynelatende liten ledningsbrann. Ikke for å være negativ, men kontroller hele veien. Trist å få "ettervirkningene" f.eks. på ferie eller ellers når det passer som dårligst!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av saab-900-turbo » 09 mar 2011, 21:58

Takk for svarene :)

Da har jeg jeg sjekket langs hele ledningen om noe er skadet, og sjekket om noen ledningene som var satt litt fast i den smelta om de gikk til jord. men alt har gått bra i og med at jeg fikk slått den fort av. Og nå funker alle girene også 8) Så da gjennstår det bare å legge opp en ny ledning :mrgreen:

Takker så mye :D
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av saab-900-turbo » 09 mar 2011, 21:59

turboTruls N263 skrev:Koble fra Batterispenning :oops: Ikke å anbefale å fikle og vri på ting med spenning påsatt [-X
.
Kommer aldri til å gjøre det igjen etter det som skjedde denne gangen :lol:
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av MortenW » 09 mar 2011, 22:13

Nå skal jeg bli (mer) konsekvent med å ta av batteriet også ... ;)
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Ledningsbrann i 900 Aero

Legg inn av saab-900-turbo » 09 mar 2011, 23:01

MortenW skrev:Nå skal jeg bli (mer) konsekvent med å ta av batteriet også ... ;)
Ja det er nok ikke så dumt. Hadde jeg ikke fått av batteriet i tide og det hadde gått gale måtte eg sikkert bytta hele ledningsnettet, hvis ikke hele bilen hadde brent opp :lol:

Men fant feilen, så skal ikke bli noe mere ledningsbrann nå :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Svar