Kortslutning i ledningsnett på tilhenger
Lagt inn: 07 aug 2011, 12:26
Jeg opplevde en litt snurrig greie her om dagen da jeg leide en tilhenger på Statoil. Det som skjedde var at jeg hentet tilhengeren, koblet den på 9000, og kjørte dit jeg skulle for å hente et lite flyttelass. Da jeg vred om nøkkelen etter å ha parkert skjedde følgende;
Alt av elektrisk utstyr; radio, ACC osv. slår seg av som normalt. Lys ikke slås av slik de skal, derimot dempes de bare litt. Motor stanser ikke, den fortsetter å gå som om ingenting har skjedd.
Med mistanke om tullete tenningslås, noe som jo ikke er usansynlig på en gammel bil, forsøker jeg litt av og på og forsiktig banking på låsen uten resultat. Det ender med at jeg til slutt bare må kvele bilen for å få stoppet den. Dette gjentar seg også både ved ankomst til destinasjon og ved tilbakelevering av tilhenger. Jeg tenkte ikke mer på det da jeg fremdeles trodde det var defekt tenningslås.
Da jeg kom hjem etterpå merket jeg derimot at bilen stoppet som den skulle uten tegn til tull, og dette har fortsatt hver dag i to uker nå. Derfor begynner jeg å mistenke at tilhengeren kan ha vært årsak til feilen, men synes dette virker litt snodig. Har kjørt mye med min egen tilhenger uten tegn til samme feil.
Så, kan det altså være slik at kortslutning i ledningsnettet på en tilhenger kan medføre såpass alvorlige feil, og altså at motor og lys på bilen i praksis forblir i gang utelukkende gjennom denne kortslutningen?
Alt av elektrisk utstyr; radio, ACC osv. slår seg av som normalt. Lys ikke slås av slik de skal, derimot dempes de bare litt. Motor stanser ikke, den fortsetter å gå som om ingenting har skjedd.
Med mistanke om tullete tenningslås, noe som jo ikke er usansynlig på en gammel bil, forsøker jeg litt av og på og forsiktig banking på låsen uten resultat. Det ender med at jeg til slutt bare må kvele bilen for å få stoppet den. Dette gjentar seg også både ved ankomst til destinasjon og ved tilbakelevering av tilhenger. Jeg tenkte ikke mer på det da jeg fremdeles trodde det var defekt tenningslås.
Da jeg kom hjem etterpå merket jeg derimot at bilen stoppet som den skulle uten tegn til tull, og dette har fortsatt hver dag i to uker nå. Derfor begynner jeg å mistenke at tilhengeren kan ha vært årsak til feilen, men synes dette virker litt snodig. Har kjørt mye med min egen tilhenger uten tegn til samme feil.
Så, kan det altså være slik at kortslutning i ledningsnettet på en tilhenger kan medføre såpass alvorlige feil, og altså at motor og lys på bilen i praksis forblir i gang utelukkende gjennom denne kortslutningen?