Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe (+eberspächer)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Ingvar N629 » 12 des 2012, 09:14

vaernes N1256 skrev:Fikk ikke den motorvarmeren salgsforbud i Sverige, eller var det en som lignet veldig? Kanskje dette er oppklart i en annen tråd.
Ingvar N629 skrev:OBS! Annet navn på denne varmeren, men selve varmerenheten ser lik ut:
http://www.testfakta.se/motor/article59149.ece
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 12 des 2012, 11:19

Selges i Sverige igjen under et annet modellnavn: Tipper de har gjort forbedringer fra forrige modell.
http://www.conrad.se/MOTORV%C4RMARE-OWL ... &pi=841843
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av TiaZzz » 12 des 2012, 11:28

Er det bare jeg som ikke helt skjønner kontaktene eller er det virkelig en åpen PC-strømkabel(som jeg ikke husker navnet på i farten) man bruker for å koble denne til strømnettet?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 12 des 2012, 11:34

TiaZzz skrev:Er det bare jeg som ikke helt skjønner kontaktene eller er det virkelig en åpen PC-strømkabel(som jeg ikke husker navnet på i farten) man bruker for å koble denne til strømnettet?
Det ser sånn ut ja. Det er på de billigste modellene. Man får også denne varmeren med innstøpt defa-kabel.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 12 des 2012, 15:01

Fikk svar på mail fra eloc nå (veldig raskt), og de sier at den varmeren som ble solgt i Sverige var en billigserie uten CE-merking, uten monteringsanvisning/dokumentasjon. I tillegg har ikke den webshopen bilrelatert kompetanse.
'
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av little_e » 12 des 2012, 19:56

Jeg fant denne hos et firma i Sverige, selges også på blocket.se
Kanskje den er bedre? :)

http://xtrading.noxshop.se/?category_id=49&item_id=2132
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 12 des 2012, 20:30

little_e skrev:Jeg fant denne hos et firma i Sverige, selges også på blocket.se
Kanskje den er bedre? :)

http://xtrading.noxshop.se/?category_id=49&item_id=2132
Denne finner du på finn.no også. Det har jo mye høyere effekt, men mye lavere volumstrøm enn eloc sin. Dette kan føre til at den varmer opp vannet nærmest seg selv, så fort at termostaten slår ut nesten med en gang, og man vil få en "av og på" effekt.
I tillegg veier den ganske mye mer enn eloc sin, noe som fører til at den ikke bør henge i slangene, og man må ordne til en festeanordning.
Men den ser jo mer solid ut da :)

Edit: Trodde det stod 2L/min, men det stod 21L/min, og da snakker vi bedre volumstrøm.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 03 jan 2013, 01:08

Nå har jeg koblet opp slik at kupevifta skal starte sammen med motorvarmer (defarelé) når man stiller inn på SID. Problemet er at jeg ikke får ut noe styrestrøm fra pinne 19 fra SID når jeg stiller inn på manuell start eller klokkeslett. Har ikke vært hos saab å programmert noe som helst enda. Kan det være problemet?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Pål N526 » 03 jan 2013, 01:32

Det er ikke b+ du får, det er jord. Løses ved å legge et rele i dash som sender b+ til defa rele. Jord fra sid skal inn på trekksida av rele. Den ubrukte terminalen går ut til defa. De røde er b+ hentet fra dash en plass. Sort er kabel fra defa. Husk at det må være konstant strøm.

Slik:
Bilde

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 03 jan 2013, 12:42

Aha, da skjønner jeg! Får prøve dette etterpå:) Teit at den ikke sender ut b+ :P hadde vært mye lettere da :P
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 03 jan 2013, 20:17

Nå ble det liv vettu :) Eneste er at den ikke stopper etter 30 min. Er SID forhåndsprogrammert for 2 timer?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 05 jan 2013, 21:25

Nå har jeg testet og observert litt her. Problemet nå er at det tar evig lang tid å få opp temp. når vifta går. Den starter jo med en gang varmeren slår inn. Lurer på å få tak i en temperaturbryter som lukker kretsen, som jeg kan tape på en av kjøleslangene, slik at vifta ikke starter for man har oppnådd 25 grader eller noe i den duren. Fant noe på ebay, men er ikke helt fornøyd, da de har litt høy innslagstemp. F.eks denne:
http://www.ebay.com/itm/TLRS9700-40-Cel ... 43b63bfc4b

Noen som har noe tips?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av doo-kie » 05 jan 2013, 21:48

Du kan jo også legge et tidstyrt relè. Slik at vifta starter senere, men temp styrt er nok kanskje bedre løsning. Bare å prøve seg frem.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Kristian N2215 » 06 jan 2013, 17:00

Har nå koblet fra kupevifta slik at det kun er varmeren som styres fra SID. Fikk bare 15 grader på kjølevannet etter en time i 0 grader utetemp, og det er ikke bra nok. Må finne en løsning på dette, eller bare gi det opp. Man må nok ha litt mer enn 1100W for å få dette til å fungere optimalt. Til sammenligning så er jo en diesel- eller bensinvarmer på 5000W, så det blir nok litt spinkelt med denne. Kunne så klart justert ned viftehastigheten med Tech-2, men jeg tror ikke det vil ha så mye effekt. Tips mottas med takk!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Elektrisk motorvarmer med sirkulasjonspumpe

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 06 jan 2013, 18:51

At du ikke får mer en 15 grader stemmer jo ikke med finn.no annonsen du linket til i første tråd i det heletatt! :o

For eksempel: ved 35 kuldegrader trenger ELOC
varmeren maks 50 minutter før motor er gjennomvarm.
Dette kan sammenlignes med en Webasto eller Eberspacher (trenger kun 30 minutter).
Men ELOC varmeren går på 230volt som man kan
stole mer på over tid.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar