Side 1 av 1

Tungstartet bil

Lagt inn: 10 jan 2012, 00:22
av Paradigm N558
Gjelder signaturSaaben.
For å gjøre det enkelt har jeg filmet oppstart av bil.
Beklager søppelkvalitet, men dere får uansett en pekepinn.
Pipelyden før og etter er ryggesensor.





Mer info:

Batteriet er nytt (1 år), og ble byttet da jeg trodde det var det som forårsaket problemene.
Har vært slik siden jeg fikk bilen, men den har liksom alltid fyrt opp etter 1.3 til 1.7 sekunder.
Den drar nesten like tungt på sommeren, og bruker da 1.3 sekunder på å fyre. Her er det vel 3.1 sekunder.
Nå har det blitt ekstremt. Kjører nå på ca. E30, men det er ingen forskjell på det, BF95 eller BF98.
I det siste nå så blir jeg av og til redd for at den ikke skal klare å starte, grunnet det går så innmari tregt. Ved -11 grader og overnatta-parkering, så var jeg skeptisk :lol:

Så, hva er galt? Er det startmotoren?

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 10 jan 2012, 00:55
av Aleks-ander_N948
Det skal vel ikke blinke sånn i SID når starteren går! Kanskje det er lite strøm på batteriet eller dårlig kontakt på batteripoler. Har du målt spenningen på batteriet?

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 10 jan 2012, 01:26
av Pål N526
Sjekk jord mellom motor og karosseriet. Skal være 2 kabler. En på enden av kassa og en på motorfestet på kassa.

Sjekk at polene er rene og pene.

Enkel måte å se om det er dårlig jord(i praksis) er å jorde motor og kaross med en startkabel.

Det skal IKKE blinke i sid ved start :? ALT for lav spenning..

/ Pål

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 10 jan 2012, 01:42
av Paradigm N558
Spenningen er nok fin den, og måler kortsluttning på multimeteret mellom toppen og minuspolen.

Altså, dere hører at startmotoren drar VEEELDIG tungt?
Jeg tenker den drar så tungt at spenningsfallet blir så stort at det blinker i SIDen.

Det blinker ikke i SIDen om motoren er varm eller det er sommer ute.

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 10 jan 2012, 02:33
av henrik
Nytter ikke måle med multimeter når det kommer til kontakt mellom kaross/motor og minus på batteriet.. selv om du ohmer motstanden til null så kan det være en helt annen verdi ved faktisk startforsøk, feks om det er kontakt noe som det er siden starteren i det hele tatt går, mn veldig dårlig kontakt.. har forøvrig ikke heeeelt troen på dårlig kontakt der for selv med dårlig kontakt så skal ikke starteren dra ned spenningen så mye at det vlinker i SID. Men for all del prøv som Pål sier å sett en startkabel mellom for å forsikre deg.. så kjøper du batterivaselin og så pusser du opp polene.. er bare sunt uansett:-)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 11 jan 2012, 11:08
av Tor N12
Bilen din har jo vært plukket i molekyler den gangen det ble tatt karosseribytte på den så jeg tipper som de andre her på dårlig jording ;)

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 12 jan 2012, 23:49
av Paradigm N558
Men da tar jeg en seanse med feilsøking på nettopp dette i overimorgen.
Så i grove trekk, setter jeg f.eks. ene delen av startkablene på minuspolen på batteriet, og andre siden riper jeg godt inn i godset på toppen f.eks. ?
Så vil jeg merke det med en gang..?

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 13 jan 2012, 00:05
av Børre N17
Bruk løftekroken på motorsida, så slipper du ripe. :wink:

Re: Tungstartet bil

Lagt inn: 13 jan 2012, 14:07
av Paradigm N558
Børre N17 skrev:Bruk løftekroken på motorsida, så slipper du ripe. :wink:
Var den jeg mente, men fant ikke ordet for den :D