Side 1 av 1

LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 10 mar 2012, 00:04
av redturbo
Noen som har gjort det? Bilder?

Vurderer kanskje bare å skifte ut parkeringspærer med LED ut størrelsesorden3-5 Watt.

DealExtreme http://www.dx.com har også for CANBUS.

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 10 mar 2012, 22:18
av Aleks-ander_N948
Tar seg vel ikke så bra ut på en sånn bil som du har etter min mening :P Har noe å gjøre med at det blir kanskje litt for moderne. Skal du skille deg ut ville jeg heller satt inn gule pærer i nær og grøftelys.

Det som er kult på de bilene her e å lage til med US blinkers med orange sidemarkeringslys og ryggelys på sidene framme.

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 11 mar 2012, 01:59
av redturbo
He, he, og i USA er det kult å gjøre dem mindre spjåkete med europeisk stil har jeg lest noen steder.
Men ryggelys i fronten er kjempesmart ved lukeparkering i mørke.

LED: Tenkte på et diskret opplegg i ly av grill-ribbene eller tilsvarende, noe som knapt vises i slukket tilstand. Vil så klart ikke ødelegge de fine SAAB-formene!

Men hvor mye lys gir et 3 til 5 W LED-lys? Nok lys til at det kan fungere som kjørelys?

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 11 mar 2012, 14:27
av Hjelle, N6
Ja, ellers kan eg gjere en variant på kvite markeringslys istaden for oransje lys, hadde det på min forrige 9-5. Den bakerste plassen i kombilykta fila eg ut, og sette inn ein trepola pæreholdar, der eg lot 5W-delen av pæra være konstant markeringslys, og 21W-delen være sideryggelys. Fungerte flott utan problem ved teknisk kontroll, noko US-lys kan gi.

Når det gjeld LED-lys er eg ikkje heilt sikker på kva du meinar. Er du ute etter å erstatte dei vanlige køyrelysa, eller skal du ute ette å ha slike "signaturlys" som nyare bilar har, ala 9-3 M08->, nye 9-5 og fks Audi?
Om du har tenkt å bruke det som nærlys kan du jo lese litt her, om kva krav til plassering som vert stilt: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1994 ... .html#28-4

Det eg skriv no er ikkje so veldig relevant iforhold til kva du spør om, men kan jo kanskje være betrakningar omkring LED som er verdt å ta med. Har litt erfaring med LED sjøl, på lastebilen min har eg originale Scania LED grøftelys, altså fabrikkmonterte lykter, ikkje konverterte eller slike ettermarkedspærer. Akkurat dei gir mindre lys enn dei tidligare reflektorane med halogenpærer har gjordt, men det er muligens en fordel når en brukar grøftelysa slik dei er tenkt. Har på det året eg har hatt bilen (køyrelengd ca. 100k) ikkje hatt behov for å bruke grøftelysa i tett skodde eller lignande, dei har utelukkande gått som køyrelys på dagtid. Har det koda slik at når brytaren står på "0", altså til venstre er det kun park+grøft som vert brukt.

Slike LED-pærer som en monterar i vanlig glødepæresokkel har eg lite til overs for. Det gir eit utrulig dårlig lys, sikkert litt avhengig av kva type lykteglas en har. Eit LED-lys vil jo helst ha eit klart lykteglas for å kome til sin rett. Det har etterkvart vorte vanlig å bruke LED-lys som markeringslys på lastebil, monge som har eldre bilar med kun glødepæresokkel kjøper slike pærer, men holdbarheita i tillegg til kva lys en får ut er rett og slett elendig. Er nok en grunn til at ordentlige LED-lys har bra kapsling mot fukt og skit. Eg brukar derimot slike pærer som innvendig belysning, der har holdbarheita vist seg bra, men mengda lys er jo betraktelig dårligare enn ei glødelampe også her. På enkelte Scania finns det to lampar i taket der kvar lampe har to lyspunkt, der det eine er eit 5W "leselys", og det andre er eit 21W kupelys. Det eg har gjordt er å bytte ut 5W pærene med raude LED-pærer, noko som gir eit OK lys i kupeen nattestid som ikkje sjenerar møtande trafikk.

På det settet eg har no har eg derimot ordentlige LED-markeingslys heile veien rundt. Fordelen med desse er jo at en får eit klart lys som viser godt i fks. regnvær, og ikkje minst når det regnar og er mørkt. Ulempene er desverre fleire spør du meg. På snøføre avgir LED-lampar for lite varme, ergo klarer ikkje varmen ifrå LED-pærene å smelte snøven som legg seg på lyktene, noko som resulterar i mykje stopping om en skal sjå noko til dei bakerste markeringslysa. Styrken på pærene vert også gradvis dårligare, ikkje som ei glødelampe som berre sluttar å virke. Til slutt når LED-lampane må byttast, er det ikkje noko en kan gjere i felten, då en må klippe kabelen og sørge for ei tett kopling, noko som ihvertfall ikkje eg har med utstyr til å gjere etter veien. Med glødepærer byttar du enkelt pæra på 2-3 minutt... Her kjem også kostnaden inn, du kan bytte veldig mykje pærer og "innmat" berre på kva det kostar for LED-pærene i innkjøp (eit slikt LED-markeringslys kostar vel rundt 500 pluss moms), samt at det vert ein arbeidskostnad pluss at en må sette av tid til å få bytta dette også.
Og ser det flott ut? Nei, ikkje i mine auge, men smaken er jo somkjent delt. Eg synes heller det er flottare med glødelampar som fyller skikkelig ut lampane, istaden for punktbelysning.

Men litt tilbake til det du spør om, ei LED-pære på 3-5W vil nok ikkje stette kravet til nærlys idag ihvertfall (krav om at det skal lyse minst 40m), men det er ei utrulig utvikling innen dette også. Monge brukar idag LED i ekstralys og arbeidslys, det har også begynt å kome lys med ei akspektabel spredning, ikkje berre punktbelysning som har kjennetegna tidligare LED-lys. Spørsmålet er jo berre korleis en kan stette krava til lysmengd og spredning for eit nærlys, samtidlig som det ikkje blende eller sjenere møtande trafikk. Dei fleste opplever jo eit LED-lys ganske meir intensivt enn ei vanlig halogenpære, men at det framover kjem til å kome mykje meir LED-belysning i privatbilar er det ingen tvil om.

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 11 mar 2012, 20:07
av redturbo
Takk for utfyllende svar og betraktninger.

I den mørke årstid ønsker jeg å bruke halogenlys med høyere lysutbytte, men som alltid varer i kortere tid.
For bruke dem i mørket når jeg trenger dem kunne jeg tenke meg å ha vedlikeholdsfrie LED (varer mange tusen timer?) som dagskjørelys, altså unødvendig å kaste 40 m slik som nærlys, ville jeg tro.
Også helt unødvendig å kjøre med baklys midt på dagen. Kontrasten ved bremselys blir også bedre når det ikke lyser kontiluerlig (lys-forurensing).
Antagelig pga EU(?) ser det nå ut til at de nye bilene med LED som standard ikke tenner baklysene før de kommer i tunnel eller når det blir mørkt.

En 4-5 høykapasitets LED på rekke bør vel være nok for hver siden foran.
Kan jo legge inn noen lenker til DX.com som jeg tenkt på.

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 11 mar 2012, 21:38
av Aleks-ander_N948
Kan du ikke bare bruke grøftelysene som kjørelys om dagen da? Ser jo mye bedre ut det enn noen lyseblå LED striper på en bil som er designet på starten av 90 tallet :lol:

Tror du kan kjøpe mangen H3 pærer til grøftelysene på biltema for 16 kr stk i motsetning til 2-3000kr i LED kjørelys, siden du tenker økonomi i det...

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 11 mar 2012, 22:20
av redturbo
Mnjaa, mnjoo, for å bytte lyspærrer i tåke/grøftelys må paneler fjernes lyspærene skiftes underifra. Ikke helt optimalt.
Det er forholdsvis høyt spenning (lite tap) frem til pærene på min, så de varer ikke så veldig lenge.
VW hadde i 1987 en løsning for kjørelys med en formotstand som dimmet lyspærene i litte grann, det gjorde beldig mye for livslengden.
Spenningen skal heller ikke bli for lav for halogenpærer.

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 11 mar 2012, 22:36
av Hjelle, N6
Enig med Aleks-ander_N948, H4 og H3 pærer er jo relativt rimelig, sjølv om eit par slike LED-striper ifrå DX ikkje kostar 2-3000 har du nok til nokre pæreskift for det LED-stripene kostar.

Men det du heller skal ta med i betraktninga er, spesiellt ang køyrelys, er kva lysføring du har etter ei slik ombygging. Tenkjer du å kun bruke parklys pluss LED-stripene er det jo fort gjordt at andre trafikantar trur du står parkert.... I det tilfelle hadde eg heller vurdert kjøpe ei LED-pære til grøftelyset...

Og det lave spenningstapet fram på pærene er jo noko av det SAAB er kjent for, nemlig gode lys. Du får heller kople inn en ekstra motstand om du synes du har for gode lys. Ei H4-pære på dei bilane der er jo veldig kjappt gjordt og skifte også, so kvifor det absolutt skal sparast på dei er for meg ei gåte.

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 13 mar 2012, 01:44
av redturbo
Godt H4-lys:
Osram Nightbreaker Plus : Torshov bilrekvisita 300.- (2 stk) (Du får tilbake 1 krone)
I Danmark: http://www.everlight.dk : DKK: 135.- (2 stk)

Forkortet levetid:
Fra http://www.bilnorge.no: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=20418
"Det er med pærer som med så mye annet, man må gi noe for å få noe. Økt effekt gir redusert levetid. En høyeffektspære fra Philips har en beregnet levetid på 450 timer, mens en Longlifepære har en beregnet levetid på cirka 1.200 timer. En vanlig standard halogenpære har en beregnet levetid på cirka 600 timer."

Audi(!?) LED kjørelys:
http://everlight.dk/drl-koerelys/audi-l ... relys.html

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 13 mar 2012, 21:54
av Aleks-ander_N948
redturbo skrev:Mnjaa, mnjoo, for å bytte lyspærrer i tåke/grøftelys må paneler fjernes lyspærene skiftes underifra. Ikke helt optimalt.
Det er forholdsvis høyt spenning (lite tap) frem til pærene på min, så de varer ikke så veldig lenge.
VW hadde i 1987 en løsning for kjørelys med en formotstand som dimmet lyspærene i litte grann, det gjorde beldig mye for livslengden.
Spenningen skal heller ikke bli for lav for halogenpærer.
Jeg bytter fint pærer i grøftelysene på en NG900 med talladegalippe uten å ta av et eneste deksel under bilen. Det er forskjellige måter å gjøre ting på :wink: Jeg hadde min 900 i 4 år og kjørte den nesten 80.000 km der jeg brukte grøftelysene ofte som kjørelys. Byttet kanskje pærer 2- 3 ganger.

Men for all del kjør på med LEDkjørelys om du vil. Men det er INGEN penger å spare på det.. :P

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 13 mar 2012, 22:22
av redturbo
Så du kommer til fra motorrommet, eller? Hvor mange ledd har du i armen?

Re: LED Lysdioder som kjørelys

Lagt inn: 14 mar 2012, 09:32
av Aleks-ander_N948
Tar vekk grillen, løsner grøftelyset og snur det sånn at jeg får byttet pæra fra hullet til lykta i fangeren :D

Eventuelt går det jo an og lage hull i plasten under så en kommer til sånn som på OG9-3