Bytte til kraftigere dynamo

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Bytte til kraftigere dynamo

Legg inn av buster » 19 mar 2012, 23:17

SAAB 900SE, 185 HK. AUTOMAT. 1977 MOD.
Har ved noen anledninger registrert at motor ikke vil starte hvis batteriet ikke er fulladet. (Batteri 1 år gammelt. 70 ah.)

Lader opp batteriet med LADAC til fulladet. Motor vil fortsatt ikke starte. Startsperre/alarm er koblet av.
Kobler av minuspol på battteriet. Venter ca 10 min. Kobler på igjen.
Vrir på nøkkelen. MOTOREN starter med en gang!!
Noen som har en god forklaring?

Har liggende en lite brukt dynamo: BOSCH 0 123 510 096. Den er merket 65-130 A.
Tror den er fra en 93?
Noen problemer med å sette denne inn i bilen?

Demontering av dynamo: Går det greit å ta den ut gjennom hjulhuset, eller må den ned ??

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: BYTTE TIL KRAFTIGERE DYNAMO

Legg inn av buster » 19 mar 2012, 23:22

HALLO
Bilen er en 1997 modell, ikke 77. Beklager trykkleif.

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Bytte til kraftigere dynamo

Legg inn av To-Takt-Trond » 20 mar 2012, 22:08

er ikke sikker på hvor stor dynamo som sitter originalt på 900en, på min 9-3 så har jeg 130A dynamo og 110Ah batteri... aldri hatt noe strømproblemer, til og med et stort stereoanlegg og diverse ekstralys som krever sin del av strømmen :D
du må jekke opp bilen (foran såklart)
skru av dekk og innerskjerm
da kommer man til noen unbrakoskruer, jeg måtte bruke en avkappet unbrakonøkkel for å komme til...
var også et rent H****** og få lirka denne svære dynamoen ut, men gikk med litt tålmodighet ;)
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte til kraftigere dynamo

Legg inn av EdHunter N815 » 20 mar 2012, 23:15

Startproblemene har i alle fall neppe med dynamoen å gjøre. Vil tro det enten er noe galt med startsperren, eller at det er noe annet elektrisk som tuller, for eksempel et relè som "henger" og ikke slår inn som det skal.

Jeg vet ikke hvordan 900 er, men på 9000 min er startsperren slik at den kobler inn igjen hvis det går noen minutter fra bilen låses opp til man forsøker å starte. Jeg må da trykke på låseknappen en gang til før jeg vrir om nøkkelen. Du ser om startsperren er aktiv ved at lysdioden på dashbordet begynner å blinke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Bytte til kraftigere dynamo

Legg inn av Gunnar N326 » 21 mar 2012, 22:37

Det er vel den samme hersens giveren/microbryteren på automaten i 9-3, som i 9-5, høres det ut som? Det denne skal gjøre, er å gi styresentralen signal om bilen står i gir, eller ikke. Den kan svikte, å begynne å henge. Det som skjer da, er at bilen er helt død når du vrir nøkkelen det siste hakket for å starte. Vanligvis så holder det å vente, lenge, så plutselig starter den som ingenting! Virket som en stor idiot, tenker jeg de første gangene dette skjedde, måtte gå fra bilen to ganger, ba verksted om hjelp, og begge ganger startet bilen med en gang, ingen spor etter problemer.. Men noen ganger ventet vi lenge, uten at den ville starte. Da hjalp det å ta strømmen. Så ,med din beskrivelse, og at du har automat, så ttenker jeg at du kan ha det samme.. Prøvd å sette den i "N" istedet for "P"? Kan funke, noen ganger..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar