Koble opp anlegg?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bolstadjr

Koble opp anlegg?

Legg inn av Bolstadjr » 14 jun 2012, 19:32

Hei!
Har en Saab 900 S 95' modell hvor jeg har koblet opp diskanter foran i dashbordet, og 2 stk 6x9 høytallere bak av begge godt merke - som er koblet opp imot selve spilleren. Har lyst til å koble opp en forsterker og en liten bass bare for å få litt mer fylde i anlegget. Er det noen som har tatt på seg ett sånt prosjekt på denne type bil? Med tanke på å strekke ledninger gjennom bilen til bagasjerommet, og om jeg må trekke ledninger til nye høytallere i dørene? (Er ingen der fra før).
Vet at 6x9 høytallerne bør kobles opp til forsterkeren så de yter mer, men hvor komplisert er alt dette?
Oppsummert: Koble opp forsterker, bass, høytallere fra dører til forsterker + 6x9 høytallere som er ved bagasjerommet.
Takker for alt av svar! :D

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Koble opp anlegg?

Legg inn av Emil N2221 » 18 jun 2012, 11:20

Litt usikker på hva slags spørsmål du sitter med, men jeg får prøve å svare så godt jeg kan.

Usikker på hva du har av høytalere fra før av, men om du kun har montert diskant foran, foreslår jeg at du også monterer to mellomtoner (av god kvalitet som kan samsvare til diskanten) foran også. Disse kan kobles på spilleren, mens 6x9'erne må/bør være forsynt fra en forsterker.

De ledningene som må trekkes til bagasjerommet er blant annet strømkabel fra batteriet til forsterker(e), signalkabler og REM(styrestrøm) fra spiller. Her må man finne passende steder å dra kablene gjennom kupéen, men det viktigste er å dra signalkabler og strømkabler på motsatt side av hverandre slik at man unngår støy i lydbildet (man får gjerne en høyfrekvent lyd som øker i dB jo fortere dynamoen går). I tillegg må det trekkes kabel til jord og kabler fra forsterker til høytalere.

Selve oppkoblingen er ikke så vanskelig, men det tar tid om man skal gjøre det "perfekt".
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Svar