Temperatur i bilen, Saab 900 NG.
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Temperatur i bilen, Saab 900 NG.
Noen som har et godt råd? Har litt problem med justering av temperatur i bilen. Fungerer greit på kaldt men varmen kommer alt for brått ved 16-17 grader. Virker som differensieringa er for dårlig. Kan nevne at det er litt støy fra temp.sensoren i konsollen. Kan det være denne som er problemet? Og er det noe jeg kan gjøre sjøl eller må det en ny til? Bilen er en Saab 900 SE med AAC.
Re: Temperatur i bilen, Saab 900 NG.
I temperatursensoren er det ei lita vifte, og lageret i denne pleier å gi seg etter en del år og dermed støyer den. Det skal ikke ha noe å si for selve temperaturmålingen, men blir du lei støyen kan den enkelt byttes med en ny. Da bytter du hele sensoren.
Når du sier varmen kommer brått ved 16-17 grader, er det inne- eller utetemperatur, eller innstilt temperatur på panelet?
Stiller du inn f.eks 17 grader og det er kaldere ute, vil den kjøre på med max. varme og høy viftehastighet til temperaturen er nådd.
Når du sier varmen kommer brått ved 16-17 grader, er det inne- eller utetemperatur, eller innstilt temperatur på panelet?
Stiller du inn f.eks 17 grader og det er kaldere ute, vil den kjøre på med max. varme og høy viftehastighet til temperaturen er nådd.
Ha litt symaskinolje på den temp føleren så blir den stillere!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
- Grunnladetrykk
skal presisere litt. Ved temperatur ute f.eks 7 pluss setter jeg temp. inne på 17. Det som skjer da er at lufta fra varmeapparatet er varmere enn det (altså 17). Stiller jeg da inn på kaldt så blir det kaldt (tyder vel på at aircond. virker som den skal) men ved å skru opp på temp. igjen så blir det varmere enn det som står i displayet.
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Hmmmm forstår jeg deg riktig så kjenner du på lufta som kommer ut av varmeapparatet?? Temperaturen du stiller inne er temperaturen du ønsker å oppnå i bilens kupe, ikke temperaturen på lufta som, blåses ut av varmeapparatet gjennom dysene.
-
- Grunnladetrykk
Det er temperaturen inne i bilen som blir for høy i forhold til innstilt temp.
Virker som varmen blir litt for kraftig i forhold til graderingen på displayet.
Virker som varmen blir litt for kraftig i forhold til graderingen på displayet.
Har du rekalibrert ACC (Auto + Off)?
Har du rengjort kupe sensoren? Pga at den har sirkulasjonsvifte kan den pakke seg full av hybelkaniner, som kan føre til at temp føleren isoleres og måler for lite varme i kupeen. http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ure_Sensor Og som sagt, en dråpe med olje på akslingen til vifta fjerner vanligvis støyen.
Viser SID riktig ute-temperatur? Det sitter en temp føler midt under støtfanger/intercooler foran, som også kan ha innvirkning på inne-temp.
Har du rengjort kupe sensoren? Pga at den har sirkulasjonsvifte kan den pakke seg full av hybelkaniner, som kan føre til at temp føleren isoleres og måler for lite varme i kupeen. http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ure_Sensor Og som sagt, en dråpe med olje på akslingen til vifta fjerner vanligvis støyen.
Viser SID riktig ute-temperatur? Det sitter en temp føler midt under støtfanger/intercooler foran, som også kan ha innvirkning på inne-temp.
-
- Grunnladetrykk
Har kalibrert og får opp en stk. feil. Har ikke sjekket hva dette er men da må jeg vel på et verksted som har Tec2? Skal ta ut sensoren og gjøre ren den. Må ut med displayet å skifte ei pære også så da passer det å ta det samtidig. Ute temp. virker som den skal.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kva var koden du fikk opp då?
-
- Grunnladetrykk
Når jeg trykker "auto og off" får jeg opp 0 og så kommer 1 opp. Og det er det som skjer der. Vet ikke om det var til mye hjelp.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Tenkte 9-5 eg no, beklager. Har du GM900 må du til verksted med ISAT evt Tech2 for å lese ut feilkoden. Det einaste du får opp på displayet ved kalibrering er antal feil.