Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Mfh-93
Innlegg: 10
Registrert: 29 sep 2012, 16:42

Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av Mfh-93 » 19 mar 2013, 21:11

Etter mye irritasjon og en fm modulator som bråket herfra og til helv...
Ble jeg lei og oppgraderte anlegget. Med orginalspiller. Easy as pie.
Først kjøpte jeg en dension ice link one. Ja dette er også en modulator, men noe for seg selv.

Link på ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0430302084

Dette var kurante saker, med ipod/iphone dock. Som fikk plassen hvor det orginale nokia handsfree opplegget var.
Da dette var ferdig ble oppgradering av lyd neste trinn.
Først trekte jeg kabel fra batteriet og bak i bagasjerommet , deretter ordnet jeg med jording ved baklyktene. Også hentet jeg "remote" fra tenningsstrøm ved sikringsboksen baki på venstre side. Bruk multimeter og mål deg frem.

Nye pioneer 6x9 230w passet rett inn i hattehyllen.

Så monterte jeg en høyttaler til linjesignal adapter
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=467&katid=78&id=
Koblet denne inn på de orginale høyttalerledningene baki istedet for høyttalerne. Trekte phonokabler til forsterkeren. Ledninger til høyttalere og sub fra forsterker.

Voilla!! Finished!

Kongelyd, ipod dock og ca 1,5 t arbeid!


Beklager skrivefeil. Dette innlegget ble hastetrykket på en iphone

alextech
Innlegg: 25
Registrert: 07 nov 2012, 14:04
Bil: SAAB 9-3SS 2004
Sted: Oslo

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av alextech » 21 mar 2013, 23:26

Hvilke høytalleer koblet du adapteret til. Må nesten prøve dette selv!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av Pål N526 » 22 mar 2013, 16:19

alextech skrev:Hvilke høytalleer koblet du adapteret til. Må nesten prøve dette selv!
Mfh-93 skrev: Koblet denne inn på de orginale høyttalerledningene baki istedet for høyttalerene

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av brynjarsa » 25 mar 2013, 00:04

...hmmm...intewesting...
Bare sånn at jeg leser dette riktig, du hadde altså kun hovedenheten, ikke noen amp under setet til å begynne med?

Sånn jeg har lest utallige tråder så er signalet ut fra hovedenheten ganske kraftig kuttet i frekvensområdet? Men du får kongelyd? Alt er jo relativt seff, men betyr dette at dette signalkuttet er litt overdrevet og at man har bass nok såsant man ikke er mega-audiofil, eller har du bare en sub som smeller godt i mellombassen?

Ikke meningen å være nesevis her, jeg er egentlig bare nysgjerrig fordi jeg kunne tenkt meg å få litt mere lyd enn det mitt originale firehøytaleranlegg gir. Selv med oppgradering av elementer til Infinity og JBL er det jo så trist at jeg heller sitter å nynner litt for meg selv enn å skru på "anlegget" ;) Hvis jeg kan smelle inn en forsterker og et par 6x9 i hattehylla og noe i dørene og fått løftet lyden fra "fyrtikkeskelyd" til "skoeskelyd" om ikke annet, kunne jo det vært interessant ;)

Mfh-93
Innlegg: 10
Registrert: 29 sep 2012, 16:42

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av Mfh-93 » 13 apr 2013, 16:22

Jeg har amp under setet. Og lyden er upåklagelig! Tok kun og oppgraderte hatthyllehøyttalerne og satte inn en jbl sub m forsterker. Høyttalerne i hatthylla (de nye) er koblet på forsterkeren også. Jeg har hele registeret i dybde. Ikke noe fjortis bass. Er snart 30år så vil ha litt finere lyd enn som så

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av brynjarsa » 13 apr 2013, 19:02

Takk for svar:-)
Pokker ta den ampen under setet :-( hadde håpet du hadde en ny løsning her jeg nå ;-)

Mfh-93
Innlegg: 10
Registrert: 29 sep 2012, 16:42

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av Mfh-93 » 14 apr 2013, 14:51

brynjarsa skrev:Takk for svar:-)
Pokker ta den ampen under setet :-( hadde håpet du hadde en ny løsning her jeg nå ;-)
Det er null stress. Stikk på bilradiospes, kjøp en liten frontsett forsterker. Koble den på samme måte inn ved høyttaleren i midten på dasjbordet, trekk kabler til alle høttalerledningene og koble deg inn på kursene. Null stress

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av brynjarsa » 14 apr 2013, 19:30

Mnja, det var det med dette kuttede signalet da.
De aller fleste ser ut til å være enige om at det ikke er så mye bass igjen i det...

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av 99Turbo » 14 apr 2013, 20:10

brynjarsa skrev:Mnja, det var det med dette kuttede signalet da.
De aller fleste ser ut til å være enige om at det ikke er så mye bass igjen i det...
Hvis de har kutta bassignalet så har jo ikke biler som bare har 4" i hatehylla null bass da, det stemmer ikke helt vel? Tror jammen jeg må koble om høyttalerne bak i min når den kommer hjem jeg. Bytte om på 4 og 6x9 bare for finne ut dette, selv om sannsynligheten for at det er klippet signal er vesentlig større på min som har høyttalere og forsterkere originalt. Har du kun 4" i hattehylla, 3,5"+4" i dashbordet? Eller er det 6,5" i dørene også?

Mfh-93
Innlegg: 10
Registrert: 29 sep 2012, 16:42

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av Mfh-93 » 14 apr 2013, 22:28

Jeg har hvertfall 6,5 i dørene. Og signalet fremme kan umulig være "bremset" dette betviles sterkt! De sa jo at 9-3 03-06 var umulig å gjøre noe med, mn jeg har som sagt ipod docking, forsterker, 6x9" og 12" sub. I tilegg har jeg ettermontert "sliding armrest" og xenon ryggelys.

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av brynjarsa » 15 apr 2013, 00:10

Jeg skal ikke påstå noe bombesikkert jeg, jeg bare refererer det jeg har lest utallige steder. Det kan seff hende at det er endel feilinformasjon der ute, og endel av infoen er gammel, men det er ganske mange som har gått relativt grundig til verks med annlegg i 9-3 03-06 og veien alle går er å tappe inn etter amp1 under setet. Da er det vel en grunn til det tenker jeg. Hadde løsningen vært og fjerne amp1 og dermed fått et fullsignal antar jeg at noen ville ha funnet ut av det?

Signalet blir filtrert forskjellig alt avhengig av hvor mange amper man har.
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=17

Jeg har fire høytalere, to 3,5 i dashen og to 4 tommere bak. Ikkeno i midten annet enn bombrikka :) Jeg byttet ut originale med JBL og Infinity da jeg leste at dette ville gi en klar forbedring. Vel...lyden ble klarere, men bass vil jeg benekte at det er noe særlig av der...

Signalet ut fra ICM skal være kuttet sier noen
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... ostcount=4

Mens andre påstår å få glimrende resultater.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=4&t=72938
Det som gjør meg skeptisk her er utsagn som dette (samme tråd litt lenger ned)
"Boston F35s in the front. Kept the original rears. Dynamatted all four. Result: totally awesome" - som nevnt får jeg ikke det helt til å stemme med min egen erfaring.

Her også snakkes det om dårlige signaler:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... 82#p930866

Her nevnes også: "The frequency range for the premium 70 (4 speaker system) is 110 to 11,000 Hz and the premium 150 is 40 - 11,000 Hz." ikke vet jeg hvor han har det fra, og det høres jo veldig lite ut i toppen...?

Det ser ut til å være en slags løsning å tappe seg inn i EHU'en hvis du føler deg trygg på slikt:
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=30
Hvis jeg leser dette riktig klarer han å tappe seg inn før signalet blir filtrert, men i følge grafen er det vel fortsatt ikke helt i hundre.

Jeg håper seff at dette er feil og at jeg kan tappe meg inn på høytalerene mine i hattehylla og få go-godt resultat. Jeg er ikke audiofilnerd-type kresen jeg. Ikke kan jeg noe særlig om dette heller, jeg skjønner knapt alt jeg leser, så hvis noen har vett og lyst til å etterforske litt mer stiller jeg gjerne med forsøksbil for måling av signal feks ;)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av 99Turbo » 16 apr 2013, 10:24

Har også lest utallige poster om klippet signal, men at det ikke er bass i signalene kan ikke stemme, da ville det det vært tynt det som kom ut av lyd gitt. At det blir klippet de laveste frekvensene for å spare de små elementene stemmer nok, men det betyr ikke at det ikke er bass i det hele tatt. Men på din bil så er det kun 2 muligheter når du ikke vil inn i hovedenheten å lodde (noe jeg forstår veldig godt :wink: ): Enten kobler du på en ekstern forsterker på høyttalerne i hattehylla og spiller med det frekvensområdet som er, eller kjøper originale forsterker(e) og setter inn, for så å ta signal fra høyttalerne i dørene. 4" i hattehylla har fortsatt klippet signal med originalforsterkere :wink:

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av brynjarsa » 16 apr 2013, 20:48

Har vært inne på tanken på å bare koble meg til det lille som måtte være, men med tanke på hvor skuffende oppdateringen av eksisterende elementer var er jeg ikke keen på å investere i mere utstyr bare for å finne ut at det blei bais...

Er det noe måte å få målt frekvensområde for menigmann da, noe program man kan skaffe til pc'en eller må man ha noe mer avansert?

Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av Al3k$ » 18 apr 2013, 21:30

Hvis man ikke har den forsterkern under setet, burde ikke denne [[http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=78&id=]] løse de problemene med at signalet er kun høye frekvenser? står jo fra høy til lav? skal iallefall bestille en slik selv imorgen når lønninga kommer :) skal først prøve å koble meg på høytalerne bake i hattehylla (Har forresten 150w stereoen) og om jeg får bra signal derifra bruker jeg bare det, men hvis signalet er rævva dårlig, trekker jeg bare kabler fra døra eller på utgangene ved forsterkeren under setet :) kan komme med tilbakemelding på hvordan det funket for meg :)
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Løsning: 03-06 9-3 ipod og forsterker

Legg inn av 99Turbo » 18 apr 2013, 23:50

Al3k$ skrev:Hvis man ikke har den forsterkern under setet, burde ikke denne [[http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=78&id=]] løse de problemene med at signalet er kun høye frekvenser? står jo fra høy til lav? skal iallefall bestille en slik selv imorgen når lønninga kommer :) skal først prøve å koble meg på høytalerne bake i hattehylla (Har forresten 150w stereoen) og om jeg får bra signal derifra bruker jeg bare det, men hvis signalet er rævva dårlig, trekker jeg bare kabler fra døra eller på utgangene ved forsterkeren under setet :) kan komme med tilbakemelding på hvordan det funket for meg :)
En slik hjelper ikke på klippet frekvensområde, den gjør ikke annet enn å ta signalene fra høytalerledningen og sender den ut i pluggene i en form som forsterkeren forstår. Når det snakkes om et klippet signal så er de laveste frekvensene fjernet for mest trolig å skåne de små bassmembranene i 4" og 3,5"s høyttalere. Det som skjer er at de dypere basstonene er borte fra musikken. Hvis du har forsterker under setet og 6,5"s høyttalere så bør du i høyeste grad ta signal fra disse og ikke fra 4" høyttalerne i hattehylla, uansett så for du dårligere lyd hvis ud tar derfra.

Svar