Side 1 av 1
Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 9000
Lagt inn: 22 sep 2013, 01:00
av Aleksimo
Hei igjen og takk for sist!
Som nevnt i overskriften så er det noe feil med varmetråder i bakrute + setevarmer i førersetet ( Saab 9000 2.0 CS 1995). Grunnen til at jeg hendvender meg her, er fordi jeg lurer på hvordan jeg burde gå fram med eventuell feilsøking?
Jeg har ærlig talt ikke peiling på om det er elementet / varmtrådene, eller om det er bryterne, eller om feilen kanskje kan ligge en annen plass. Så lurer derfor på hvordan dere med litt peiling ville gått fram?
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 22 sep 2013, 11:28
av henrik
Får å skjekke bryterne er det bare å bytte på den for førerplass og passasjerplass... er det fremdeles liv i passasjersetet så er det ikke bryteren men det mer vanlige problemet med at varmetråden blir slitt av etter mange av og på stigninger. Dersom du demonterer så kan du finne hvor den er slitt og lodde den eller reparere tråden på annet vis. Tråden i bakruta kan du fysisk se om er avbrent. Finns flere lakkstoff som kan smøres på "bruddstedet" for å opprette kontakten igjen. Begynn med det du
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 22 sep 2013, 12:23
av Morten N88
Sjekk sikringene først

Mener det er et rele på varmen til bakruta, men sjekk tipsene til Henrik etter du sjekker sikringer.
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 22 sep 2013, 13:07
av Aleksimo
Takk for gode forslag

Skal ut å sjekke nå snart.
Hvor finner jeg oversikt over sikkringskursene?
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 22 sep 2013, 13:23
av Morten N88
Aleksimo skrev:Takk for gode forslag

Skal ut å sjekke nå snart.
Hvor finner jeg oversikt over sikkringskursene?
Der sikringene er står oversikten.
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 22 sep 2013, 14:45
av odin1899
Clickety-click.
Using an ohm meter, measure resistance from the yellow wire to the black wire on the larger plug (on the wiring harness that goes to the seat) If more than a couple of ohms, the heater wire is broken, so proceed
(the resistance between the black and blue wires should be around 1000 ohms) (this is the thermister connection)
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 23 sep 2013, 18:19
av Aleksimo
De bryterne, er det bare å fjerne den lilleplata under bryterne og å "rive" ut? som en kontakt på en måte.
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 23 sep 2013, 21:17
av odin1899
Yep, gjør det forsiktig. F eks. med en liten skrutrekker.
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 24 sep 2013, 00:20
av Aleksimo
Var det jeg forsøkte på, men så kom kun "dekselet" frempå av.. så nå henger selve komponenten inni der, og vet ikke om jeg skal prøve på den andre bryteren engang.
Re: Feilsøking - Varmetråder i bakrute + Setevarmer Saab 900
Lagt inn: 24 sep 2013, 00:42
av odin1899
Dra ut askekopp, trykk ut ACC unit (om du har den) og prøv å trykk ut brytere fra 'innsida'.