Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Jan R » 27 nov 2013, 21:12

Har oppgradert dieselvarmeren/ eberspacheren til parkeringsvarmer med originalt rele og elektrisk sirulasjonspumpe fra en Saab 9-3 delebil. Ledningsnett for tilkobling av rele for sirkulasjonspumpen lå klart under sikringsboksen i motorrom og ble tilkoblet. SID er programert med parkeringsvarmerfunksjon. Alt virker strålende fint! Imidlertid så går den elektriske sirkulasjonspumpen til kjølevæsken også når motoren er startet. Har sjekket med koblingsskjema for varmer og rele/sirkulasjonspumpe, og etter det jeg forstår så stemmer det at den skal gjøre det. Noen som vet om dette er rett? (Sirkulasjonspumpen begynner å gå når tenningen settes på, og selv om eberspacheren ikke er aktivert, sirkulasjonspumpen vil alltid gå så lenge motoren er startet eller tenningen på).

http://www.saabdocs.com/English/instruc ... 0482gb.pdf
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Kristian N2215 » 27 nov 2013, 21:32

Jøss, det var merkelig. Det er jo varmeren som skal styre sirkulasjonspumpa, så hvis ikke varmeren er aktivert, så er det noe muffens.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Jan R » 27 nov 2013, 22:25

Jo, dieselvarmeren starter sirkulasjonspumpen når motoren ikke går og tenningen av/ nøkkel ut av låsen. Altså når varmeren starter på timer. Den biten virker ok. Men når motoren går eller tenningen er på går også sirkulasjonspumpen. Ut fra kobliningsskjema ser det ut som dette stemmer. Men det virker så urimelig at sirkulasjonspumpen skal gå hele tiden når motoren går og uavhengig om dieselvarmeren samtid går eller er stoppet.

Koblingsskjema Sirkulasjonspumpe m rele:
Bilde

Koblingsskjema Eberspacher:
Bilde

Det jeg ser er at om 1 på H4-42 (første skjema, sirkulasjonspumpe) går inn på releet kun på 85 i stedet for både 87 og 85, så vil pumpen stoppe når motoren starter. Men da må det jo være en feil i dokumentasjonen, og dessuten det releet jeg har fra delebilen er ikke klusset med koblingen på og stemmer altså med koblingsskjema.

Kunne vært greit å vite om andre med parkeringsvarmer erfarer at sirkulasjonspumpen går når tenningen er på.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Kristian N2215 » 27 nov 2013, 22:53

Hvordan er egentlig varmeren koblet på kjølesystemet? I serie eller parallellt?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Jan R » 28 nov 2013, 00:28

Varmeren er koblet i serie i kjølesystemet.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Kristian N2215 » 28 nov 2013, 08:16

Da synes jeg det høres feil ut at pumpa skal gå med motor i gang altså. Tror jeg ville holdt meg for øya et lite sekund mens jeg så på koblingsskjemaet, og gjort slik som du tenker :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Jan R » 28 nov 2013, 16:02

Har for sikkerhets skyld sjekket pånytt på bilen nå og som tidligere nevt så er både rele/ m releboks og ledninsnett, samt sirkulasjonspumpe originalvare fra en delebil. Releboksens ledning er kun koblet til med en 3 pinns original-kontakt til forberedt ledningsnett for parkeringsvarmer. Alt er altså originalt Saab. Og rele og sirkulasjonspumpe oppfører seg akurat slik jeg leser det skal gjøre ut fra koblingsskjema. Sirkulasjonspumpen går så snart jeg setter på tenningen eller når jeg starter motoren uavhengig av dieselvarmeren. Når tenning er av, stopper sirkulasjonspumpen. Når dieselvarmeren startes fra timer via SID (Tenning av/bilen låst) starter også sirkulasjonspumpen.

Eneste fornuftige med dette kan være at selve sirkulasjonspumpen bremser så pass mye for vannstrømmen i kjølesystemet at Saab vil ha den i gang hele tiden når motoren er startet.

Om noen har tilsvarende bil med parkeringvarmer kunne det vært intressant å vite om sirkulasjonspumpen går så snart tenning er på. Man hører en lett surkling og svak summing fra pumpen. (slå av Stereo/ varmapparat-vifte for å kunne høre).
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Parkeringsvarmer/ Sirkulasjonspumpe 9-3 2,2 TiD 2001

Legg inn av Ingvar N629 » 28 nov 2013, 18:05

Jeg har Eber i min bil, den har jeg riktignok montert og koblet i ettertid, men der går ikke pumpa annet enn når varmeren ber om det. Ser ingen grunn til at den skal gjøre det heller, slangen pumpa sitter i går kun til varmeapparatet og dette har jeg ikke hatt noe problem med. Så om du vil, så er det vel bare å koble om.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar