Side 1 av 1

og9-3, Når bør kjøleviften starte?

Lagt inn: 06 feb 2014, 22:06
av jjrckd
La merke til at kjølevifta på bilen i dag startet i det open SID viste en motortemp på 100grader (mye køkjøring i Stavanger). Dette slo meg som noe høy temp da systemet ville vært på kokepunktet om det ikke var trykksatt.

En annen ting jeg stusset litt på var at tempmåler i dashbord lå stabilt der den burde ligge.

Noen som kan opplyse meg litt rund dette med når kjøleviften bør starte og hva sammenhengen mellom motortemp i open SID og motortemp i dashbord er?

Re: og9-3, Når bør kjøleviften starte?

Lagt inn: 06 feb 2014, 22:24
av Kristian N2215
Antar at du har en bensinmotor. Vifta skal slå inn ved 100 grader pluss minus 2 grader. med motor i gang. Termostaten skal åpne ved 89 grader pluss minus 2 grader.
Systemets kokepunkt: 131 grader (1,4 bar). Trykkavlastningsventilen i ekspansjonstankens lokk åpner ved 1,4-1,5 bar.
Temp.målerens skala har 5 faste brytepunkter:
Inn i blått område: 30 grader
Ut av blått område: 50 grader
Inn i Horisontal stilling: 80 grader
Ut av horsontal stilling: 115 grader
Inn i rødt område: 129 grader
Ut av rødt område: 133 grader

Dette vil si at måleren ikke følger temperaturen slavisk, men går inn i fastsatte stillinger ut ifra programmerte intervaller. Dette er for at den skal holde seg stabil, og ikke svinge opp og ned med små temp.variasjoner.

Håper dette ga litt klarhet :)

Re: og9-3, Når bør kjøleviften starte?

Lagt inn: 06 feb 2014, 23:18
av jjrckd
Må si at dette var sjeldent oppklarende =D> Takk!