Side 1 av 1
Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 04 mar 2014, 15:08
av Fjalla
Sliter litt med ladingen på bilen. Er det mulig å måle seg frem til om det er dynamoen (børsten) eller regulatoren som er gåen?
Ser at det finnes 130A og140A. Passer disse om hverandre?
2001 9-5 2,0
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 04 mar 2014, 21:11
av Fjalla
Nå er ladespenningen oppe i 14v igjen
Men sliter med å få start hvis bilen står en stund.
Hva er normalt strømforburk når bilen står parkert?
Målte det til ~150mA. Målte strøm gjennom sikringene og det var ingenting som utmerket seg.
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 04 mar 2014, 21:44
av Kato
For MY2001 er batteri "hvilestrøm" ikke oppgitt, men for MY2006 er den < 20mA. Dette drenerer jo, helt teoretisk, et fullt oppladet, friskt 70Ah batteri ila. ca. 19 dager. Så er det et spørsmål hvor mye egenutlading battteriet har, som jo er gitt av den generelle tilstanden. Strømmen i ditt tilfelle er nok mye, men husk at du må måle den etter at alle elektroniske moduler "har gått til ro". Helst da etter minst 25 minutter, og gjerne med dører låst.
For vår 9-3 er "hvilestrøm" oppgitt til < 40mA, utladetid 40 dager, eller helt ned mot 15 dager med alarm installert. Som et eksempel på hvor mye ekstrautstyr som innebærer fjernkontroller betyr, er hvilestrømmen for bilenheten til vår DEFA 6mA.
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 04 mar 2014, 22:17
av Fjalla
Jeg gikk egentlig ut i fra at man skulle vente litt etter man har parkert, men ventet sikkert bare 15 min eller noe.
Det gikk litt strøm gjennom sikringene til motorstyring og DICE/TWICE, så kan jo hende noe av det forsvinner etter en stund.
Begynner egentlig å mistenke batteriet, selv om det tar til seg lading greit virker det som.
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 04 mar 2014, 23:01
av Kato
Til spørsmålet om målinger for å kunne påvise ev. feil ved generator eller regulator, har jeg ikke sammenlignbare målinger å bidra med. Så for kontroll av børster er det vel bare inspeksjon som gjelder. For regulatoren er det vel "cut and try".
Gode forbindelser hhv. B+ og jord mellom batteri og generator er viktig. På vår gamle 99 sleit jeg ei stund med varierende lading, og etter kontroll av børster og skifte av regulator uten hell, fant jeg at ÷ forbindelsen til generatoren gikk gjennom armen som en justerer stramming av reima med. Her var det blitt redusert kontakt = økt spenningsfall over år med oksidasjon. Dette ordna jeg med oppkobling av en ledning med brukbar kvadrat fra generatoren til et godt jordpunkt på chassis (med fare for sløyfer selvfølgelig, men for en gammel bil var dette pytt pytt).
I ditt tilfelle skal ladespenning ligge på 13,5 - 14,5V. Måler du over batteri B+ til B+ på generator, så skal spenningsfallet være < ,5V ved ok ledningsnett/tilkoblingspunkt. Tilsvarende for måling batteri B÷ / generator jord, hva den nå enn er hos deg. En sjekk av alle jordpunkt for oksidasjon er en god investering okke som.
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 05 mar 2014, 15:04
av Frode N073
jeg hadde "ladeproblemer" på min -05 9-5. trodde det var dynamoen som var gåen da jeg hadde lav ladespenning. var sikker på at batteriet va "nytt".
det viste seg at jeg husket feil og hadde blandet batteribytte på 9-5 og forrige bilen min. altså det i 9-5 hadde stått i siden bilen var ny i 2005.
byttet batteri og alt va tipp topp igjen

Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 05 mar 2014, 16:41
av Fjalla
Ladespenningen ser ut til å ligge på 14,0 v. Mener det er det som står i WIS for denne bilen.
Fant kvitteringen for batteriet, og der har visst rukket og fylle 2,5 år allerede. Hva er normal levetid for batterier i dag?
Skal ta en ny måling av strømforbruket når den har stått en stund.
Har også kommet på at batteriet var ganske flatt etter at bilen hadde stått 2 uker i juleferien, så kan hende det har tatt skade av det
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 05 mar 2014, 21:46
av Kato
Et batteri av en viss kvalitet bør holde i alle fall i fem år, ved "normal" bruk i en bil , dvs. at det ikke tappes for mye - eller lades ut (for ofte). Alt er jo som kjent relativt.
Det som skjer med batteriet når det lades ut, er at syren etter hvert omdannes til (mot) vann, som igjen fører til at platene i batteriet begynner å korrodere. Dersom dette skjer over en tid, og ladningsgraden er 75% eller lavere, blir batteriets evne til å ta lading suksessivt svekket, som er en varig tilstand. I "gamledager" forsøkte man å "sjokklade" batteri som hadde gjennomgått en slik prosess, for om mulig gjenopprette noe av kapasiteten.
Så, som du er inne på, ditt batteri kan være svekket i en eller annen grad. Det benyttes jo spesielle testere for kontroll av kapasiteten, men man kan selv få en pekepinn på tilstanden, ved å forsikre seg om at det er ladet opp "normalt", koble av en pol, måle spenningen og så la det stå slik et par dager (helst mer). Spenningen bør da ikke være lavere enn en 12,3 - 12,4V, ved ikke altfor lav omgivelsestemperatur.
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 06 mar 2014, 20:03
av panelovn
Jeg har også noe lav ladespenning og har bestilt 140A spenningsregulator
Mitt spørsmål er om det er mulig å skifte regulatoren med dynamoen fortsatt i bil?
eller må dynamoen ut for å gjøre denne jobben?
På Meca så skiller de i webshopen mellom 130A og 140A generator på chassisnummer.
Chassisnummer til 13054631 har 130A
Chassinummer fra 13054632 har 140A
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 08 mar 2014, 17:19
av Fjalla
panelovn skrev:[...]
Chassisnummer til 13054631 har 130A
Chassinummer fra 13054632 har 140A
Så vidt jeg har forstått så passer disse om hverandre.
Jeg prøvde å måle strømmen etter bilen hadde stått en stund, da var den nede i 120mA så er vel fortsatt litt mye. Ladingen er fortsatt god så tror jeg jeg går vekk i fra at det er det som er problemet.
Leser litt rundt om, og ser at det er noen som er plaget med at forsterkeren(e) (orginale) bruker strøm selv om cd-spillerer en av.
Noen som vet hvor forsterkeren sitter?
Jeg har pioneer-spiller i bilen. Denne har vært montert mye lengre enn jeg har hatt problemer med dette.
Spilleren er montert med de originale ledningene. Kan det være noe her som har gjort at forsterkeren ikke slår seg av lengre?
Batteriet er nå tatt ut av bilen og ladet helt opp, så nå ser jeg om den holder på strømmen
Re: Dynamo eller regulatoren?
Lagt inn: 08 mar 2014, 21:15
av Kato
Forsterkeren (for Prestige - og Premium systemene) sitter montert bak deksel under A-stolpe på passasjersiden.