9-5 2001 - varm luft på en side
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
9-5 2001 - varm luft på en side
Folkens!
Jeg kan kun justere temperatur på lufta på førersiden. Passasjersiden har varmluft uansett hva jeg gjør.
Tips til utbedring mottas!
Jeg kan kun justere temperatur på lufta på førersiden. Passasjersiden har varmluft uansett hva jeg gjør.
Tips til utbedring mottas!
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Hold inn AUTO + OFF. Du vil da trolig få en feilkode på klimaanlegget ditt
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Tenkte mer på hva som må byttes, evt repareres - og en lettfattet how-to.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 207
- Registrert: 22 mai 2009, 20:56
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Ja, og det er avhengig av feilkoden du eventuelt får ...
Kan også bli i orden da [Auto] + [Off] (med motoren i gang) også er en kalibrering.
Kan også bli i orden da [Auto] + [Off] (med motoren i gang) også er en kalibrering.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Husker ikke feilkoden i farten, men det hjalp ikke å kalibrere.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Elmotoren eller staget til blandeluftspjeldet på passasjersiden er nok defekt. Ta ut hanskerommet og sjekk!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Allright! Takk for tips!
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Feilkodene 11 og 14 dukket opp. Hva indikerer det?
(tror spjeldmotor på førerside er gåen)
(tror spjeldmotor på førerside er gåen)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
11: Stepping motor, air-mixing flap, RH - no mechanical contact with flap
14: Stepping motor, air distribution flap - no mechanical connection between motor and flap
14: Stepping motor, air distribution flap - no mechanical connection between motor and flap
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
jeg har samme problem med min 99-modell 9-5. Siden saab først designet aircondition-systemet, og så bygget en bil rundt dette, er det helt håpløst å fikse. Du KAN kanskje bytte ut en liten plast-dings inni dashbordet og håpe dette hjelper. Jeg har gjort det på førersiden, selv uten ekstra påkrevd albueledd. Dette løste imidlertid ikke problemet, og på verkstedet sa de at de måtte ta ut alt sammen, ink. dashbordet. Jeg har innfunnet meg med at jeg aldri kommer til å ha automatisk justering av temp. på førersiden, så et par ganger i året fikser jeg det på den manuelle måten. Å fikse dette ville koste omtrent mer enn bilen var verdt. Ihvertfall på min som nærmer seg 300 kkm med stormskritt:) (dersom noen tusenkunstnere leser dette, og gjerne vil prøve å fikse dette for en rimelig penge, ville ingenting gledet meg mere:))
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Speedparts har vel repset i metall, evnt finnes det slike på eBay. Har du sjekket disse Oddi?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Ja, speedparts venta på ca 10000 bestillinger så de kunne få produsert nye sist jeg sjekket. Jeg har brukt originalt repsett fra saab. problemet er jo at den armen ikke knekker, men akslingen, fordi selve årsaken til at dette knekker ikke er løst.little_e skrev:Speedparts har vel repset i metall, evnt finnes det slike på eBay. Har du sjekket disse Oddi?
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Jeg forstår. Og på eBay finnes ingen?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 938
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Saab har uten tvil slitt (sliter fortsatt?) med problemer som gjelder både luftblanding og -fordeling. Ifm. det første er det utgitt i alle fall fem Technical Service Bulletins (TSB), der to gjelder førersiden alene og én felles for begge sider. To TSB'er er for passasjersiden alene.oddi N108 skrev:jeg har samme problem med min 99-modell 9-5. Siden saab først designet aircondition-systemet, og så bygget en bil rundt dette, er det helt håpløst å fikse. Du KAN kanskje bytte ut en liten plast-dings inni dashbordet og håpe dette hjelper. Jeg har gjort det på førersiden, selv uten ekstra påkrevd albueledd. Dette løste imidlertid ikke problemet, og på verkstedet sa de at de måtte ta ut alt sammen, ink. dashbordet.
mvh oddi
Felles for TSB'ene er en god del (temperatur-)testing vha. kontrollpanelet, for å påvise hva som ev. svikter, og hvilke deler som da skal skiftes. For førersiden er det listet P/N for to akslinger og én arm, og da er jo spørsmålet om disse delene er av en bedre kvalitet - les holdbarhet - enn de originale. Utskifting av deler ifm. begge disse TSB'ene er langt mindre omfattende enn hva tilfelle er for "felles TSB'en", idet en går inn fra undersiden av instrumentpanelet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 - varm luft på en side
Velvel. Nå funker ihvertfall temperaturjusteringa. Uten at jeg har gjort noe som helst. Det samme skjedde en gang på min første 9-5, da var det intervallet på vindusviskerne som stoppa i opp-modus. Jeg tenkte at " dette skal jeg fankern meg ikke gjøre NOE med", og vips så funka det fjellstøtt igjen. Svenske gremlins. Eller gnomer. Eller er det tomter det kalles?