Saab 9-5 2004 xenon problem

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
OlavEbbesen
Innlegg: 2
Registrert: 16 mar 2014, 18:07

Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av OlavEbbesen » 16 apr 2014, 15:41

Hei!

Sliter med en saab 9-5 md xenon lys. har byttet begge lastvinkel-givere + ledning foran. varsel-lampen for høydejustering lyser enda. alle sikringer er i orden og har lagt opp ny 30 strøm ledning til sirking for hid (grunnet feil).
Men enda lyser lampa og lysene lyser rett ned. Har feilkode : B3420 på bilen og får kke slettet denne.

Noen som har vært borti noe av det samme som har noen glupe ideer?

Takker for alle svar. :)

-Olav

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av little_e » 16 apr 2014, 18:11

Har du kalibrert systemet og slettet feilkoder med Tech2?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av Kato » 16 apr 2014, 22:10

Feilkoden B3420 gjelder for bakre vinkelgiver, som i følge teksten da ikke leverer signalet til lyktene, pga. (lednings-)brudd eller kortslutning til jord eller B+ (i giveren). Manglende signal kan også forårsakes av feilmontering av giveren, sier teksten. Når lyktene mister signalet fra bakre vinkelgiver, settes de i nedre stilling. Dersom fremre giver svikter blir lengdejusteringen fortsatt opprettholdt, med signal fra bakre giver.

Signalet fra giveren er pulsmodulert med en amplityde varierende fra 0 - 12V, går ut på pinne 4, igjennom to koplingspunkt og en kontakt, til pinne 6 på lyktene. Så brudd kan jo være en mulig feilkilde.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

OlavEbbesen
Innlegg: 2
Registrert: 16 mar 2014, 18:07

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av OlavEbbesen » 22 apr 2014, 07:32

får ikke slettet feilkode med tech2 og dermed ikke kalibrert giverne

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 apr 2014, 10:58

OlavEbbesen skrev:får ikke slettet feilkode med tech2 og dermed ikke kalibrert giverne
Men det i sin tur betyr vel at du fortsatt har feil i anlegget?

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av little_e » 22 apr 2014, 14:32

Kan feilen ligge i denne strømkabelen du har lagt opp? Eventuelt et brudd et annet sted?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av Kato » 25 apr 2014, 12:51

OlavEbbesen skrev:Hei!

Noen som har vært borti noe av det samme som har noen glupe ideer?

Takker for alle svar. :)

-Olav
Glup og glup (that's the question - fritt etter Shakespeare), men har to - i fall du ennå ikke har løst problemet. Jeg forutsetter da at giveren du skiftet er ok, og ikke en brukt del som "kanskje er -".

Bakre lastvinkelgiver skal ha 12V inn på stift #5 (rød/blå ledning, "elektronikkspenning") og #2 (blå ledning, kodeinngang for gjenkjennelse av (bakre) giver). Begge disse inngangene kommer via et felles knutepunkt (J220), som leverer spenning kun til denne giveren, og som leverer strøm når nøkkel settes i tenningslåsen. Jord kommer inn til giveren på stift #1 (svart ledning), og går fra chassis via to knutepunkt - så her kan det vel være en tanke å sjekke motstandsverdien.

Signalet fra giver frem til lyktene går jo ut på pinne #4 (svart/grå ledning) og via to (tre) knutepunkt og ei kontakt, til pinne # 6 (blå ledninger) på lyktene. For å sjekke kontinuitet fra giverpluggen frem til plugg ved lykt(ene) kunne du jo skaffe til veie en tynn ledning som er lang nok å rekke fra den ene målepinnen frem til den lykta som har plugg som har lettest tilkomst. Trekk motstanden i "ekstraledningen" fra måleresultatet og verifiser at signalveien fra bakre lastvinkelgiver har akseptabel, lav motstandsverdi.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Saab 9-5 2004 xenon problem

Legg inn av geven » 13 mai 2014, 10:41

Byttet nettopp bakre xenon-giver på min 9-5. Der hadde to av pinnene til kontakten på den gamle giveren irret tvert av. Resten av den ene pinnen satt fast i kontakten på "bilsiden" og sperret veien for pinnen på den ny giveren. Akkurat det var ikke veldig lett å se, så en pinne på den nye giveren ble veldig bøyd da jeg forsøkte å montere første gang.
Det var ganske tilfeldig at jeg oppdaget at noe ikke helt stemte da jeg plugget i kontakten. Jeg klarte å rette ut den bøyde pinnen og fikk fjernet de gamle pinnerestene i kontakten før jeg prøvde på nytt - alt OK etter det.

Kan det være at du har samme problemet?

Svar