Hei
Har fått noen problemer med lys. Venstre baklys (kjørelys) veksler mellom å blinke, flimre, samt mellom kjørelys og bremselys. Ingen symptomer på høytsittende br.lys eller høyre baklys. I tillegg oppdaget jeg nettopp at høyre hovedlys fremme (xenon) lyser svakere enn venstre, og med en fiolett-rosa farge.
Har ikke feilsøkt overhodet enda, tenker at sikringer er hele siden det tydeligvis er strøm. Har kjørt henger i påsken, men denne er i orden elektrisk, og gir ikke feilmeldinger på verken Saaben eller andre biler. Tilkoblet "vanlig gammeldags" kontakt, altså ikke noe adapter eller lignende.
Noen tips?
Mvh
Frode
Lysproblemer 2006 9-3SC
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Lysproblemer 2006 9-3SC
Noen gode tips har jeg vel ikke, men jeg ser av WIS at ifm. blinkende lys på henger og blinklys på bil er det utgitt to Technical Service Bulletins. Disse gjelder jo ikke for ditt tilfelle (direkte), men før jeg spekulerer videre er det interessant å vite om problemet ditt er av eldre art, eller om det oppstod ifm. montering av hengerfeste.
Prinsippet for styring av bremse-/parkeringslys bak er for din bil basert på pulsmodulering (PWM), noe som medfører at det er en (liten) elektronikkmodul i armaturet for baklyktene.
Prinsippet for styring av bremse-/parkeringslys bak er for din bil basert på pulsmodulering (PWM), noe som medfører at det er en (liten) elektronikkmodul i armaturet for baklyktene.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Takker for svar. Hengerfeste er montert av forhandler for ca 2 år siden, og har ikke voldt meg hodebry tidligere.Kato skrev:Noen gode tips har jeg vel ikke, men jeg ser av WIS at ifm. blinkende lys på henger og blinklys på bil er det utgitt to Technical Service Bulletins. Disse gjelder jo ikke for ditt tilfelle (direkte), men før jeg spekulerer videre er det interessant å vite om problemet ditt er av eldre art, eller om det oppstod ifm. montering av hengerfeste.
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Basert på observasjonen om at høytsittende bremselys ikke "flasher" samtidig med det venstre, mener jeg du bør kikke etter problemer rundt sikringssentralen (Rear Electrical Centre - REC) bak, og kombilykta.
Informasjonen om på/av for park- og bremselys kommer til REC som businformasjon. Denne settes så ut herfra som en spenning til kombilyktene, som igjen bruker elektronikken til å pulsmodulere spenningen og styre ut de LEDs som er aktuelle. Ettersom businngangene til REC er felles for venstre-/høyre baklys, må en vel kunne anta at årsaken til problemet ligger enten her, i venstre kombilykt eller i kabling. Utgangene fra REC til respektive lys i kombilyktene er ikke felles for venstre / høyre, slik at feilen kan jo være her. Så er det kanskje litt rart at en ev. feil her skal føre til problemer kun i venstre kombilykt. Av den årsak er det vel kanskje nærliggende å tro at feilen ligger i denne siste. Ikke da heller vil høytsittende påvirkes.
Jeg tror du først skal kikke etter spor av fukt og/eller korrosjon ved REC, kanskje mest rundt pluggene her, og det samme i kombilykta, her også kanskje ifm. elektronikken. Dette før du ev. plugger ut/inn kontaktene, noe som kan føre til "påbygging" av problemer. Der er jo en "heil haug" med kontakter ifm. REC, men hvilke(n) som er aktuelle mht. feilen her kan vi jo komme tilbake til dersom det blir aktuelt.
Informasjonen om på/av for park- og bremselys kommer til REC som businformasjon. Denne settes så ut herfra som en spenning til kombilyktene, som igjen bruker elektronikken til å pulsmodulere spenningen og styre ut de LEDs som er aktuelle. Ettersom businngangene til REC er felles for venstre-/høyre baklys, må en vel kunne anta at årsaken til problemet ligger enten her, i venstre kombilykt eller i kabling. Utgangene fra REC til respektive lys i kombilyktene er ikke felles for venstre / høyre, slik at feilen kan jo være her. Så er det kanskje litt rart at en ev. feil her skal føre til problemer kun i venstre kombilykt. Av den årsak er det vel kanskje nærliggende å tro at feilen ligger i denne siste. Ikke da heller vil høytsittende påvirkes.
Jeg tror du først skal kikke etter spor av fukt og/eller korrosjon ved REC, kanskje mest rundt pluggene her, og det samme i kombilykta, her også kanskje ifm. elektronikken. Dette før du ev. plugger ut/inn kontaktene, noe som kan føre til "påbygging" av problemer. Der er jo en "heil haug" med kontakter ifm. REC, men hvilke(n) som er aktuelle mht. feilen her kan vi jo komme tilbake til dersom det blir aktuelt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.