Batteri lades ut

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 05 nov 2014, 14:41

Hei,

Har hatt et par tilfeller med for lite strøm til å starte.

Tok jordkabel av batteriet og målte mellom minuspol på batteri og jord.
Måleren viste strøm fra ca. 200 mA opp til ca. 340 mA, med alt avslått, dørene lukket osv. Det er vel i meste laget...?

Skal dra ut en og en sikring og se om jeg finner noe. Tar gjerne imot tips om andre letemetoder, typiske slike feilkilder osv.

Og i samme slengen: Den ene gangen jeg ikke fikk startet var det et himla show med klikking i releer, blinking i dashbordlys m.m. ... er det vanlig?
Den startet med en gang rett etterpå med et annet batteri.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av henrik » 05 nov 2014, 21:03

Blinkinga og det hele er ikke unormalt ved lite juice på batteriet. Helt grei metode å prøve en og en sikring mens du måler. Vær du obs på at multimetere kjøpt på tviltema for å måle likestrøm (A) med og særlig de med strømtang i hel eller halv utgave kan være forferdelig unøyaktige. Neppe 0.3A unøyaktig, men nevner det fordetom.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 05 nov 2014, 21:50

OK, takk henrik.

Målte igjen nå med et annet multimeter, da lå det mer stabilt på rundt 340 mA.

Da er det vel bare å begynne å dra sikringer... :|

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Batteri lades ut

Legg inn av little_e » 05 nov 2014, 23:29

Har du noe ettermontert radio, forsterker etc?
I såfall er jo det plass nummer én å begynne....
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Kato » 05 nov 2014, 23:47

Kontroll av hvilestrøm, eller "tjuvstrøm(mer)" gjøres ved å koble opp multimeter (rettnok til plusskabel, men dog -), sette tenningsnøkkel til "ON" i 10 sekunder, så til "OFF", trekke ut nøkkel og stenge alle dører. Vent i 25 minutter for at alle elektronikkmodulene skal "gå til ro" før du registrerer det som da skal være hvilestrøm. For en ny 9-5 2002 er denne faktisk spesifisert til å være så lav som 16 mA - uten montert/ettermontert tilleggsutstyr.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 06 nov 2014, 01:47

Takk karer. Kun standard utstyr i denne doningen. Skal for ordens skyld utføre korrekt hvilestrømkontroll... :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Batteri lades ut

Legg inn av EdHunter N815 » 06 nov 2014, 09:06

Bare en tanke, men kanskje et kurant sted å begynne feilsøkingen uansett:
En vanlig feil på disse bilene er dårlige batterier i alarmsirenen, alarmen begynner å tulle seg når sirenen ikke har god nok spenning. Jeg har ikke sett på dette problemet fra ditt ståsted med strømtrekk, men det virker ikke usannsynlig at de oppladbare batteriene i sirenen trekker litt ekstra når de begynner å bli dårlig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 06 nov 2014, 10:22

OK, takk for tips, da er den på listen.

Har overhodet ingen oversikt over alarmen og komponenter, men det finner jeg sikkert ut av... 8)

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 06 nov 2014, 13:19

Hei igjen,

Tok en kjapp hvilestrøm-måling idag igjen (på minuspol, som sist), og observerte følgende:
Først viste måleren ca. 0.34A i 12-15 sekunder, så falt den trinnvis i løpet av 5-6 sekunder ned til ca. 0.10A. Der ble den liggende nokså stabilt.
Målte tre ganger etter hverandre, og det samme skjedde hver gang.

Forteller dette noe? Jeg er ingen el-ekspert, men er det noe som "lades opp" eller noe de første 12-15 sekundene?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Paradigm N558 » 06 nov 2014, 13:47

Kjører vel lading mot alarmhorn og slikt som har egene batterier.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Kato » 06 nov 2014, 15:15

Du har 14 stk. elektroniske moduler, hvorav de fleste skal gå ned i "hviletilstand" når bilen ikke brukes. Lot du bilen stå i 25 minutter under denne målingen og fikk da 100 mA til slutt - uten å ha rørt hverken dører eller noe annet i denne tiden?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 06 nov 2014, 15:39

Skaviseee... bilen hadde stått en times tid, men jeg åpnet jo døren for å lukke opp panseret...

OK, jeg prøver igjen ikveld, da skal jeg følge beskrivelsen til punkt og prikke... :idea:

Men... hvis jeg kobler opp multimeter først, må vel det stå påslått? Vil det tåle strømmen når tenning er ON...? Da kommer vel lys etc. på...
Er ikke så dreven med strømting... meteret tåler 10A.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Kato » 06 nov 2014, 16:06

Har du en startkabel eller tilsvarende heftig kabel, kobler du den i parallell med instrumentet, dvs. fra minuspolen på batteriet til den kabelen du koblet fra. Dette inntil du har lukket dørene på bilen. Har du ikke slik kabel, setter du lysbryter til park og innvendig belysning til "så lite som mulig" - og håper på det beste [-o<
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 06 nov 2014, 16:18

Aha... :D Har startkabel...

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 07 nov 2014, 01:45

OK... etter litt frem og tilbake fikk jeg endelig gjennomført skikkelig test av hvilestrøm.
Koblet opp som beskrevet, tenning ON og OFF, vekk med startkabel... meteret lå da på rundt 0.6A.

Da jeg kom tilbake en halvtime senere viste meteret ... 0.00A ... opp til 0.01 innimellom.

Lot oppsettet stå, og åpnet dører. Innelyset var slått av, men dørene har lys i nedkant. Med en dør åpen spratt måleren opp til ca. 1.5A.
Med bakluke åpen - her kommer lysene på uansett - målte den over 3A.

Skal kjøre testen en gang til i nærmeste fremtid.

Men kan det være nok at jeg har hatt dørene mye åpne mens jeg har holdt på å mekke?
Ikke noe kjøring, låst mye opp og igjen, dører stående åpne lenge...

Svar