Batteri lades ut

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Ingvar N629 » 07 nov 2014, 08:48

Det kan jo være så enkelt som at batteriet ditt ikke er i toppform lenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 07 nov 2014, 09:48

Det også selvsagt... Får ladet det helt opp, men det kan være at det ikke holder strøm så godt lenger.
Tror jeg kjøper et nytt uansett, så har jeg det gamle som backup.

Da krysser vi fingra og satser på at det var en kombinasjon av ugunstige faktorer...

Takk for all hjelp. :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Paradigm N558 » 07 nov 2014, 11:11

Et 12V batteri inneholder seks celler hver på 2 volt.
Kan hende at ei eller to celler dør, og da blir det lite guffe. Om du har en "smart" billader, så forteller den deg at en eller flere celler har dødd, eller så kan du måle over polene når batteriet er frakoblet alt, har du nærme 12V er cellene OK.
Har du 8 eller 10V ish, så er det bare levere batteriet på nærmeste miljøstasjon, eller levere det inn der du kjøper nytt batteri.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Batteri lades ut

Legg inn av EdHunter N815 » 07 nov 2014, 11:35

Paradigm N558 skrev:Et 12V batteri inneholder seks celler hver på 2 volt.
Kan hende at ei eller to celler dør, og da blir det lite guffe. Om du har en "smart" billader, så forteller den deg at en eller flere celler har dødd, eller så kan du måle over polene når batteriet er frakoblet alt, har du nærme 12V er cellene OK.
Har du 8 eller 10V ish, så er det bare levere batteriet på nærmeste miljøstasjon, eller levere det inn der du kjøper nytt batteri.
Symptom på døde/døende celler kan også arte seg som spenningsfall ved belastning, men at batteriet fremdeles klarer å holde ~12V uten last. Da vil man gjerne oppleve at alt ser helt fint ut og lys og alt virker, helt til starter slår inn med høyt strømtrekk. Da faller spenningen i gulvet og alt går i svart.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 07 nov 2014, 12:16

Mener det gamle batteriet målte over 12V, men skal sjekke igjen.

Takk for all info folkens.... alltid sunt med mer kunnskap om strømmens (for meg) mystiske verden... :reading:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Kato » 07 nov 2014, 12:33

Målingen din viser jo at bilen egentlig er i god form når det gjelder "krypstrømmer" og moduler som skal gå til ro. Som det er nevnt, så er det nok batteriet som "har det", enten pga. alder i seg selv, og/eller sulfatering. Dette er en prosess som kan starte opp allerede ved en batterikapasitet på 65 - 70%, da batterisyren etterhvert omdannes til vann, som danner krystaller i overflaten til platene i batteriet. Det medfører at platenes evne til å motta lading uteblir, og som ikke er reversibel. Hvor gammelt er dette batteriet?

Dette kan jo vise oss hvor viktig det er, i den tiden vi nå er inne i, å holde batteriet godt ladet - til enhver tid :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 07 nov 2014, 15:58

Jeg håper jo det er batteriet. Vet ikke hvor gammelt det er, det er det som satt i bilen da jeg kjøpte den for ikke så lenge siden.

Men jeg er litt i tvil fortsatt...:

Fikk låne et tangamperemeter idag, målte på batteriledningene, det viste i området 300mA etter at bilen hadde stått med alt avslått og dørene igjen i bortimot 1 time. Ingenting koblet fra eller rørt før måling, ingen dører åpnet (hadde panseret på gløtt).

Så da har jeg tre scenarioer, i kronologisk rekkefølge:

1) Måling med amp-meter mellom minuspol og frakoblet jordkabel: Først ca. 340mA, faller til ca. 100mA etter 12-15 sek.
2) Måling etter foreskrevet prosedyre; koble opp, tenning ON-OFF, vente, amp-meter på 0.00-0.01 etter ca. en halvtime.
3) Måling på urørt, avslått bil som har stått ca. 1 time, måler rundt 300mA med tangamperemeter.

Jeg synes dette er mystisk... kan noen forklare hva som måles i 1) og 3) ...?

* redigert for (forhåpentlig) økt klarhet *

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Batteri lades ut

Legg inn av EdHunter N815 » 10 nov 2014, 09:23

Jeg begynner alltid feilsøking på ladeproblemer, startproblemer, og andre elektriske feil med å prøve med et nytt og friskt batteri. Dette nesten uansett symptomer, da moderne biler med mye elektronikk kan få de rareste sykdomstegn hvis batteriet er dårlig. Å begynne omfattende feilsøking før batterifeil er eliminert er rett og slett bortkastet, da jeg av egen erfaring kan si at batteriet står for minst 90% av denne typen feil. Bytt batteriet, hvis feilen vedvarer kan du begynne å tenke på å måle etter andre feil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 10 nov 2014, 11:20

Hei,

Jeg er enig i det. Har nytt batteri stående.

Har ikke hatt flere problemer. Gjentok måleprosedyre 2) med samme resultat (målte også mA denne gangen, den vandret rundt i området 9-12mA, med enkelte hopp til ca. 14mA...).

Kan leve med mystiske målinger så lenge bilen starter... :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Tor N12 » 10 nov 2014, 19:53

Passe lang tråd om strømtrekk... med anbefalinger om å bytte batteri ....uten en eneste kommentar om at du bør sjekke ladespenningen :?: ;) jaja :)

Om man har litt lav ladespenning så skjer fort det som Edhunter nevner, nemlig at batteriet kan ha okei hvilestrøm men med en gang det blir belastet så ramler det raskt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 11 nov 2014, 10:47

OK, takk for tips. Jeg sjekker alt jeg, bare jeg vet hvordan.

Ladespenning ifølge Hellanor:

"Ladespenning i bilen skal være mellom 14,2 V og 14,4 V, ved 25˚C målt over batteriets poler på tomgang. "

Hmm... da må jeg vente til sommeren... :D ... neida, får vel en indikasjon ved 7˚C også...?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Batteri lades ut

Legg inn av EdHunter N815 » 11 nov 2014, 10:56

For så vidt et godt poeng fra Tor ja, jeg hadde av en eller annen grunn for meg at du hadde sjekket ladespenning allerede. :oops:
Temperaturen har ikke den aller største betydningen her. Måler du under 14V så har du ikke nok spenning til å holde batteriet fullt oppladet, og det vil tappes ut over tid.

Likevel, også ved lav ladespenning vil jeg påstå at batterisjekk/bytte er første punkt på lista. Hvis batteriet er defekt "sluker" det gjerne strøm, og ladespenningen kan synke på grunn av at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm. Å måle ladespenning over et defekt batteri er derfor ikke å anbefale, da det kan være misvisende. Rett nok gjelder dette først og fremst hvis batteriet er helt defekt, så i ditt tilfelle skulle det gå greit å få målt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Batteri lades ut

Legg inn av Okeyda » 11 nov 2014, 11:02

OK, takk for info. Jeg kan jo måle på både det gamle og det nye, og se om det er forskjell...

Svar