Side 1 av 2

Batteri lades ut

Lagt inn: 05 nov 2014, 14:41
av Okeyda
Hei,

Har hatt et par tilfeller med for lite strøm til å starte.

Tok jordkabel av batteriet og målte mellom minuspol på batteri og jord.
Måleren viste strøm fra ca. 200 mA opp til ca. 340 mA, med alt avslått, dørene lukket osv. Det er vel i meste laget...?

Skal dra ut en og en sikring og se om jeg finner noe. Tar gjerne imot tips om andre letemetoder, typiske slike feilkilder osv.

Og i samme slengen: Den ene gangen jeg ikke fikk startet var det et himla show med klikking i releer, blinking i dashbordlys m.m. ... er det vanlig?
Den startet med en gang rett etterpå med et annet batteri.

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 05 nov 2014, 21:03
av henrik
Blinkinga og det hele er ikke unormalt ved lite juice på batteriet. Helt grei metode å prøve en og en sikring mens du måler. Vær du obs på at multimetere kjøpt på tviltema for å måle likestrøm (A) med og særlig de med strømtang i hel eller halv utgave kan være forferdelig unøyaktige. Neppe 0.3A unøyaktig, men nevner det fordetom.

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 05 nov 2014, 21:50
av Okeyda
OK, takk henrik.

Målte igjen nå med et annet multimeter, da lå det mer stabilt på rundt 340 mA.

Da er det vel bare å begynne å dra sikringer... :|

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 05 nov 2014, 23:29
av little_e
Har du noe ettermontert radio, forsterker etc?
I såfall er jo det plass nummer én å begynne....

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 05 nov 2014, 23:47
av Kato
Kontroll av hvilestrøm, eller "tjuvstrøm(mer)" gjøres ved å koble opp multimeter (rettnok til plusskabel, men dog -), sette tenningsnøkkel til "ON" i 10 sekunder, så til "OFF", trekke ut nøkkel og stenge alle dører. Vent i 25 minutter for at alle elektronikkmodulene skal "gå til ro" før du registrerer det som da skal være hvilestrøm. For en ny 9-5 2002 er denne faktisk spesifisert til å være så lav som 16 mA - uten montert/ettermontert tilleggsutstyr.

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 01:47
av Okeyda
Takk karer. Kun standard utstyr i denne doningen. Skal for ordens skyld utføre korrekt hvilestrømkontroll... :)

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 09:06
av EdHunter N815
Bare en tanke, men kanskje et kurant sted å begynne feilsøkingen uansett:
En vanlig feil på disse bilene er dårlige batterier i alarmsirenen, alarmen begynner å tulle seg når sirenen ikke har god nok spenning. Jeg har ikke sett på dette problemet fra ditt ståsted med strømtrekk, men det virker ikke usannsynlig at de oppladbare batteriene i sirenen trekker litt ekstra når de begynner å bli dårlig.

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 10:22
av Okeyda
OK, takk for tips, da er den på listen.

Har overhodet ingen oversikt over alarmen og komponenter, men det finner jeg sikkert ut av... 8)

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 13:19
av Okeyda
Hei igjen,

Tok en kjapp hvilestrøm-måling idag igjen (på minuspol, som sist), og observerte følgende:
Først viste måleren ca. 0.34A i 12-15 sekunder, så falt den trinnvis i løpet av 5-6 sekunder ned til ca. 0.10A. Der ble den liggende nokså stabilt.
Målte tre ganger etter hverandre, og det samme skjedde hver gang.

Forteller dette noe? Jeg er ingen el-ekspert, men er det noe som "lades opp" eller noe de første 12-15 sekundene?

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 13:47
av Paradigm N558
Kjører vel lading mot alarmhorn og slikt som har egene batterier.

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 15:15
av Kato
Du har 14 stk. elektroniske moduler, hvorav de fleste skal gå ned i "hviletilstand" når bilen ikke brukes. Lot du bilen stå i 25 minutter under denne målingen og fikk da 100 mA til slutt - uten å ha rørt hverken dører eller noe annet i denne tiden?

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 15:39
av Okeyda
Skaviseee... bilen hadde stått en times tid, men jeg åpnet jo døren for å lukke opp panseret...

OK, jeg prøver igjen ikveld, da skal jeg følge beskrivelsen til punkt og prikke... :idea:

Men... hvis jeg kobler opp multimeter først, må vel det stå påslått? Vil det tåle strømmen når tenning er ON...? Da kommer vel lys etc. på...
Er ikke så dreven med strømting... meteret tåler 10A.

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 16:06
av Kato
Har du en startkabel eller tilsvarende heftig kabel, kobler du den i parallell med instrumentet, dvs. fra minuspolen på batteriet til den kabelen du koblet fra. Dette inntil du har lukket dørene på bilen. Har du ikke slik kabel, setter du lysbryter til park og innvendig belysning til "så lite som mulig" - og håper på det beste [-o<

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 06 nov 2014, 16:18
av Okeyda
Aha... :D Har startkabel...

Re: Batteri lades ut

Lagt inn: 07 nov 2014, 01:45
av Okeyda
OK... etter litt frem og tilbake fikk jeg endelig gjennomført skikkelig test av hvilestrøm.
Koblet opp som beskrevet, tenning ON og OFF, vekk med startkabel... meteret lå da på rundt 0.6A.

Da jeg kom tilbake en halvtime senere viste meteret ... 0.00A ... opp til 0.01 innimellom.

Lot oppsettet stå, og åpnet dører. Innelyset var slått av, men dørene har lys i nedkant. Med en dør åpen spratt måleren opp til ca. 1.5A.
Med bakluke åpen - her kommer lysene på uansett - målte den over 3A.

Skal kjøre testen en gang til i nærmeste fremtid.

Men kan det være nok at jeg har hatt dørene mye åpne mens jeg har holdt på å mekke?
Ikke noe kjøring, låst mye opp og igjen, dører stående åpne lenge...