Side 1 av 1

Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 04 jan 2015, 05:03
av kanonjon
Heisann!

Jeg stusser og sliter med et problem, +15 spenning (tenning på) kortsluttes til jord! Dette er uavhengig om at tenninga er på eller om nøkkelen er ute. Jeg har funnet to ledninger under i sikringsboksen som er koblet til en felles terminal, når jeg tar ut disse, så forsvinner kortslutninga. Den ene ledningen hører til bensinmåleren og dens varsellampe, samt varsellampe til håndbrekket, den andre ser ut til gå lengre nedi sikringsboksen og videre inn i dashbordet/førersiden av bilen.

Noen som vet eller har vært borti dette før? Trenger å få bilen min på veien så fort som mulig :)

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 04 jan 2015, 07:51
av Ingvar N629
Sikker på det? Om du måler gjennom en giver eller en pære så vil du jo få forbindelse. Har du ren kortslutning går sikringa, eller kabelen brenner opp hvis den er usikret.

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 04 jan 2015, 16:19
av kanonjon
Føler meg sikker på det iallefall, når jeg måler mellom +15 (grønn/hvit kabel inn til coil feks) og jord på min mors og900, så får jeg ikke utslag i det hele tatt, men jeg får utslag på bilen min. Bilen min starter ikke pga av dette, ECUen slår seg ikke riktig på og releene er det ikke liv i...

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 04 jan 2015, 16:30
av Ingvar N629
Da har det sannsynligvis sammenheng med noe du har gjort med ledningsnettet nå i jula.

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 04 jan 2015, 16:46
av kanonjon
Kan hende, men kan ikke forstå hva det kan være, selv om jeg frakobler ecu, skjøtekontakten, batteri og resten av ledningsnettet, så får jeg det samme problemet. Eneste jeg har gjort med det gamle nettet er å klippe diagnose ledningene og hovedledning til bensinpumpa...

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 04 jan 2015, 18:19
av Ingvar N629
Sjekket printet bak på hovedinstrumentet? Og du lurer ikke deg selv med måten du måler på? Både pinnen for jord og spenning på f eks dysekontaktene dine vil du måle forbindelse til jord på... Uansett, jeg synes nå det er rart at du har kortslutning når du skriver at du har hatt batteriet påkoblet og forsøkt å starte uten at du nevner at sikringer går eller at noe tar fyr. Hvis bilen ikke starter ville jeg først ha konsentrert meg om nettopp det, og målt opp alt som har med Trionicen å gjøre. En kortslutning kommer ikke over natta helt av seg selv, så sannsynligvis ligger feilen i det du har tuklet med siden sist alt fungerte.

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 05 jan 2015, 03:18
av kanonjon
Er nok bare meg som surrer, jeg har vært så stresset i det siste, ferdig med å koble opp Trionicen, men har slitt i noen dager nå med å ikke få start på bilen :(
Begynte å få litt klarere tanker idag, har dobbelsjekka av releer og koblinger etc, alt ser ut til å funke egentlig sånn sett. Har muligens funnet den virkelige feilen, virker som avstanden mellom triggerhjul og sensor er for stor, skal få fiksa dette imorra...

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 05 jan 2015, 07:41
av Ingvar N629
Fort gjort å se seg blind på sånt, men det er vel ikke å vente at man skal få til start på første forsøk helt uten å måtte klø seg i hodet når du ikke har gjort dette før. Hvis du trenger hjelp så kan du ringe meg, jeg har installert T5 på tre 900 og en 99.

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Lagt inn: 05 jan 2015, 17:32
av kanonjon
Fikk start på den idag! Fiksa en merkelig og massiv vakuumlekkasje fra en silikonslange og gikk fra 2mm avstand til 0.5-0.6mm mellom sensor og triggerhjul!

Nå blir det ferdigstilling av bilen snart! :woot:

Tusen takk at du var villig til å være til disposisjon iallefall, Ingvar, setter pris på det! 8)