NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Den brune ledningen (minus) til nærlyset inne i lykten som går til H7-holderen er ganske flisete på både venstre og høyre lykt der ledningen går inn i kontakten som er H7-holderen. Den gule (pluss) er helt fin.
Antar at den ledningen er minus for både nærlyset og parklyset og den er helt tydelig underdimensjonert og svært irrete.
Ser at Speedparts har en H7-sokkel, varenr 10.62390, men det krever at man demonterer lykten og derfor også støtfangerplasten. Det tar altfor lang tid å få derfra om dagen, er dette noe som større Opel-forhandlere har?
Problemet er at selve H7-pæren holdes på plass av sokkelen som yttereligere er klipset på en holder.
Ille at pæren selv ikke holdes på plass av av festeanordninger slik at man kan lage egne kontakter å tre på lyspærens stikkere.
Jeg finner ingen sikring eller rele så jeg antar at dette styres av elektronikken siden det blir ikke spenning til H7-sokkelen hvis lyspæren ikke er der.
Det vanskeliggjør å lage et eget opplegg med store ledninger fra batteri via sikring og et rele med de opprinnelige strømledningene som styring til releet.
Å trekke ledning fra den brune ledningen på sokkelen direkte til et jordingspunkt blir antagelig også feil pga elektronikken som antagelig bruker disse ledningene.
Minus-siden er altså antagelig overbelastet ved så mye nærlysbruk. Hva kan gjøres?
(Vurderer å avlaste H7-pærene i fremtiden som kjørelys, men det blir en annen gang.)
Antar at den ledningen er minus for både nærlyset og parklyset og den er helt tydelig underdimensjonert og svært irrete.
Ser at Speedparts har en H7-sokkel, varenr 10.62390, men det krever at man demonterer lykten og derfor også støtfangerplasten. Det tar altfor lang tid å få derfra om dagen, er dette noe som større Opel-forhandlere har?
Problemet er at selve H7-pæren holdes på plass av sokkelen som yttereligere er klipset på en holder.
Ille at pæren selv ikke holdes på plass av av festeanordninger slik at man kan lage egne kontakter å tre på lyspærens stikkere.
Jeg finner ingen sikring eller rele så jeg antar at dette styres av elektronikken siden det blir ikke spenning til H7-sokkelen hvis lyspæren ikke er der.
Det vanskeliggjør å lage et eget opplegg med store ledninger fra batteri via sikring og et rele med de opprinnelige strømledningene som styring til releet.
Å trekke ledning fra den brune ledningen på sokkelen direkte til et jordingspunkt blir antagelig også feil pga elektronikken som antagelig bruker disse ledningene.
Minus-siden er altså antagelig overbelastet ved så mye nærlysbruk. Hva kan gjøres?
(Vurderer å avlaste H7-pærene i fremtiden som kjørelys, men det blir en annen gang.)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Bestille vara hjå andre fks http://www.maptunparts.no/karosseri-utv ... ts-h7.html eller hjå din lokale SAAB-handlar, http://www.saabparts.com/no-no/norway/t ... -repairer/
Saab-delenummer er 12762390.
Saab-delenummer er 12762390.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Ah, flott!
Men hovedproblemet gjenstår jo? Det blir jo ikke tykkere kabler frem til lampen av dette, bare ny og forbedret kontakt, med altfor stort spenningsfall over disse tynne ledningene, eller hva?
Men hovedproblemet gjenstår jo? Det blir jo ikke tykkere kabler frem til lampen av dette, bare ny og forbedret kontakt, med altfor stort spenningsfall over disse tynne ledningene, eller hva?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Er det signaturbilen dette gjelder, en 9-3 MY1998? Felles ÷ / jord er i så tilfelle 1,5mm2, svart på farge og "god for" 14A, mens halv- og parkeringslys tilsammen drar ca. 6,6A på 12V og under 6A dersom de benyttes med ladespenning. Dessuten, er det ikke H7 men H4 pærer det da er tale om?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Det er ikke "signaturbilen" det gjelder, men NG 9-3 SS 2004. 1.8i H7 Halogen-utstyrt i både nærlys og fjernlys.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Det er nok rett tenkt utan at eg kjenner til tversnittet på kablane i repsatsen og tverrsnitt på kablane som står i bilen på strak arm. Alternativet er jo å bytte til tjukkare ledningar heile veien med alt det medfører.redturbo skrev:Ah, flott!
Men hovedproblemet gjenstår jo? Det blir jo ikke tykkere kabler frem til lampen av dette, bare ny og forbedret kontakt, med altfor stort spenningsfall over disse tynne ledningene, eller hva?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Det skader jo ikke å vite hva man diskutererredturbo skrev:Det er ikke "signaturbilen" det gjelder, men NG 9-3 SS 2004. 1.8i H7 Halogen-utstyrt i både nærlys og fjernlys.

Det er fortsatt 1,5mm2 som gjelder, men ettersom halvlys lyser sammen med hellys når dette benyttes, er det strømmer mellom 8,5- og 9,5A som er aktuelle. Altså (godt) under maximal kapasitet for dette kvadratet. Slik jeg ser det skulle det ikke være noe i veien for å trekke ny (felles) jordledning, ev. med større kvadrat, fra armaturet til nytt jordpunkt - bortsett fra det reint prinsippielle, da.
Som du antar er utstyring av disse lysene "elektronisk", idet de er pulsbreddemodulert (PWM) og regulert slik at spenningen får en gjennomsnittsverdi på 13,5V.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Pga fukt og til dels "salt luft" langs kysten så er kontaktpunkter utsatt. Tynn ledning eller underdimensjonert kontakt gjør at ledningen fliser seg opp i irring og da er det godt med god margin i ledningstversnittet.
Imidlertid viser det seg at dette problemet er utbredt, og noen påstår det løse kontaktsettet er en forbedring. Hvis noen her vet, så fortell gjerne her hva forbedringen består i.
Settet koster pr lykt i overkant av 80 kr hos Speedparts og Maptun og 160 hos en lokal GM-forhandler.
Er det benyttet jordpunkt i nærheten disse ledningene? Ser ut til at minus-ledningen går inn i kabelbunt som jeg ikke kan se at går til noe jordpunkt i nærheten.
Imidlertid viser det seg at dette problemet er utbredt, og noen påstår det løse kontaktsettet er en forbedring. Hvis noen her vet, så fortell gjerne her hva forbedringen består i.
Settet koster pr lykt i overkant av 80 kr hos Speedparts og Maptun og 160 hos en lokal GM-forhandler.
Er det benyttet jordpunkt i nærheten disse ledningene? Ser ut til at minus-ledningen går inn i kabelbunt som jeg ikke kan se at går til noe jordpunkt i nærheten.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Her må jeg ha vært uheldig med redigering underveis; dette er feil:
"men det krever at man demonterer lykten og derfor også støtfangerplasten"
Altså, det er ikke nødvendig å demontere lykten for å bytte H7-sokkelen.
Det nye settet kommer med ferdig monterte ledninger som knipes på de gamle ledningene som kappes før sokkelen.
"men det krever at man demonterer lykten og derfor også støtfangerplasten"
Altså, det er ikke nødvendig å demontere lykten for å bytte H7-sokkelen.
Det nye settet kommer med ferdig monterte ledninger som knipes på de gamle ledningene som kappes før sokkelen.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Minusledningen fra venstre lykt går til et jordpunkt på sideplaten ved batteriet (fremre av de to), via en "krimp" (et ultralyd sveisa samlingspunkt).redturbo skrev:- Er det benyttet jordpunkt i nærheten disse ledningene? Ser ut til at minus-ledningen går inn i kabelbunt som jeg ikke kan se at går til noe jordpunkt i nærheten.
Høyre lykt har jordingspunkt på sideplaten over høyre hjulhus, ganske langt fremme, også via en "krimp".
Nye skjøter på en ledning representerer (ny) motstand uansett hvordan en snur og vender på det. Størrelsen kan man selvfølgelig diskutere til krampa tar en

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Takk for mye nyttig informasjon!
Kato skrev:
..."pulsbreddemodulert (PWM) og regulert slik at spenningen får en gjennomsnittsverdi på 13,5V."
Er det noe sted vi kan lese mer om hvordan lysene spenningsreguleres og sjekkes for brudd?
Spenningen er vel da ut fra avsender og ikke ved lampen, hvilket ville vært ideelt.
Ee det noen som har erfaring matting av selve reflektoren?
Går det an å ta opp lykten og sette den sammen igjen?
Kato skrev:
..."pulsbreddemodulert (PWM) og regulert slik at spenningen får en gjennomsnittsverdi på 13,5V."
Er det noe sted vi kan lese mer om hvordan lysene spenningsreguleres og sjekkes for brudd?
Spenningen er vel da ut fra avsender og ikke ved lampen, hvilket ville vært ideelt.
Ee det noen som har erfaring matting av selve reflektoren?
Går det an å ta opp lykten og sette den sammen igjen?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: NG 9-3 H7 nærlys, irring og elektronikkstyring av strøm.
Spenningsreguleringen skjer av elektronikken i Underhood Electrical Centre (UEC) ("sikringssentralen" i motorrommet), og det er også der utgangen til pærene sjekkes for dropp i strømmen når de ryker, à la "oransjereléet" i 9-5ene.redturbo skrev: - Er det noe sted vi kan lese mer om hvordan lysene spenningsreguleres og sjekkes for brudd?
Spenningen er vel da ut fra avsender og ikke ved lampen, hvilket ville vært ideelt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.