Side 1 av 1
Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 12 feb 2015, 20:38
av Morten S.
Idag la kupeviften i min 2001 9-3 av. Har sjekket sikringen, også prøvd med ny, uten at det hjalp. Er det andre åpenbare feilkilder enn viftemotoren? Eller er det bare å bytte til ny?
Evt. noen som har bra brukt for salg?
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 12 feb 2015, 21:52
av Atzz
har du målt om det er spenning frem til viftemotoren? Evt prøvd å sette spenning rett på motor?
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 12 feb 2015, 22:54
av Morten S.
Har ikke kommet så langt...
Atzz skrev:har du målt om det er spenning frem til viftemotoren? Evt prøvd å sette spenning rett på motor?
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 12 feb 2015, 23:13
av Kato
Morten S. skrev: - Er det andre åpenbare feilkilder enn viftemotoren?
Åpenbar eller ikke, men én mulig er reguleringsmodulen (den som styres fra kontrollpanelet) for vifta, i fall du har ACC:
http://www.neobrothers.co.uk/heater-con ... -3572.html.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 13 feb 2015, 00:10
av henrik
Dersom du har manuell viftekontroll så sjekk da iallefall at den ikke går på øverste trinn kun. Da er det motstanden som er gåen.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 13 feb 2015, 17:49
av Morten S.
Takk for innspill. Jeg ar ACC.
Iht. displayet reguleres temp. og alt annet som det skal, når den står på auto.
Hvilken funksjon har reguleringsmodulen?
Skal få målt om det kommer strøm fram til vifta i løpet av helgen.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 13 feb 2015, 23:10
av Kato
Reguleringsmodulen får inn 0 - 5V fra ACC-panelet, gitt av valgt viftehastighet, og gir på utgangen strømstyring av vifta for hastighet. 0V inn til modulen skal gi 0A i vifta. Modulen mates (fra ACC) med +12V driftsspenning på pinne #5 og jord på pinne #2. 0 - 5V styresignal går inn på pinne #8 og settes ut på pinne #7 til viftemotoren, brun ledning. Rød ledning inn til vifteenheten er 12V fra sikringen (oransje inn til motoren).
Måles motstanden i tilledningene til vifteenheten til ca. 0,5 ohm, er dette i det minste et tegn på at børster (og kanskje viklinger) er i orden.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 14 feb 2015, 11:26
av Morten S.
Neste spørsmål: hvor sitter reguleringsmodulen montert?
Jeg har sett bak acc-panelet men så ikke noe der. Men det første man blir blind på er jo...
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 14 feb 2015, 14:05
av Kato
Bak deksel merket "2" på figuren:

.
Du må nok ut med hanskerommet først. En skal vel ha røntgensyn for å se modulen gjennom dekselet
Det kan være at det er mulig å måle gjennomgang i viftemotoren fra kontakta til modulen (etter at pluggen er tatt ut), noe som kanskje er enklere enn å dukke ned i akvariet for tilledningene til vifta. Trekkes sikringen for vifta vil gjennomgang i motoren kunne måles fra
utgangen (mål den spenningsløs)av sikringsholderen til pinne #7 i kontakta for reguleringsmodulen.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 15 feb 2015, 22:25
av Morten S.
Dette er litt flaut - men jeg har tatt ut hanskerommet og sidedekslene på begge sider av midtkonsollen.
Men den delen kan jeg bare ikke klare å identifisere
Planlegger å teste med en tilsvarende del fra en annen bil som står her.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 15 feb 2015, 22:48
av Kato
Har du i det hele tatt dekselet merket "2" på figuren, og i såfall tatt det bort? Modulen skal befinne seg bakom der.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 17 feb 2015, 09:01
av Morten S.
Fant dekslet nå!

Hjalp med litt bedre lys. (Men i dag, uten at jeg har testet enheten eller gjort noe annet, så fungerte kupeviften!)
Kato skrev:Har du i det hele tatt dekselet merket "2" på figuren, og i såfall tatt det bort? Modulen skal befinne seg bakom der.
Re: Død Kupevifte og9-3
Lagt inn: 17 feb 2015, 10:35
av Kato
Dette
kan jo tyde på en kontaktfeil, og da ville jeg ha ført børster opp som "prime suspect"
